| کد خبر: 223938 |

بررسی مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی خطوط مترو تهران

نشست بررسی مطالعات ارزیابی اثرات محیط زیستی خطوط ۸.۹، ۱۰ و ۱۱ مترو تهران با حضور «آرش میلانی» رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران و «علی امام» مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) و «شینا انصاری» مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران برگزار شد.

تین نیوز

 نشست بررسی مطالعات ارزیابی اثرات محیط زیستی خطوط ۸.۹، ۱۰ و ۱۱ مترو تهران با حضور «آرش میلانی» رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران و «علی امام» مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) و «شینا انصاری» مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران برگزار شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، «آرش میلانی» صبح امروز در نشست بررسی مطالعات ارزیابی اثرات محیط زیستی خطوط ۸.۹، ۱۰ و ۱۱ مترو تهران ضمن تشکر از زحمات ناوگان اتوبوسرانی و مترو جهت تامین و تجهیز ایستگاه‌ها در شرایط سخت اقتصادی و شیوع بیماری کرونا، گفت: وجود این شرایط ثابت کرده که دولت باید حمایت‌های لازم از بحث حمل و نقل عمومی داشته باشد.

وی با بیان اینکه بزرگترین پروژه ساخت و ساز شهر تهران در افق آینده توسعه خطوط مترو است، خاطرنشان ساخت: اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار باید بیشترین تمرکز خود را بر روی این پروژه قرار دهد.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بررسی همه جوانب محیط زیستی احداث مترو، گفت: بررسی اثرات احداث مترو بر فضای سبز، جریان آب زیرزمینی و قنوات بسیار مهم است.

میلانی افزود: قنوات تهران در حال حاضر حدود ۱۰ میلیون مترمکعب آب برای فضای سبز شهر تهران تامین می‌کند. در نتیجه در درجه اول باید اثر مترو بر روی این قنوات شناسایی شود. خوشبختانه مطالعات قنوات توسط سازمان بوستان‌ها و فضای سبز در قالب طرح شناسایی قنوات صورت گرفته که این بررسی‌ها باید در اختیار مشاورین ذیربط قرار گیرد تا مسیر قنوات و نقاط تماس آن‌ها به طور دقیق مشخص شود

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بحث تغییر رویکرد استفاده از آب زیرزمینی به سمت پساب تصفیه شده حاصل از تصفیه خانه‌های محلی تهران، ادامه داد: مسیرها به ویژه در خط ۱۰ مترو که شرقی غربی هست باید به گونه‌ای انتخاب شوند تا قنوات و چاه‌های آب زیرزمینی آسیب نبینند.

میلانی یادآور شد: اثرات مثبت طرح نیز باید در مطالعات لحاظ شود از جمله افزایش ۳ درصدی مسافر با راه اندازی این ۴ خط مترو و کاهش انتشار گارهای گلخانه‌ای که یک اقدام محیط زیستی مهم است که علاوه بر اثرات مثبت بر اجتماع میتوان امکاناتی نیز از وزارت نفت به لحاظ صرفه جویی در مصرف سوخت دریافت کرد.

وی اظهار کرد: با توجه به نزدیکی این خطوط مترو به سطح زمین و احتمال وجود لرزش و ارتعاشات، در مطالعات فنی مسیر مترو باید بافت‌های فرسوده، آثار فرهنگی و تاریخی حساس شناسایی و مورد بررسی قرار گیرند تا از تبعات اجتماعی و فرهنگی آن‌ها جلوگیری شود.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در پایان تاکید کرد: باید یک گزارش کامل و جامع از مطالعات ارزیابی اثرات محیط زیستی (EIA) تهیه و سپس برنامه مدیریت محیط زیستی توسط مترو تنظیم شود تا نگرانی و دغدغه دوستداران محیط زیستی به ویژه در خصوص آب‌های زیزمینی، قنوات و حفظ باغات (با توجه به تاکید شورای پنجم) برطرف شود.

در ادامه نشست شینا انصاری مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار با یادآوری مسایل و مشکلات مختلف محیط زیستی در شهر تهران، خاطرنشان ساخت: مشکلات و عوارض محیط زیستی که ممکن است در اثر توسعه و احداث خطوط مترو ایجاد شود باید پیش بینی و بررسی شوند و برای آن‌ها مطالعات ارزیابی اثرت محیط زیستی انجام شود.

وی با اشاره به اسناد فرادستی در خصوص الزام شهرداری تهران به انجام مطالعات توجیهی طرح‌ها و پروژه‌های شهری، گفت: نباید رویکرد مطالعات به سمت توجیه زیست محیطی پروژه‌ها باشد، بلکه می‌بایست فراتر از مطالعات توجیهی، اثرات محیط زیستی پروژه‌ها و طرح‌ها نیز مورد ارزیابی قرار گیرد.

براساس گزارش روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران؛ انصاری در پایان خاطرنشان ساخت: بررسی پروژه احداث خطوط ۸.۹، ۱۰ و ۱۱ مترو نیازمند تشکیل جلسات کارشناسی پیوسته جهت تدقیق بیشتر موضوع و رعایت کامل جوانب محیط زیستی در حین اجرای پروژه و پس از آن خواهد بود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.