| کد خبر: 224199 |

◄ حمایت همه‌جانبه راه‌آهن از صنعتگران حمل‌ونقل ریلی

در نشست ششمین رویداد سه‌شنبه‌های ریلی با طعم فناوری از سه پروژه ملی در راه‌آهن شامل سامانه هوشمند سوخت‌گیری، سامانه دستیار لوکوموتیوران (DAS)و کارگروه تخصصی بهره‌وری (مدیریت بهینه عملیات سوخت‌گیری) رونمایی شد.

تین نیوز

ششمین رویداد سه‌شنبه‌های ریلی با طعم فناوری با حضور مدیرعامل شرکت راه‌آهن امروز در محل  مرکز جهادی راه آهن برگزار شد و طی آن، از پروژه‌های سامانه هوشمند سوخت‌گیری، سامانه دستیار لکوموتیوران (DAS) و مدیریت بهینه عملیات سوخت‌گیری رونمایی شد.

به گزارش تین نیوز، در این نشست از سه پروژه ملی در راه‌آهن شامل سامانه هوشمند سوخت‌گیری، سامانه دستیار لوکوموتیوران  (DAS)و کارگروه تخصصی بهره‌وری (مدیریت بهینه عملیات سوخت‌گیری) رونمایی شد.

رسولی در این نشست، ضمن استقبال از پروژه‌های ارائه شده، بر ضرورت تقویت و حمایت از نخبگان و دست‌اندرکاران فعال در صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور تأکید کرد و گفت: این پروژه‌ها نمونه‌های بارزی از کار جهادی و اعتماد به جوانان کشور است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه سرمایه ارزشمند راه‌آهن، سرمایه انسانی است، افزود: تلاش نیروهای انسانی در راه‌آهن در این شرایط سخت تحریمی و مشکلات ناشی از شیوع کرونا ستودنی‌اند و این موضوعات گواه بر این هستند که راه‌آهن به‌طور آبرومندانه کار خودش را به‌درستی انجام می‌دهد.

وی با یادآوری از اینکه تلاش جهادی نیروهای انسانی باعث مدیریت هزینه‌ها، جلوگیری از اسراف و استفاده بهینه از فناوری می‌شود، تصریح کرد: فعالیت نیروهای انسانی جزو صنایع‌دستی محسوب می‌شوند و مزیت آن بر صنایع ماشینی در همین تلاش‌ها نمایان می‌شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دغدغه برخی از صنعتگران و تولیدکنندگان قطعات ریلی در خصوص امکان تغییر رویه شرکت راه‌آهن در حمایت از تولید داخل گفت: ما ساختاری را در کشور پایه‌ریزی کردیم که امکان تغییر آن وجود ندارد.

رسولی تأسیس و راه‌اندازی "سامانه جامع رونق و جهش تولید صنعت ریلی" در کشور را یادآور شد و اظهار کرد: با افتتاح و بهره‌برداری از این سامانه، دیگر امکان حذف یا نادیده گرفتن تولیدات داخلی و اطلاعات ارائه شده وجود ندارد.

وی گفت: اکنون ۴ هزار و ۶۰۰ قطعه ریلی از سوی تولیدکنندگان داخلی ساخته می‌شود و دیگر امکان واردات این نوع محصولات وجود ندارد. همچنین تا دو ماه گذشته، حدود ۵۳۵ قطعه ریلی از دیگر کشورها وارد می‌شد که طی این مدت تعدادی از این قطعات نیز از سوی تولیدکنندگان داخل ساخته شده و دیگر امکان ثبت سفارش خارجی آن‌ها وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن تأکید کرد: متأسفانه رویه‌ای در کشور وجود داشته که طی آن هنگام خرید یا ثبت سفارش، تمامی تضامین به شرکت‌های خارجی داده می‌شد؛ اما در مواجهه با شرکت‌های داخلی، با استناد به مقررات سخت‌گیرانه از حمایت و تضمین خودداری می‌گردید.

رسولی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت حمایت از تولید داخل گفت: ما این قول قطعی را به صنعتگران می‌دهیم که از تولید آن‌ها حمایت می‌کنیم و مجوز استانداردهای لازم را به آن‌ها ارائه کرده و اعتقاد داریم که نه تنها نیاز داخل کشور را تأمین می‌نماییم، بلکه بازار منطقه را نیز تأمین خواهیم کرد.

لازم به ذکر است که هر هفته رویداد "سه‌شنبه‌های ریلی با طعم " در مرکز پیشرفت جهادی راه‌آهن برگزار می‌شود و طی آن از چندین پروژه ریلی کشور رونمایی می‌شود و در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا از طریق وبگاه اینترنتی راه آهن بصورت آنلاین هر سه‌شنبه پخش می شود.

براساس چشم انداز رشد راه آهن از خلال طرح های توسعه ای که از دل همین سه شنبه های فناورانه ریلی بوجود می آید، قرار است سهم راه آهن از بار و مسافر بویژه در بخش باری تا 30درصد بالا رود. این در حالی است که بنابر سخن وزیر راه‌وشهرسازی، سهم راه‌آهن در تخلیه کالاهای اساسی از بنادر کشور در حال حاضر ۲.۳ برابر شده است. محمد اسلامی دلیل چنین رشدی را خودکفایی سیستم‌ها و استفاده از خلاقیت و تکنولوژی روز دانسته است.

