| کد خبر: 223992 |

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد مطرح کرد؛

توسعه خطوط مترویی و بهره‌گیری از حمل‌ونقل برقی در کنار پیاده‌محوری

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: «توسعه خطوط مترویی و بهره‌گیری از حمل‌ونقل برقی در کنار پیاده‌محوری از اولویت‌های کلان‌شهر مشهد در حوزه حمل‌ونقل است.»

تین نیوز

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: «توسعه خطوط مترویی و بهره‌گیری از حمل‌ونقل برقی در کنار پیاده‌محوری از اولویت‌های کلان‌شهر مشهد در حوزه حمل‌ونقل است.»

به گزارش تین نیوز، خلیل‌الله کاظمی در این خصوص افزود: «شهر مشهد با توجه به وجود مرقد مطهر حضرت رضا (ع) و حضور سالانه حدود ۳۰ میلیون زائر از ویژگی خاصی برخوردار است و این در حالی است که کلانشهر مشهد در کنار پذیرایی از این تعداد زائر دارای بیش از۳.۵ میلیون نفر جمعیت است، لذا مباحث ترافیکی و حمل‌ونقل عمومی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.»

او اضافه کرد: «بر این اساس طی چندین سال گذشته به‌ویژه سه سال اخیر توسعه سیستم حمل‌ونقل به‌خصوص احداث خطوط مترویی، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی، بهره‌گیری از سیستم‌های حمل‌ونقل برقی به‌ویژه متورسیکلت و اتوبوس برقی در کنار اجرای پروژه‌های عمرانی ترافیکی مانند پل‌ها و تقاطع‌های غیر همسطح، بازگشایی معابر و احداث بزرگراه‌ها در دستورکار مدیریت شهری مشهد قرارگرفته و بخش زیادی از آن اجرایی شده و یا در حال اجرا است.»

توسعه خطوط مترو

او تصریح کرد: «با توجه به توسعه شهر و گره‌های ترافیکی به همراه افزایش آلودگی هوا احداث چهار خط مترویی در طرح جامع حمل‌ونقل مشهد تعریف شد که از این میان خط یک مترو مشهد از فرودگاه تا پارک وکیل‌آباد به طول ۲۴ کیلومتر و با ۲۴ ایستگاه احداث و اکنون نیز فعال است.» کاظمی با بیان اینکه خط دو مترو مشهد نیز به طول ۱۴ کیلومتر و با ۱۳ ایستگاه از انتهای رضا شهر تا انتهای بولوار طبرسی شمالی احداث و درحال‌حاضر مشغول فعالیت است خاطرنشان کرد: «خط ۳ مترو مشهد نیز به طول ۲۸.۵ کیلومتر از شهرک ابوذر تا قاسم‌آباد با ۲۴ ایستگاه در حال احداث است.» معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد، در ادامه داد: «درحال‌حاضر حفر تونل خط ۳ مترو مشهد با دستگاه حفار در حال انجام است و تاکنون بخش زیادی از تونل حفر شده است.» او با شاره به اینکه قراراست در فاز اول ۵.۲ کیلومتر از خط۳  تا اوایل سال آینده به بهره‌برداری برسد تصریح کرد: «طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده قرارداد ۱۰۰۰ میلیارد تومانی برای اجرای سازه‌های جانبی ایستگاه‌های خط ۳ به‌ویژه میدان شهدا، باب الجواد (ع) و پایانه مسافربری با قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) منعقد شده است تا بتوانیم با اجرای آن ۵.۲ کیلومتر از خط ۳ قطار شهری را به بهره‌برداری برسانیم.»

او افزود: «درحال‌حاضر حفر تونل خط ۳ در این محدوده تکمیل شده و عملیات اجرای سازه‌های جانبی در سه ایستگاه مذکور آغاز شده است و از حدود ۳۰-۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.» کاظمی با بیان اینکه قرارداد مربوط به تجهیز مسیر ۵.۲ کیلومتری خط ۳ قطار شهری مشهد از میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا (ع) به ارزش بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان منعقد شده است خاطرنشان کرد: «امیدواریم در زمان‌بندی مشخص‌شده اوایل سال ۱۴۰۰ این فاز از خط ۳ قطار شهری را به بهره‌برداری برسانیم.» معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد اضافه کرد: «با بهره‌برداری از این بخش از خط ۳ قطار شهری مشهد، اتصال میان خط ۱، ۲ و ۳ قطار شهری مشهد و حرم مطهر برقرار می‌شود.» او همچنین با اشاره به وضعیت خط ۴ مترو مشهد اظهار کرد: «عملیات اجرایی احداث خط ۴ مترو مشهد نیز به طول ۱۴ کیلومتر با ۱۴ ایستگاه از شهرک شهید با هنر تا خواجه ربیع آغاز شده است که امیدوارم بتوانیم تا پایان سال عملیات حفاری خط ۴ قطار شهری را آغاز کنیم.» او افزود: «با اجرای این خط تمامی خطوط قطار شهری برنامه‌ریزی‌شده در طرح جامع ترافیکی مشهد اجرا خواهد شد.»

