| کد خبر: 224590 |

◄ انتقاد تند رسانه ملی از وزیر راه‌ و شهرسازی در بخش مسکن+ فیلم

قالیباف مجری میز اقتصادی اخبار نیمروزی با بیان اینکه از وزارت راه‌وشهرسازی دعوت کردیم اما دعوت ما را قبول نکردند گفت: بر اساس گزارش اخبار نیمروزی صدا و سیما و بر اساس گزارش مرکز آمار، تعداد معاملات نسبت به آذرماه سال گذشته 73 درصد کاهش داشته است. متوسط قسمت هر متر مربع نیز نسبت به سال گذشته حدود 100 درصد افزایش داشته است.

تین نیوز

بخش مسکن حدود 25 درصد کل اقتصاد است و یک سوم سبد هزینه ما را تشکیل می‌دهد. اهمیت بخش مسکن کم نیست. اولا اینکه کاملا داخلی است و وابستگی به خارج ندارد و در نتیجه تحریم روی آن اثر ندارد. دوم اینکه همیشه تقاضا برای آن وجود دارد و ریسکی ندارد. سوم اینکه مسکن انقدر مهم است که دولت ها در همه دنیا سیاست‌های مفصلی برای ان دارند. چهارم آنکه بخش مسکن لوکومتیو اقتصاد است و اگر قرار باشد اقتصاد از رکود خارج شود، مسکن پیشران آن خواهد بود.

به گزارش تین نیوز، قالیباف مجری میز اقتصادی اخبار نیمروزی با بیان اینکه از وزارت راه‌وشهرسازی دعوت کردیم اما دعوت ما را قبول نکردند گفت: بر اساس گزارش اخبار نیمروزی صدا و سیما و بر اساس گزارش مرکز آمار، تعداد معاملات نسبت به آذرماه سال گذشته 73 درصد کاهش داشته است. متوسط قسمت هر متر مربع نیز نسبت به سال گذشته حدود 100 درصد افزایش داشته است.

در بخش میز اقتصاد دکتر افشین پروین پور انتقادات تندی را از سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن مطرح کرد که گزیده آنرا می‌خوانیم.

 

وزارت راه‌وشهرسازی فقط تماشاگر بوده است

به نظر می‌آید تقریبا می شود که سیاست گذاران بخش مسکن کار خاصی را انجام داده اند. بیشتر تماشاگر بدوند . مثل بقیه مردم و سیاست خاصی راعمال نکردند. در بخش مسکن هم سمت تقاضا را شاهد هستیم که هیچ کنترل  و مدیرتی از از طرف دولت نی و هم سمت عرضه.

 

تقاضای سوداگرانه کنترل نشد و مالیات بر خانه‌های خالی هم عملا رها شد

یکی از مهم‌ترین علت‌ها همین کنترل‌نکردن تقاضای‌های سوداگرانه است که باعث شده ست حباب قیمت به شکلی در بیاید که برخی تقاضاهای موثر از گردونه بازار خارج شدند. همین حالا هم می‌شود کاری انجام داد.  برای مثال مالیات بر خانه‌های خالی که اخیرا شورای نگهبان تصویب و موافقت کرد، متاسفانه هنوز توسط آقای رئیس جمهور ابلاغ نشده و سازمان امور مالیات هم هیچ کاری انجام نداده است.

 

بانک‌ها کم‌کاری کردند و وزارت‌ راه‌وشهرسازی هم کاری نکرد

بانک‌ها متاسفانه کم‌کاری کردند و می‌کنند. بر اساس آمار سال 98 کمتر از 20 مجموعه تسهیلاتی که داده شده به بخش مسکن اختصاص داشته است. این در حالی که استک همسکن لوکومتیو اقتصاد است. البته نمابع بانکی هم در نسبت با قیمت مسکن توانمندی شارژ کردن سمت تقاضا را ندارد. در واقع اگر هم بانک ها می خواستند همکاری کنند با این حباب قیمتی بانک‌ها نمی‌توانستند جوابگو باشد. باید حباب را کوچک کنیم که قیمت منطقی شود و بعد از سیستم بانکی کمک بگیریم تا تقاضا را پوشش بدهد.

 

سامانه اطلاعاتی در بخش مسکن ملی عملیاتی نشد

این  مهم پیش‌نیازی دارد و آن هم ایجاد سامانه اطلاعاتی در بخش مسکن ملی است. علی رغم اینکه دولت خودش مصوب کرده تا وزارت راه و شهرسازی این سامانه را تشکیل بدهد و بتواند تقاضای مصرفی و سرمایه ای را تشخیص بدهد، خود سامانه ایجاد نشده، چه برسد به اینکه مالیات بر عایدی سرمایه را کنترل کند.

 

از ظرفیت مسکن مهر استفاده نشد

اولا که دولت تا همین الان هم پروژه مسکن مهر را به اتمام نرسانده است. در حالی که می‌توانست واحدهای به جامانده از دولت قبلی را تکمیل کند. دوم اینکه سازنده‌ها برای ساخت‌وسازهای جدید احتیاج به زمین و تسهیلات دارند و دولت می‌توانست در این زمینه کمک کند. دولت نتوانته این دو مورد را حل کند و نتوانسته با دستگاه‌های خودش را هماهنگ کند.

