| کد خبر: 224083 |

ناوگان راهداری زمستانی مازندران فرسوده است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران گفت : ناوگان راهداری زمستانی مازندران با وجود نوسازی همچنان فرسوده است.

تین نیوز

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران گفت : ناوگان راهداری زمستانی مازندران با وجود نوسازی همچنان فرسوده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا ، عباسعلی نجفی روز دوشنبه همزمان با روز راهدار در گفت و گو با خبرنگاران افزود : فرسودگی تجهیزات و ناوگان راهداری ، اجرای طرح های نگهداری از راهها را به خصوص در زمستان با مشکل مواجه می کند.

وی توضیح داد : در حال حاضر حدود ۴۰۰ دستگاه تجهیزات و ناوگان راهداری در اختیار اداره کل راهداری مازندران قرار دارد که میانگین سن آنها به حدود ۳۰ سال می رسد و کارایی بالایی ندارند.

نجفی گفت : در ۲ سال اخیر ۱۲ دستگاه ناوگان و تجهیزات جدید به راهداری مازندران افزوده شد، ولی به دلیل حجم بالای راه های برفگیر که بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ کیلومتر می رسد و تردد زیاد در این محورها ، فعالیت راهداری زمستانی را برای راهداری دشوار کرده است.

وی کمبود نیروی راهدار را از دیگر مشکلات استان دانست و افزود : مازندران با داشتن حدود ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه اصلی و روستایی حدود ۳۰۰ راهدار دارد که به طور میانگین سهم هر راهدار ۳۰ کیلومتر می شود.

نجفی پایین بودن هزینه نگهداری راه ها هم از دیگر مشکلات این حوزه برشمرد و گفت : در سال جاری برای اجرای طرح های نگهداری راه ها حدود یکهزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای استان پیش بینی شد که در صورت تحقق ۱۰۰ درصدی این اعتبار صرفا کفاف ۱۰ درصد از هزینه نگهداری راه ها را می دهد.

وی افزود : بر اساس استاندارد باید سالانه ۶ درصد از ارزش اقتصادی راه ها برای برنامه نگهداری هزینه شود که میزان اعتبار مورد نیاز برای راه های این استان در حوزه نگهداری به ۱۸ هزار میلیارد ریال می رسد.

وی ارزش اقتصادی راههای استان مازندران را ۳۱۰ هزار هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

هرینه چند برابری راهسازی در مازندران

 مدیرکل راهداری مازندران یکی از مشکلات استان در بخش راه ها را چند برابر بودن هزینه ساخت هر کیلومتر راه در مقایسه با میانگین کشوری دانست و علت آن را هزینه بالا برای تملک اراضی حاشیه طرح های راهسازی  و وجود موانع طبیعی مانند کوه و جنگل برشمرد.

وی گفت : میانگین هزینه ساخت هر کیلومتر راه روستایی در مازندران ۱۰ تا ۱۵ میلیارد ریال و راه اصلی هم ۵۰ تا ۶۰ میلیارد ریال است که سبب شد تا طرح های راهسازی در استان با کندی پیش برود.

وی خواهان تخصیص سهم اعتبار راهسازی استان مازندران متناسب با گرانی هزینه های راهسازی شرایط استان شد.

مدیرکل راهداری مازندران همچنین از عقب ماندگی این استان در حوزه راه روستایی به عنوان مشکل دیگر یاد کرد و گفت که حذف اعتبار ملی از سرجمع اعتبار راه روستایی در کشور ، مازندران را با مشکل مواجه می کند.

وی افزود : هم اکنون بیش از ۶۰ درصد از هفت هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه روستایی مازندران آسفالته است که هفت درصد کمتر از میانگین کشوری است.

مدیرکل راهداری مازندران گفت : در سال جاری بر اساس تفاهمنامه دو جانبه بین استان و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای حدود یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای سرعت بخشیدن به ساخت راههای روستایی اختصاص یافت.

به گفته وی ۷۰ درصد از این اعتبار از محل اعتبارات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور و بقیه از محل بودجه عمرانی استانی تامین و هزینه خواهد شد و پیش بینی می شود که حدود ۲۵۰ کیلومتر راه روستایی تحت پوشش آسفالت قرار گیرد.

برخورد قانونی با سرعت گیرسازان محلی

مدیرکل راهداری مازندران همچنین نسبت به ساخت بی رویه سرعت گیر در راه های استان انتقاد کرد و گفت : با هماهنگی دستگاه قضایی برنامه شناسایی سرعت گیرسازان محلی در جاده های اصلی استان در دست اجرا قرار گرفت و با  شناسایی این افراد با آنها برخورد قانونی می شود.

نجفی اضافه کرد :  تمام سرعت گیرهایی که از سوی برخی افراد محلی در محورهای اصلی برای جلوگیری از سوانح رانندگی احداث شد، فاقد استاندارد های لازم است و آمار برخورد خودرویی را در این محورها افزایش داد.

وی گفت : در صورت نیاز کارشناسان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان با همکاری پلیس راه سرعت گیرهای استاندارد را با ضخامت حدود ۲.۵ اینج برابر با حدود هفت سانت در جاده ها با استقرار علایم هشدار دهنده ایجاد می کنند.

وی بدون اشاره به  تعداد سرعت گیرهای غیر استاندارد دست ساز گفت : در شرایط فعلی بیشترین سرعت گیرهای غیر استاندارد در محورهای اصلی غرب استان مازندران ایجاد شده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.