| کد خبر: 224442 |

محدودیت زمانی اعتبار پروانه ساختمانی باید حذف شود

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران گفت: مهلت پروانه ساختمانی باید برداشته شود تا با بناهای نیمه کاره و متروکه و گود های پرخطر در شهر مواجه نباشیم.

تین نیوز

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران گفت: مهلت پروانه ساختمانی باید برداشته شود تا با بناهای نیمه کاره و متروکه و گود های پرخطر در شهر مواجه نباشیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، محمد سالاری در دویست و پنجاه و نهمین جلسه شورای شهر تهران در تذکر به تعلل سازمان زیباسازی شهرداری تهران در پیشبرد امور محوله گفت: در دوره سردار یزدی فرمانده سپاه محمد رسول الله تفاهمات خوبی در خصوص مرمت و بهسازی بنای کلاه فرنگی عشرت آباد به عنوان یکی از بناهای میراثی و تاریخی بسیار ارزشمند ایجاد شد اما متاسفانه هنوز هیچ اقدام عملیاتی در این خصوص از سوی سازمان زیباسازی صورت نگرفته است.

سالاری در تذکر به سازمان زیباسازی نسبت به تعلل در تکمیل عملیات مناسب سازی و بازآفرینی فلکه دوم نیروهوایی واقع در منطقه ۱۳ افزود: حدود یکسال و نیم پیش به مراسم کلنگ زنی عملیات بازآفرینی فلکه دوم نیروهوایی دعوت شدم و در آنجا تاکید کردم که این پروژه باید تا ۶ ماه دیگر به اتمام برسد و فضای باز و سبز ارزشمندی که در آنجا وجود دارد از مردم گرفته نشود اما هنوز که هنوز این پروژه به اتمام نرسیده است، در صورتی که فرصت ۶ ماهه نیز زمان زیادی برای تکمیل این پروژه بود.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به دستور رییس جمهور در خصوص بررسی تقاضای اعضای شورای شهر تهران مبنی بر اصلاح لایحه مالیات بر ارزش افزوده با مضمون کاهش اختیارات نهاد شوراهای شهر کشور گفت: بعد از اینکه رییس شورای شهر تهران نامه‌ای را به همراه تذکر اعضای شورای شهر تهران در خصوص کاهش اختیارات نهاد شوراها برای رییس جمهور ارسال کردند، آقای روحانی ذیل آن نامه خطاب به وزرای کشور، اقتصاد و دارایی و رییس سازمان برنامه و بودجه دستور بررسی دادند.

وی ادامه داد: متاسفانه هنوز نتیجه این بررسی از سوی وزرای کشور، اقتصاد و دارایی و رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام نشده است و انتظار ما به عنوان شورای شهر تهران از دولت و وزرا این است که رویکرد خود را در تضعیف نهاد شوراها وکاهش اختیارات آنان را دنبال نکرده و نسبت به تعدیل لایحه تقدیمی به مجلس اقدام کنند.

سالاری در تذکر دیگری به شهرداری تهران از محدود بودن مهلت آغاز عملیات ساختمانی انتقاد کرد و گفت: در حال حاضر مهلت اعتبار پروانه برای آغاز عملیات ساختمانی دو سال است. ما در اواخر دوره چهارم شورا پیگیری کردیم تا این مهلت برداشته شود و مردم حقوق مکتسبه خود را از طرح تفصیلی بگیرند و هر موقع که سرمایه لازم برای اتمام عملیات ساختمانی را داشتند، ساخت و ساز را شروع کنند تا با بناهای نیمه کاره و متروکه و گودهای پرخطر در شهر مواجه نباشیم.

وی ادامه داد: متاسفانه در یک بازه زمانی، مهلت پروانه شهرسازی از ۲ سال به یکسال کاهش یافت و هر روز در سطح مناطق و در شورای شهر ما با شهروندانی مواجه هستیم که تا اقدامات عملیات ساختمانی را شروع می کنند مهلت یکساله تمام و پروانه ابطال می شود و مالکان باید عوارض را به روز پرداخت کنند و هم ممکن است ضوابط طرح تفصیلی تغییر کرده و مراوداتی هم با مردم انجام شده باشد که این موضوع اکنون تبدیل به یک معضل عمومی شده است و من بارها این مساله را در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری مطرح کرده ام.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تصریح کرد: فلسفه تعیین مهلت برای پروانه ساختمانی به اولین طرح تفصیلی شهر تهران در سال ۱۳۴۹ بر میگردد که آن زمان جمعیت تهران ۲.۵ میلیون نفر بوده و محدوده ۵ ساله ۱۸۰ کیلومتر مربع با تراکم جمعیتی نزدیک به ۱۳۰ نفر در هکتار و با افق ۲۵ ساله ۶۵۰ کیلومتر مربع با جمعیت پذیری ۵.۵ میلیون نفر بود که مدیریت شهر برای اینکه محلات شهر تهران، معابر، سرانه های خدماتی و اداره جات شکل بگیرند، رونق ساخت و ساز در تهران را به عنوان یک اولویت جدی قلمداد و تاکید کرد که اگر کسی پروانه می گیرد باید عملیات ساختمانی را طی دوسال شروع کند، در غیر اینصورت پروانه ابطال می شود و باید مابه التفاوت عوارض را به روز پرداخت کند.

سالاری افزود: در صورتی که اکنون خط قرمز شهر تهران جمعیت پذیری است و باید مالکی که پول پروانه را به روز می دهد و عملیات را ۵ سال با تاخیر شروع می کند را تشویق هم کرد، چراکه هم عوارض را به روز پرداخت کرده و هم ۵ سال دیرتر سرانه ها را به شهر تحمیل می کند. مهلت پروانه ساختمانی باید برداشته شود، چراکه با رویکردها و سیاست های فعلی مغایر است و من بارها این موضوع را پیگری کرده ام اما به نتیجه نرسیده است، لذا در این خصوص به شهردار تهران تذکر می دهم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.