| کد خبر: 223976 |

از وزارت راه‌وشهرسازی گله‌مند هستیم

بیشتر از دو سال است که واردات خودرو به کشور ممنوع شده است؛ بنابراین بازار این کالا به‌طور کامل در انحصار تولیدکنندگان داخلی است.

تین نیوز

در گزارش صفحه خودرو شماره 280 هفته نامه حمل ونقل منتشر شده 25 آذر ماه 99 می خوانید: بیشتر از دو سال است که واردات خودرو به کشور ممنوع شده است؛ بنابراین بازار این کالا به‌طور کامل در انحصار تولیدکنندگان داخلی است. بااین‌حال در این دو سال هیچ‌گاه تناسبی میان عرضه و تقاضا وجود نداشته است و انواع تصمیم‌گیری‌های غلط در صنعت خودروسازی آن را با بن‌بست مواجه کرده است. اما در آن سو تولیدکنندگان می‌گویند که ما هرسال نه‌تنها محصولات جدیدی را به بازار عرضه کردیم بلکه میزان تولیدات را تقریبا چند برابر افزایش دادیم. احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفتگو با ویژه‌نامه «حمل‌ونقل» به مناسب روز ملی حمل‌ونقل ضمن بیان مشکلات و موانع پیش پای تولیدکنندگان به میزان رشد تولیدات خودروسازان داخلی در دو سال اخیر پرداخته است که مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

میزان تولید محصولات داخلی در سال جاری تاکنون چگونه بوده است و چند درصد رشد داشته‌ایم؟

در سال جاری خوشبختانه با توجه به تلاش همکاران ما در صنعت خودرو در ۸ ماه سال جاری نسبت به ۸ ماه اول سال گذشته ۲۷.۳ درصد افزایش تولید داشتیم. یعنی ما تا آخر آبان  ماه سال ۱۳۹۸ نزدیک به ۴۸۸هزار و ۶۲۸ دستگاه تولید داشتیم، درصورتی‌که تا اواخر آبان ماه سال جاری ۶۲۱ هزار و ۷۸۳ دستگاه خودرو تولید کردیم. البته خودروسازان در این سال بیشترین تولید را در بخش اتوبوس و کامیون داشته‌اند، یعنی در تولید کامیون ما ۶۱ درصد افزایش تولید داشتیم. بنابراین در ۸ ماهه سال گذشته ۱۹۴۸ دستگاه انواع کامیون تولید شده درحالی‌که در ۸ ماهه تولید انواع کامیون سال جاری ۳ هزار و ۱۳۴ دستگاه افزایش تولید داشته است.

شما اشاره کردید که بالاترین میزان تولید مربوط به کامیون‌ها است، پس نباید در بازار این کالا شما مشکلی داشته باشید.

اتفاقا ما از وزارت راه‌وشهرسازی گله‌مند هستیم، چراکه با توجه به افزایش قابل‌توجه تولید کامیون با خبر شدیم که نزدیک به ۲ هزار دستگاه کامیون فرسوده در گمرک وجود دارد که تلاش دارند که هرچه زودتر آنها را ترخیص کنند. درست نیست وقتی در داخل کشور تولید کامیون به‌خوبی انجام می‌شود، شرکت‌های حمل‌ونقلی که در این بخش داریم کامیون‌های فرسوده و دست‌دوم وارد کنند. توقع داریم وزیر محترم راه‌وشهرسازی دید بهتری نسبت به تولیدکنندگان داخلی داشته باشند و اعتماد کنند. اما باز می‌بینیم که تلاش دارند با فشار به بانک مرکزی مجوز بدون انتقال ارز این کامیون‌ها را دریافت کنند که با توجه به ظرفیت‌های داخلی، واردات کامیون‌های فرسوده درواقع خیانت به کشور است. در این رابطه انجمن خودروسازان ایران نیز در نامه‌ای خطاب به رئیس‌کل بانک مرکزی اعتراض خود را نسبت به این تصمیم اعلام کردند. 

