| کد خبر: 224808 |

میدل ایست: کشورهای عربی از طریق راه آهن ایران به چین می رسند

بخش عربی پایگاه میدل ایست نیوز نوشت: کشورهای عربی با تکمیل خط راه‌آهن شلمچه - بصره می‌توانند از طریق ایران به چین برسند.

تین نیوز

بخش عربی پایگاه میدل ایست نیوز نوشت: کشورهای عربی با تکمیل خط راه‌آهن شلمچه - بصره می‌توانند از طریق ایران به چین برسند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، این پایگاه خبری - تحلیلی روز شنبه در گزارشی با اشاره به گذرگاه مرزی ریمدان - گبد که ۲۹ آذر امسال با حضور وزیر راه و شهرسازی کشورمان و شماری از مقامات پاکستانی افتتاح شد، نوشت:  طی سالهای گذشته، ایران به روابط تجاری خود با کشورهای همسایه خود اهمیت زیادی داده است و تاکنون به رغم تحریم‌های اقتصادی اعمال شده علیه تهران،  این روابط ادامه یافته است.  

این رسانه با اشاره به اینکه از زمان‌های بسیار قدیم ایران به عنوان یک پل مهم برای مسیرهای تجاری مانند جاده ابریشم بوده است، افزود:   ایران برای توسعه روابط اقتصادی و تسهیل تجارت با کشورهای همسایه، پروژه‌های زیادی را در مرزهای خود با همسایگان افتتاح کرده است که آخرین آن افتتاح گذرگاه مرزی دوم با پاکستان در ۱۹ دسامبر و اولین خط ریلی با افغانستان در ۱۰ دسامبر بود و توافق با طرف عراقی برای افتتاح راه آهن شلمچه - بصره یکی از اولویت‌های ایران در آینده نزدیک می‌باشد.

اگرچه مرز مشترک بین ایران و پاکستان ۹۰۹ کیلومتر است اما فقط یک گذرگاه رسمی ( میرجاوه - تفتان) بین آن‌ها وجود داشت اما با افتتاح گذرگاه فعلی ریمادان - کبدر (گبد) و استقرار بازارهای مرزی جدید طی سال جاری، روابط اقتصادی بین دو کشور تقویت خواهد شد و تحلیلگران پیش بینی می‌کنند که میزان مبادلات تجاری بین آن‌ها از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار فعلی به پنج میلیارد دلار در سالهای آینده افزایش یابد.

میدل ایست با اشاره به اینکه خط راه آهن «خواف - هرات»  ایران را به افغانستان متصل می‌کند و به گسترش دامنه مبادلات منطقه‌ای و بین المللی و رسیدن به اروپا از طریق راه آهن بین ایران و ترکیه کمک می‌کند، افزود: باتوجه به اینکه افغانستان یکی از کشورهای غنی جهان در زمینه مواد معدنی است، این خط راه آهن به این کشور کمک خواهد کرد تا از انزوا خارج و به بندرهای دریایی شمال و جنوب ایران (دریای خزر و دریای عمان) برای صادرات محصولات معدنی خود راه یابد.

طول خط آهن «خواف - هرات»  که شرق ایران را به غرب افغانستان متصل می‌کند ۲۲۲ کیلومتر است و ۱۳۹ کیلومتر آن با هزینه تقریبی ۷۵ میلیون دلار توسط مهندسان ایرانی احداث شده و می‌تواند ظرف یک سال ۶ میلیون تُن کالا و یک میلیون مسافر را جا به جا کند.

محمد اسلامی وزیر راه ایران در اظهاراتی که در مراسم افتتاح راه آهن « خواف - هرات» بیان کرد آمادگی شرکت‌های ایرانی برای تکمیل پروژه‌های ریلی در افغانستان و تحویل ایستگاه هرات به مزار شریف (از غرب به شمال افغانستان) که به ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و سپس چین می‌رسد و برای احیای راه آهن جاده ابریشم احداث خواهد شد را اعلام کرد.

وزیر راه ایران افزود:   ما امیدواریم که با هماهنگی‌های اخیر بین وزارت امور خارجه ایران و دولت عراق عملیات اجرایی خط آهن « شلمچه - بصره»  آغاز شود تا عراق بتواند کالاهای خود را از طریق این خط به آسیای میانه و شمال دریای خزر ارسال کند.

وی به این نکته اشاره کرد که ایران اولین محموله صادراتی خود را ماه گذشته با قطار به شلمچه منتقل کرد.

طول راه آهن «شلمچه - بصره»   ۳۵ کیلومتر است که شهر بصره در جنوب شرق عراق را به شهر خرمشهر ایران (جنوب غرب ایران) متصل می‌کند و از طریق راه آهن بین عراق و سوریه و همچنین کشورهای همسایه مانند اردن و کویت راه رسیدن ایران به دریای مدیترانه را هموار می‌کند.

 «مصطفی موسوی» نایب رئیس کمیته توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران و معاون اتاق بازرگانی خرمشهر در گفت و گو با شبکه الجزیره قطر گفت: راه آهن شلمچه - بصره دروازه جدیدی برای صادرات ایران خواهد بود و به گسترش صادرات آن به کشورهای آفریقایی و اروپایی و کاهش هزینه‌های صادرات کمک خواهد کرد.

وی افزود: "خط شلمچه از طرف ایران آماده شده است و در طرف عراق که از بصره تا مرز ایران به طول ۱۷ کیلومتر امتداد دارد، هنوز احداث نشده است و امیدواریم که طی یک یا ۲ سال آینده کل خط افتتاح شود.

موسوی با بیان اینکه خدمات ریلی یک رقابت جهانی است، گفت: به رغم تلاش ترکیه برای رسیدن به چین از طریق جمهوری آذربایجان و دریای خزر، مسیر ترانزیت از طریق ایران به چین از نظر گسترش خط (بدون هیچ دریاچه‌ای) مقرون به صرفه‌تر است و زمان حمل و نقل را نیز کوتاه می‌کند.

وی تصریح کرد که کشورهای عربی می‌توانند از طریق ایران به چین برسند و ما امیدواریم که تحریم‌ها کاهش یابد تا بتوانیم در ایجاد چنین خطوطی با همسایگان خود به راحتی همکاری کنیم. ".

دکتر محمد خوش چهره کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه نیز به شبکه الجزیره قطر گفت: دولت ایران به دنبال ایجاد بازارهای متعدد و گسترش مسیرهای تجاری بین همسایگان خود است تا تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد خود را کاهش دهد.

وی افزود: هیچ کشوری چنانچه مسیرهای صادراتی مناسبی نداشته باشد نمی‌تواند در دنیای اقتصاد سهم داشته باشد حتی اگر از قدرت و ظرفیت اقتصادی بالایی برخوردار باشد.

میدل ایست با اشاره به اینکه مسیرهای ریلی و دریایی از مناسب‌ترین ابزارهای صادرات کالا است، افزود:  ایران می‌تواند پل خوبی برای حمل و نقل بین کشورها باشد و یا می‌تواند از کشورهای دیگر به عنوان پلی برای حمل و نقل کالاهای آن‌ها استفاده کند.

در حال حاضر، ایران ۶ خط راه آهن بین المللی با ترکمنستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان (نخجوان) ، پاکستان و افغانستان دارد و پس از پروژه پیوند عراق و آذربایجان (آستارا) تعداد این خطوط به ۸ خط افزایش خواهد یافت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    فکر میکردم اقای اسلامی مشکل راه آهن بصره-شلمچه را تا قبل از پایان وزارتش حل و انرا افتتاح کند اما بیش از حد روی ایشون حساب کرده بودم!
    متاسفم!