| کد خبر: 224825 |

یک کارشناس صنعت خودرو مطرح کرد:

◄ عدم ارزیابی عملکرد، صنعت خودرو را به ورطه نابودی کشاند

زاوه: یکی از مشکلات اساسی در سیستم مدیریتی موجود در ایران این است که هیچ گونه نظارتی بر عملکردها وجود ندارد و ارزیابی عملکردی انجام نمی شود. اینجاست که چرخه معیوب این سیستم همچنان ادامه دارد.

تین نیوز

صنعت خودرو سازی ایران سال هاست با مشکلات عدیده ای دست به گریبان است و در یک سراشبی تند قرار گرفته است. از آن سو بی برنامه گی و سردرگمی تصمیم گیرندگان در این صنعت مهم باعث شده است که هر روز اخبار ضد و نقیضی منتشر شود. شرایط فروش و عرضه محصولات داخلی هربار تغییر می کند اما تاکنون هیچکدام از این شرایط نتوانسته است هب نتیجه مطلوب برسد بلکه این سردرگمی در بازار خودرو را دوچندان کرده است. یک نمونه از آن در روزهای اخیر تصمیم شروای رقابت برای قیمت گذاری برخی محصولات بود که در عرض 24 ساعت با واکنش های زیادی مواجه شد که در نهایت خیلی سریع از دستور کار خارج شد.

درواقع سال هاست اینگونه تصمیمات بدون برنامه و عجولانه صنعت خودرورا به بن بست کشانده است اما تا به حال نه تنها کسی پاسخگوی این شرایط و وضعیت نشده است بلکه هربار به جای اصلاح ساختارها سعی شده است همان روندهای غلط را با روش های دیگری ادامه و دنبال کنند. فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با «تین نیوز» با اشاره عوامل تاثیرگذار در خودروسازی ایران، اقتصاد کلان را از جمله مهم ترین دلیل این سیستم معیوب در صنعت عنوان می کند.

این کارشناس صنعت خودرو درباره تصمیم چند روز پیش شورای رقابت در قیمت گذاری برخی خودروها می گوید: من از همان روز اول گفتم که این مصوبه شورای رقابتنه تنها تاثیری در بازار خودر و قیمت آن ندارد بلکه حتی آزادسازی کامل قیمت ها نیز تاثیری در بازار خودرو نخواهد گذاشت. وقتی اقتصاد کلان ما دچار ایرادات اساسی است در کل اصرار بر تنظیم بازار در مبدا خودرو بی معنی است. اگر تولیدات داخلی ما برای مثال به 5 میلیون خودرو برسد بازار خودرو دیگر تورم بخشی پیدا نمی کند اما در عوض نقدینگی بانک مرکزی به سمت افزایش قیمت دیگر کالاها در کشور پیش می رود. درواقع مشکل ما اقتصاد کلان است نه فقط صنعت خودرو چرا که صنعت خودروسازی فقط بخش کوچکی از این اقتصاد است.

زاوه می افزاید: پایه پولی کشور در مدت سه سال تقریبا 7 الی 8 برابر شده چرا که هیچ گونه نظارتی بر سیستم پولی وبانکی کشور وجود ندارد. تا زمانی که صنعت خودروسازی ایران بدون برنامه پیش می رود هیچ فرمولی در این شرایط برای تنظیم قیمت کالاها جواب نمی دهد. بحث تورم اصلا فومول پذیر نیست بنابراین فرمول هایی چون قیمت گذاری ها، شورای قابت و تصمیم هایی از این دست کاملا مشخص است که راهگشا نخواهد بود. بنابراین تمام این تصمیمات عجولانه و بدون برنامه که بازار خودرو را به بن بست کشانده است درواقع برای فرار از پذیرش مسئولیت است.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به عدم ارزیابی عملکرد مدیریتی، بیان می کند: یکی از مشکلات اساسی در سیستم مدیریتی موجود در ایران این است که هیچ گونه نظارتی بر عملکردها وجود ندارد و ارزیابی عملکردی انجام نمی شود. اینجاست که  چرخه معیوب این سیستم همچنان ادامه دارد. وگرنه چرا باید نهادهای مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی، شورای رقابت و سازمان بازرسی باید به بحث قیمت گذاری در محصولات صنعت خودرو ورود پیدا کنند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.