 

طرح اقدام ملی فقط شعار بود

متاسفانه طرح اقدام ملی مسکن که دولت در 2 سال اخیر شعارش را داد توفیقی نداشت. به دلیل نبود زمین و تسهیلات نتوانست موثر باشد.

 

سالانه 2 میلیون واحد نیاز داریم

اگر بخواهیم از سال 95 نیاز ساخت مسکن را احصا کنیم تا 10 سال بعد یعنی 1405 نیاز ما سالانه حدود 2 میلیون واحد مسکونی نیاز داریم که ساخته شود.

 

 

حجم ویدیو: 27.78M | مدت زمان ویدیو: 00:10:07 دانلود ویدیو
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس 0 0

    انتظار از یک وزیر برای حل مشکل مسکن که سابقه ای هفتاد ساله دارد کمی غیرمنصفانه است.مشکل مسکن در وزارتخانه حل نمی شود.مقررات ایراد دارند.اقتصاد ایراد دارد.پول ملی بی ارزش است.مسکن را کسانی می سازند که فقط یک هدف دارند،سود پانصد درصد! بانکها وام به خواص می دهند چون خود شریکند! و نکاتی که اگر ذکر شوند هرگز رسانه ای نمی شود! پس برای مشکل مسکن بدنبال وزیر و معاون و غیره نباشید.مشکل جاهای دیگر است.

  • کارشناس 0 0

    دلایل مشکل گرانی مسکن بسیارند که همه جامعه در آن مقصرند ولی باید بدنبال راه چاره بود تا علیرغم همه مشکلات این مسئله قدیمی حل شود،راههایی وجود دارند که می توان عمل نمود :
    بانکها بجای دادن وام به خواص سفارشی برجساز گرانفروش به همه وام بدهند.
    هرکسی نتواند مجوز ساخت مسکن بگیرد ،فقط شرکتهای خاص ساختمانی با کمک بانکها مسکن مناسب در مشارکت با شهرداری در محله ها انبوهسازی نموده و با شرایط اجاره بشرط تملیک به کسانی واگذار کنند که مسکن ندارند،نه به دلالها یا بنگاههای فاسد تخریب گر
    نرخ مسکن معادل ده درصد بالاتر از قیمت تمام شده تعیین و هر افزایشی با مالیات هزار درصد در هنگام انتقال سند مواجه شود
    تمامی معاملات در فرمانداری یا تعزیرات حکومتی ثبت شود تا فهرست مالکان مشخص گردد و اجازه داده نشود که یک فرد بیش از یک سند بنامش باشد ،اگر چنین بود مالک ملک دوم هزار درصد مالیات بر قیمت ملک بر اساس تورم روز بدهد
    مجوز ساخت بیش از سه طبقه صادر نشود و هر گونه تراکم فروشی متوقف و متخلفان محاکمه و تا پانزده سال زندانی شوند
    در مناطق پر تراکم جمعییتی و ترافیکی ساخت مسکن و یا بازسازی مجدد برای دهسال متوقف شود
    قیمت مسکن را دولت تعیین و معاملات در تعزیرات حکومتی ثبت و برای انتقال سند به ثبت اسناد فرستاده شوند و در سامانه رایانه ای ملی مسکن اسامی مالکان ثبت شوند.
    شهرداری های مکلف به ساخت مسکن برای متاهلین جوان گردند و با توجه به دارا بودن فرزند ،مسکن را با حداقل قیمت اجاره دهند
    وزارت کشور،وزارت اطلاعات،وزارت راه و شهرسازی بر روند تولید مسکن و اجاره ارزان قیمت بشدت نظارت کنند
    بنیادهای حکومتی برای اقشار کم درآمد و بی درآمد مسکن اجاره ای در حومه شهرها و اراضی ملی بسازند
    تمامی سازمانهای حکومتی در تولید مسکن ارزان مشارکت کنند تا مسکن سازان دلال صفت از گردونه حذف شوند
    تمامی دفاتر مشاور املاک تحت نظر مستقیم تعزیرات فعالیت نموده و حق العمل کاری ها پس از رویت مامورین حکومتی بشرط عادلانه بودن به مشاور املاک با کسر بیست درصد مالیات پرداخت و ثبت گردد و سالانه سقفی تعیین شود
    شهرکهای مسکونی در تمامی مناطق کشور در مناطق مناسب با سرمایه گذاری خارجی و داخلی در مقیاسهای گوناگون با نظارت وزارتخانه های مسکن،نیرو،نفت،بازرگانی و اطلاعات ساخته شوند
    شرط خرید و داشتن مسکن ،بی مسکن بودن باشد و برای همه سنین بالای 21 سال میسر باشد
    مفسدین بخش مسکن به اعدام محکوم شوند