| کد خبر: 224200 |

◄ ساخت بندر بزرگ جدید در سواحل مکران تا ۱۴۱۱ و افزایش ظرفیت بنادر ایران

در چابهار بررسی‌های لازم صورت گرفته و در شورای عالی سواحل مکران تایید شده است که یک بندر دیگر در چابهار شکل بگیرد تا ظرفیت بنادر افزایش بیشتری پیدا کنند و سهم ایران از تجارت دریایی بین الملل نیز بالاتر رود.

تین نیوز

اخیرا معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه دستیابی به ظرفیت ۶۳۰ میلیون تنی بنادر ایران تا سال ۱۴۰۴ مدنظر قرار دارد، گفت: بندر جدید در شرق هرمزگان و بخشی از سواحل مکران با هدف افزایش سهم ایران در حمل و نقل دریایی ایجاد خواهد شد.

به گزارش تین نیوز، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل در روزهای گذشته، رتبه ایران از نظر «ظرفیت ناوگان کشتیرانی» در جهان را ۲۲ اعلام کرده است، رتبه‌ای که ناوگان کشتیرانی ایران را بالاتر از برخی کشورهای صنعتی مثل فرانسه، ایتالیا و کانادا قرار می‌دهد.

یکی از دلایل این انتخاب، افزایش تعداد ناوگان کشتیرانی ایران در یکی دو سال گذشته و همزمان، رکود اقتصاد جهانی ناشی از شیوع کرونا است که رتبه برخی از کشورهای پیشرفته را پایین اورده است.

این در حالی است که این انتخاب، براساس سهم کشتیرانی و فعالیت های حمل ونقلی از بازار جهانی صورت نگرفته و طبق سخنان محمدرضا اله‌یار، بنادر منطقه رقابت تنگاتنگی در افزایش ظرفیت و سهم از بازار دارند و سازمان بنادر و دریانوردی نیز تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا بنادر ایران از گردونه رقابت و سرمایه‌گذاری نسبت به بنادر منطقه عقب نباشند که بر اساس بررسی بلندمدت صورت گرفته تا افق ۱۴۰۴، افزایش ظرفیت بنادر کشور تا رسیدن به رقم ۶۳۰ میلیون تن پیش‌بینی شده است.

این افزایش ظرفیت، بیشتر مرهون رشد تعدد ناوگان، رشد بنادر بازرگانی به عنوان بستر انجام کار (بویژه بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور که از تحریم ها نیز معاف شده)، است. در چابهار بررسی‌های لازم صورت گرفته و در شورای عالی سواحل مکران تایید شده است که یک بندر دیگر در چابهار شکل بگیرد تا ظرفیت بنادر افزایش بیشتری پیدا کنند و سهم ایران از تجارت دریایی بین الملل نیز بالاتر رود.

بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته فاز اول بندر جدید سال ۱۴۱۱ به بهره برداری خواهد رسید، همچنین ظرفیت این بندر ۱۵۰ میلیون تن خواهد بود. طبق وعده سازمان بنادر، ساخت این بندر جدید از سال ۱۴۰۴ یا ۱۴۰۵ شروع می‌شود و در نهایت تا سال ۱۴۲۴ به ظرفیت کامل خواهد رسید.

گفتنی است که کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) در بخشی از گزارش خود بر اساس جدیدترین آمارها، به بررسی وضعیت ناوگان کشتیرانی جهان پرداخته است. بر اساس این گزارش کل کشتی‌های باری موجود در جهان مانند نفتکش‌ها، کشتی‌های فله‌بر و کشتی‌های کانتینری 52961 فروند محاسبه شده است. ظرفیت حمل بار این کشتی‌ها بالغ بر 2 میلیارد و 47 میلیون و 975 تن برآورد شده است.

این گزارش تعداد کشتی‌های ایران را 246 فروند اعلام و کل ظرفیت حمل بار ناوگان کشتیرانی ایران را 18 میلیون و 599 هزار تن برآورد کرده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.