نوسازی ناوگان تاکسیرانی

کاظمی، در ادامه به نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهرداری مشهد، اشاره کرد و ادامه داد: «یکی دیگر از اقدامات شهرداری مشهد در راستای توسعه و بهبود حمل‌ونقل عمومی توجه به نوسازی تاکسی‌های فرسوده بود که برای این کار با حمایت شهردار و شورای شهر مشهد تسهیلات بانکی برای نوسازی ۳ هزار دستگاه تاکسی فرسوده در نظر گرفته شده است که ۱۴ درصد از ۱۸ درصد کارمزد آن را شهرداری پرداخت می‌کند که بخشی از این تاکسی‌ها با استفاده از تسهیلات در نظر گرفته شده نوسازی شده‌اند.»

نوسازی ناوگان اتوبوسرانی

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد، همچنین به نوسازی ناوگان اتوبوسرانی این کلان‌شهر نیز اشاره می‌کند از گفت: «امسال ۱۰۰ دستگاه مینی‌بوس جدید خریداری و وارد ناوگان شد و قرارداد خرید ۱۰۰ دستگاه دیگر نیز منعقد شده است.» او تصریح کرد: «در کنار خرید این ۲۰۰ دستگاه مینی‌بوس، قرارداد خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس جدید نیز با استاندارد یورو ۵ نهایی و در انتظار اخذ ضمانت‌نامه از سوی فروشنده هستیم.» او با بیان اینکه به دلیل تحریم‌های ظالمانه قیمت اتوبوس چند برابر شده و حتی اتوبوسی برای خرید وجود ندارد خاطرنشان کرد: «بر این اساس طرح بازسازی اتوبوس‌های فرسوده‌ای که قابل‌استفاده هستند موردتوجه قرار گرفت و اکنون ۳۰۰ دستگاه اتوبوس در حال بازسازی است.» کاظمی اضافه کرد: «درمجموع توانایی مالی خرید اتوبوس را داریم اما به دلیل تحریم‌ها اتوبوسی در سطح کشور برای خرید وجود ندارد.» راه‌اندازی سیستم جدید دوچرخه اشتراکی ظرف یک ماه آینده معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد در ادامه به استفاده از سیستم حمل‌ونقل پاک اشاره و اظهار کرد: «در این راستا به دنبال استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی و توسعه سیستم حمل‌ونقل برقی موردتوجه قرار گرفته است.»

او افزود: «در همین راستا مسیرهای ویژه دوچرخه توسعه‌یافته و در حال راه‌اندازی سیستم جدید دوچرخه‌های اشتراکی با استانداردهای روز هستیم که امیدواریم با تحویل گرفتن بخشی از دوچرخه‌های سفارش داده‌ شده این سیستم را با ۲۰۰ دوچرخه اشتراکی در فاز اول راه‌اندازی کنیم.» او در ادامه، با اشاره به اینکه دوچرخه‌های اشتراکی جدید با استفاده از نرم‌افزار قابل‌استفاده است تصریح کرد: «سیستم نرم‌افزار دوچرخه‌های اشتراکی قابلیت نصب روی گوشی تلفن همراه را داشته و شهروندان می‌توانند با انجام شارژ طبق تعرفه‌های مشخص‌شده از این دوچرخه‌ها استفاده کنند.»

موتورسیکلت و اتوبوس برقی

کاظمی، به سیاست شهرداری و شورای شهر مشهد در خصوص استفاده از سیستم حمل‌ونقل برقی اشاره و اظهار کرد: «در همین راستا برنامه‌ریزی‌ها برای تأمین ۱۰۰۰۰ هزار موتورسیکلت برقی با ارائه تسهیلات جهت استفاده پیک‌های موتوری و شهروندان انجام و به‌زودی اجرایی خواهد شد، همچنین طرح جامع مطالعات بهره‌گیری از اتوبوس و تاکسی برقی در حمل‌ونقل عمومی مشهد با تأکیدات شهردار مشهد به تصویب شورای شهر رسیده است.»

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.