| کد خبر: 224432 |

20 هزار نفردر انتظار متروی شهر جدید پرند

در شرایطی که تامین مالی ساخت مترو پرند منجر به کند شدن روند ساخت شده و مشکلات عدیده‌‎ای را برای ساکنان این شهر جدید مهیا کرده اما استفاده از سازوکارهایی نظیر صندوق سهام پروژه و تهاتر می‌تواند، روند ساخت این پروژه را تسریع بخشد.

تین نیوز

در شرایطی که تامین مالی ساخت مترو پرند منجر به کند شدن روند ساخت شده و مشکلات عدیده‌‎ای را برای ساکنان این شهر جدید مهیا کرده اما استفاده از سازوکارهایی نظیر صندوق سهام پروژه و تهاتر می‌تواند، روند ساخت این پروژه را تسریع بخشد.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، چندی پیش در حال بررسی بازخورد اخبار و مطالعه نظرات مردم پیرامون مسکن مهر بودم که نظری از یک مخاطب ساکن مسکن مهر پرند، توجه مرا به خود جلب کرد.

این مخاطب در تشریح مشکلات یک زندگی طبیعی در شهر جدید پرند به مسئله راه‌های ارتباطی بین شهر جدید پرند و تهران اشاره کرده و گفته بود:« عبور مرور هر روزه با وسیله نقلیه شخصی از شهر جدید پرند به تهران نیاز به هزینه 4 هزار تومانی عوارض دارد و از سوی دیگر وسایل حمل و نقل عمومی نظیر مترو در در این شهر همچنان وجود ندارد.»

با توجه به سوابق اظهارات این مخاطب باید یادآوری کرد که نزدیک به 10 سال از مراسم کلنگ‌زنی متروی شهر جدید پرند می‌گذرد.

مترو پرند، مشکل روزانه 20 هزار نفر را مرتفع می‌کند

به گزارش فارس، شهر جدید پرند در شرایط کنونی 200 هزار نفر را در خود جای داده و این جمعیت بنا بر اظهارات رییس کمیته عمران شورای شهر تهران تا 700 هزار نفر نیز قابل افزایش است. در این راستا و با جمعیت 200 هزار نفره فعلی نزدیک به 10 درصد از این جمعیت به طور روزانه با استفاده از وسایل نقلیه عمومی نظیر، تاکسی، اتوبوس و قطارهای حومه‌ای خود را به تهران می‌رسانند. این یعنی در شرایط فعلی روزانه نزدیک به 20 هزار نفر در تردد بین پرند و تهران از وسیله شخصی استفاده نکرده و این جمعیت با حفظ همین نسبت در آینده می‌تواند به 140 هزار نفر برسد.

توجه به جمعیت نیازمند به وسایل حمل و نقل عمومی در شهر جدید پرند از اهمیت بیش از پیش خط متروی شهری بین این شهر جدید و پایتخت خبر می‌دهد.

بر همین اساس، احداث متروی شهر پرند از سال 1389 آغاز شد. اگرچه روند ساخت این خط و ایستگاه‌های مرتبط با آن به کندترین شکل ممکن به پیش می‌رود. اما علت این تاخیر در ساخت یکی از مهمترین و مورد نیازترین خطوط مترو پایتخت چیست؟

پاس کاری وزارت راه و شهرسازی و شهرداری به منظور تامین مالی مترو پرند

بر اساس پیگیری‌های انجام شده و به استناد جزئیات قرارداد مترو پرند، مقرر شد، تامین مالی این خط مترو توسط وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران انجام شود. بنابراین تامین مالی آن بخش از مسیر که در حوزه شهر تهران واقع شد، به عهده شهرداری تهران و تامین بودجه بخش خارج از شهر تهران نیز به عهده وزارت راه و شهرسازی خواهد بود.

نکته قابل توجه در مسئله قرارداد متروی پرند آن است که متولیان مترو شهر تهران معتقد هستند، تامین مالی کل این پروژه به عهده وزارت راه و شهرسازی است و شهرداری تهران تنها اجرای پروژه را بر عهده دارد، در همین رابطه، افشین حبیب‌زاده، رییس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان این‌که تا رسیدن مترو به پرند تنها 19 کیلومتر باقی‌مانده که نیازمند تامین منابع مالی از سوی دولت است، گفت: «شهرداری تهران به عنوان سازنده این خط مترو معرفی شده اما از آن جایی که این خط در خارج از محدوده شهر تهران است، دولت باید نسبت به تامین منابع مالی اقدام کند که در این مدت این مساله مغفول مانده است.»

شرایط تامین مالی مترو پرند از طریق تهاتر و صندوق سهام پروژه مهیا است

بر اساس بررسی‌های انجام شده، مشکلات مترو پرند به مسئله تامین مالی وزارت راه و شهرسازی باز می‌گردد، این در حالی‌ست که این وزارت‌خانه با استفاده از شیوه‌های گوناگون می‌تواند شرایط را برای تامین مالی این طرح مهیا سازد. در همین راستا، محمد حمید زاده، کارشناس اقتصاد و مسکن با اشاره به راهکار اول وزارت راه و شهرسازی برای تامین مالی مترو پرند، گفت:« وزارت راه و شهرسازی مالکیت بسیاری از واحدهای مسکونی موجود و زمین‌های شهر جدید پرند را در اختیار دارد و می‌تواند با تهاتر این منابع موجود، شرایط تامین مالی مترو پرند را مهیا کند.»

این کارشناس اقتصاد و مسکن با اشاره به راهکار دوم تامین مالی مترو پرند توسط وزارت راه و شهرسازی گفت:« هدایت نقدینگی موجود در بورس و استفاده از سرمایه‌های خورد مردم با استفاده از سازوکار صندوق سهام پروژه می‌تواند بهترین راه تامین مالی پروژه‌های زیرساختی نظیر متروی پرند باشد.»

حمیدزاده در تشریح سودآوری صندوق سهام پروژه متروی پرند، گفت:« بر اساس برآوردها شهر جدید پرند در آینده 700 هزار نفری شده و نزدیک به به 140 هزار نفر از این جمعیت نیاز به استفاده از مترو برای انتقال به تهران دارند، این یعنی بازار این پروژه بسیار سود آور است و می‌تواند انگیزه مردم برای هدایت سرمایه خود به این پروژه را مهیا سازد.»

بر اساس اظهارات مطرح شده در شرایطی که مسئله نقل و انتقال مردم به شهر جدید پرند در شرایط کنونی با مشکل مواجه شده و اساس این مشکل بر مبنای ناتوانی دولت در زمینه تامین مالی شکل گرفته است، لذا استفاده از مکانیزم‌هایی نظیر تهاتر و صندوق سهام پروژه بدون اتکا به منابع مالی دولت می‌تواند، سایه این مشکل را از سر مردم رفع کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.