در ماه های اخیر نیز کارخانجات تولید واگن که سال‌ها در رکود بودند، درشرایط شیوع کرونا 521 انواع ناوگان را به شبکه اضافه کردند. به دیگر سخن، امسال در سال جهش تولید و در مجموع هشت مرحله، ۵۲۱ دستگاه ناوگان ریلی به ارزش ۱۱۵۶ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۲۰ درصد افزایش نشان می دهد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • احمد خوشنودی 0 0

    ، چیست؟ ...." از سه پروژه ملی در راه‌آهن شامل سامانه #هوشمند سوخت‌گیری، سامانه #دستیار (هوشمند را فراموش کرده اند بنویسند)لوکوموتیوران (DAS)و #کارگروه! تخصصی بهره‌وری ( جهت مدیریت بهینه عملیات سوخت‌گیری) رونمایی شد.
    هوشمندی یک سامانه، یعنی عدم دخالت نیروی انسانی و مستقل بودن سامانه از تصمیمات کارگروه های انسانی! وقتی شما سیستم سوختگیری یک هواپیما،خودرو، قطار را تحت سامانه ای هوشمند، هدایت می کنید، یعنی شما رفتار ِ سوختگیری(در این مورد، و سایر رفتارها در هوشمندسازی سامانه های مربوطه به آن رفتارها) را مـــــــــدل کرده اید! و این مدل را آموزش داده اید learning و این آموزش را از طریق الگوریتمهای مختلف یادگیری عمیق،با دیتای درست و جامع و بسیار زیاد(میلیونها ریکورد و تاپل) انجام داده اید ،ازین پس،سیستم هوشمند شماست که با داشتن sampleهایی که برای آموزشش صرف کرده اید، عمل می کند،او یاد گرفته که این دیزل زیمنس است یا GEو هیچ نیازی به دخالت ِ چیزی به اسم کارگروه بهینه سازی و نظارت ناظر ندارد.
    پدیده ی دستیار (منظور دستیار هوشمند بوده احتمالا) راهبر قطار، مثل همه ی ایجنت های هوشمند، باید چه کند؟ فرض کنید راهبر پشت فرمان قطار، دچار اغما شده و به کما رفته به هر دلیلی! دستیار هوشمند! باید که بتواند علائم و سیگنالها را بخواند، یا مثلا اگر سرعت شما روی قوس بالا رفت اخطار بدهد، و اگر توجه نکنید (چون در اغما یید مثلا) سرعت را در نقطه ریسک کاهش بدهد! یا ترمز اضطراری را فعال کند، و هوشمند یعنی همه ی اینکارها را قبل از وقوع سانحه و خطر بکند! یک چیزی مثل سیستم کنترل سرعت ATCاما بسیار سریعتر،هوشمند و قابل اتکا...در واقع این دستیار هوشمند،باید در مواقع خاص، بتواند جایگزین ِ راهبر بشود، پس اولا باید بتواند مثلا اتوموبیل گیر کرده روی خط را سنس کند! راهبند را سنس کند، رنگ قرمز سیگنال را سنس کند! مسدودی را سنس کند! اگر راهبر بیهوش شد یا به کما رفت یا خوابش برد ! یعنی وقتی نتوانست درست تصمیم بگیرد!؟ این وظیفه هر ایجنت هوشمندی ست، اگر ما این دستیار را در راهبری، در سوختگیری، در مانور و،شانتینگ داریم ، قطعا بزودی آمار برخورد قطارهایمان به عابر پیاده، خودرو های روی ریل و...بشدت کاهش میابد! و نیازمان به نیروی انسانی ِ گران در بخش راهبری هم قطعا!!! ما چیزی به اسم ِ دستیار (بدون واژه ی هوشمند) برای راهبر در دنیا نداریم! دستیار ِ لوکوموتیوران ( بدون فیچر ِ هوشمند) یعنی کمکِ لوکوموتیوران ( کمک راننده یعنی) وقتی می گوییم DASیعنی هوشمندی در دستیار ِ راهبر ِ قطار. این دستیار، خصیصه های عابر پیاده، خودرو های سواری، درخت ِ کنار ریل، ترانشه، قوس، و...را از دم با لرنینگ آموزش دیده! تا هوشمند باشد. اگر ما ایجنت هوشمند برای راهبر داریم، به شما مژده می دهم که بزودی، driver less trains می رسیم! چون ۸۰ درصد راه را رفته ایم! ما مدلی بنام دستیار هوشمند را آموزش داده ایم! این یعنی اقلا در حمل و نقل شهری ریلی، یعنی در مترو، بزودی نیازی به راهبر ِ بشری، نداریم! و هیچ کارگروهی برای نظارت بر هوشمندی هیچ چیز نیاز نخواهیم داشت بجز چند متخصص AI