تولید و عرضه اتوبوس در چه سطحی قرار دارد؟

از متوسط ۲۷.۳ درصد افزایش تولید ۸ ماه نخست انواع خودرو در داخل بالاترین رقم یعنی ۸۹.۵ درصد به اتوبوس تعلق دارد، یعنی از ۲۹۴ دستگاه تولیدشده به رقم ۵۵۷ رسیده‌ایم. بعد از آن کامیون است که ۶۰.۰ درصد رشد تولید داشته‌ایم. لذا انتظار داریم که با تولیدکنندگان داخلی همراهی بیشتری داشته باشند و حمایت کنند تا رونق به تولید داخلی برگردد . به‌گونه‌ای نشود که ما با واردات خودروها به‌خصوص دست‌دوم به کارگران کشورهای دیگر کمک کنیم. اگر کامیون دست‌دوم اقتصادی بود دیگر کشور مبدأ آن را صادر نمی‌کرد یعنی یا مصرف سوخت آن خیلی بالاست یا نیازمند تعمیرات شده و نیاز مصرف قطعات یدکی دارد که حاضر شده آن را بفروشد.  در بحث تولید اتوبوس عمده مشتری‌های ما سازمان راهداری و شهرداری است. بنابراین بارها اعلام کرده‌ایم که برای پیشبرد بهتر امور این سازمان‌ها قرارداد ۵ ساله با ما ببندند. چراکه الآن یکی از مشکلات ما همین است که چندین سال اعلام نیاز نمی‌کنند اما به‌یک‌باره اعلام می‌کنند که هزاران دستگاه نیازمند هستند، که این روش غلط است.

در رابطه با صادرات خودرو چه اندازه موفق بوده‌اید و تابه‌حال چه محصولاتی و بیشتر به کدام کشورها صادرات داشته‌اید؟

کشور ما متأسفانه درحال‌حاضر در شرایط و وضعیت مناسبی از نظر بین‌المللی  قرار ندارد و در نقل‌وانتقال پول با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم. لذا در شرایطی که همه روزنه‌ها از طریق تحریم‌های یکجانبه آمریکا بسته شده است صادرات قطعا با مشکلات زیادی مواجه خواهد بود. البته محصولات تولیدی ما برای کشورهای همسایه از جمله کشورهای سوریه و عراق جذاب است. بااین‌حال با توجه به تحریم‌ها مشکلات زیادی را در بخش صادرات داریم و این حوزه به‌شدت افت کرده است. اما اگر شرایط عادی شود و تحریم‌ها برداشته شود با توجه به ظرفیت تولیدکنندگان داخلی امید داریم که صادرات دوباره رونق بگیرد.

به نظر شما ورود خودرو به بورس چه اندازه به صنعت خودروسازی در شرایط کنونی کمک خواهد کرد؟

ما جلسات متعددی را با نمایندگان مجلس در این رابطه داشتیم. به نظر من این طرح ناقص است و قابلیت اجرایی شدن ندارد. نمایندگان مجلس اعلام کردند که شورای رقابت یک قیمتی را به عنوان قیمت پایه اعلام کند، ما گفتیم شورای رقابت با فرمول خود ضررهای زیادی را به خودروسازان وارد کرده است. بنابراین با توجه به توضیحات خودروسازان قبول کردند که سازمان حمایت، قیمت پایه را اعلام کند. درنهایت ورود خودرو به بورس کالا مطرح شد و برای اختلاف قیمت پایه و نهایی خودرو برنامه‌ای را پیاده کردند که چند درصد از درآمد حاصل از این بازار به نهادهای مختلف تعلق بگیرد. یعنی وقتی خودرو در بورس به فروش برسد قرار شد که بخشی از درآمد حاصل از آن به قطعه‌سازان از طرف خودروسازان داده شود. ما اعلام کردیم که این روند غلط است چراکه درواقع قانون تجارت را زیر سؤال می‌برد. من به این طرح اعتراض کردم و گفتم این دخالت در فروش محصولات خودروسازان است.  درنهایت ما پیشنهاد دادیم که به مدت یک سال دو شرکت تولیدکننده ایران‌خودرو و سایپا محصولات خودشان را در بورس ارائه کنند و درآمد حاصل از فروش را خودشان دریافت کنند بعدا در مورد چگونگی هزینه‌کرد آن تصمیم‌گیری شود.

به نظرم شما علت وضعیت فعلی عرضه و تقاضا چیست؟

میزان افزایش تقاضا در بازار درحال‌حاضر بیشتر به میزان اختلاف قیمت بازار و کارخانه برمی‌گردد که پول‌های سرگردان به سمت بازار خودرو هجوم می‌آورند. با وجود تدابیری که وزارت صمت در چگونگی فروش اتخاذ کرده است بازهم نزدیک به ۷۰ الی ۸۰ درصد محصولات خودروها به دست دلالان می‌رسد تا مصرف‌کننده واقعی.  اگر ما را از قیمت‌گذاری معاف کنند هم کیفیت خودروها بالا می‌رود و هم به‌موقع پول قطعه‌سازان را پرداخت خواهیم کرد و قول می‌دهیم که سالی یک مدل جدید خودروی سواری به بازار معرفی کنیم. منتها این امر مستلزم این است که زیان نکنیم چراکه وقتی زیان داشته باشیم دیگر صحبت از توسعه امری غیرواقعی است.

این گزارش را در سایت هفته نامه حمل ونقل بخوانید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.