| کد خبر: 223860 |

وضعیت هواپیماهای کشور برای انتقال واکسن کرونا

در حالی که یکی از اعضای ستاد مقابله با کرونا اعلام کرده از دریافت واکسن فایزر انصراف دادیم چون هواپیما و امکانات حمل این واکسن را نداریم، وزیر راه و رئیس سازمان هواپیمایی مدعی هستند برای انتقال این واکسن، کم‌وکاستی نداریم.

تین نیوز

در حالی که یکی از اعضای ستاد مقابله با کرونا اعلام کرده از دریافت واکسن فایزر انصراف دادیم چون هواپیما و امکانات حمل این واکسن را نداریم، وزیر راه و رئیس سازمان هواپیمایی مدعی هستند برای انتقال این واکسن، کم‌وکاستی نداریم.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، دهم آذرماه امسال بود که موضوع هماهنگی با وزارت راه و شهرسازی برای انتقال واکسن کرونا از طریق پنج فروند هواپیمای 2 شرکت هواپیمایی داخلی مطرح شد؛ خبری مهم و نویدبخش برای این روزهایی کرونایی مردم که با وجود تحمل سختی‌های بسیار، امید به ریشه‌کن شدن این ویروس منحوس دارند.

به هر حال موضوع آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای انتقال واکسن کرونا به کشور که در جلسه آمادگی برای حمل و انتقال واکسن کووید 19 در ستاد مدیریت بحران مطرح شده بود، از سوی جانشین وزیر راه و شهرسازی در ستاد مدیریت بحران رسانه‌ای شد.

 پنج فروند هواپیما برای حمل واکسن کرونا به کشور تجهیز می‌شوند

به گفته شهرام آدم‌نژاد، ‌به منظور آمادگی وزارت راه و شهرسازی برای حمل و انتقال واکسن کووید 19 به کشور، جلسه ای با حضور دستگاه های مربوطه برگزار شد، همچنین بررسی ها در خصوص شرایط و تجهیزات مورد نیاز برای انتقال واکسن به کشور، از طریق ‌هواپیما و تامین ابزار و تجهیز فضای لازم در فرودگاه‌ها برای تخلیه از هواپیما و نگهداری در فرودگاه تا زمان انتقال به مراکز درمانی و محل نگهداری در شهرها، انجام پذیرفت.

به گفته جانشین وزیر راه و شهرسازی در ستاد مدیریت بحران، هماهنگی در این باره در آن راستا صورت گرفت تا‌ در صورتی که ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تصمیم به واردات واکسن کووید 19به کشور بگیرد، سرعت انتقال واکسن به کشور توسط کمیته حمل و نقل، با پیش بینی های صورت گرفته برای تامین تجهیزات مورد نیاز افزایش یابد.

‌‌آدم‌نژاد گفته بود که تعداد پنج فروند هواپیما را برای واردات واکسن آماده کرده‌ایم و در حال بررسی هستیم که در هر هواپیما چند تن یخ خشک باید تعبیه شود که هواپیماها امکان واردات واکسن را داشته باشند.

عضو ستاد مقابله با کرونا: هواپیما و امکانات حمل و نقل لازم برای واکسن‌ فایزر را نداریم

چند روز پس از طرح این موضوع، ‌مصطفی‌ قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، اعلام کرد که ایران، هواپیما و امکانات حمل و نقل لازم برای واکسن‌ فایزر را ندارد و اعلام کرده که این واکسن را نمی‌خواهد.

وی گفته بود: به برنامه جهانی کواکس (covax) اعلام کرده‌ایم که این واکسن را نمی‌خواهیم چون برای نگهداری این واکسن به دمای منفی ۷۰ درجه نیاز است و چنین امکاناتی نداریم.

بنابراین گزارش برنامه کواکس با حضور ۷۶ کشور جهان و زیر نظر سازمان جهانی بهداشت قرار است به خرید و توزیع واکسن کرونا در همه کشورهای جهان سامان دهد.

البته ظاهرا طرح این موضوع، بدون انجام تحقیق و ‌بررسی‌‌های دقیق از سوی وی مطرح شده بود چون پس از طرح این ادعا، مسؤولان وزارت راه و شهرسازی این موضوع را نفی کردند.

 رئیس سازمان هواپیمایی: مشکلی برای واردات واکسن فایزر وجود ندارد‌

پس از طرح این موضوع از سوی رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، تورج دهقان زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، ‌در این‌باره اظهار داشت: این سازمان، هیچ مشکلی برای واردات هر نوع واکسنی از جمله واکسن شرکت فایزر برای مقابله با ویروس کرونا ندارد‌.

به گفته وی، در حال حاضر دو شرکت هواپیمایی ایران ایر و ماهان شرایط لازم برای واردات انواع واکسن کرونا را دارند‌ و می‌توانند با استفاده از یخ خشک دمای مورد نیاز برای واردات هر نوع واکسنی از جمله فایزر را که نیاز به دمای منفی ۷۰ درجه دارد، تامین کنند.‌

البته این موضوع در حالی از سوی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری مطرح می‌شود که یخ خشک جزو کالاهای خطرناک در پرواز قلمداد می‌شود و نیازمند شرایط نگهداری خاص است.

 آماده‌باش شرکت‌های هواپیمایی ایران برای حمل واکسن کرونا‌

در این‌باره روز گذشته نیز وزیر راه و شهرسازی مصاحبه کرد و ‌با اشاره به صحبت‌های اخیر ‌مصطفی‌ قانعی درباره شرایط انتقال واکسن کرونا و عدم وجود تجهیزات کافی انتقال واکسن به ایران، گفت: صحبتی که اخیرا در رابطه با شرایط واردات واکسن کرونا انجام شده است، از طرف وزارت بهداشت نبوده و فقط مسئولی در معاونت علمی وزارت بهداشت در این‌باره‌ صحبت کرده است.

به گفته محمد اسلامی‌، شرکت‌های هواپیمایی مشکلی برای جابه‌جایی و حمل واکسن کرونا ندارند.

‌وزیر راه و شهرسازی گفته است: در صحبت‌ها و هماهنگی که با وزارت بهداشت و درمان کشور انجام شده است، ما آمادگی حمل و جا‌به‌جایی این واکسن را داریم.

 هواپیمای باری برای انتقال واکسن کرونا داریم/ایرباس مسافری را هم در صورت لزوم باری می‌کنیم ‌

‌در این‌باره همچنین مدیرکل روابط عمومی هما نیز وارد عرصه شد و اعلام کرد که ‌آماده انتقال واکسن کرونا هستیم اما تاکنون وزارت بهداشت و درمان کشور درباره شرایط محیطی و نگهداری از این واکسن و همچنین چگونگی انتقال از جمله آنکه به صورت یخچالی و یا سردخانه‌ای حمل شود، اظهار نظری نکرده است.

به گفته حسین جهانی،‌ پیش از این جلسات و هماهنگی‌های زیادی در رابطه با واردات واکسن کرونا بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت بهداشت صورت گرفت‌، اما با شرکت ایران‌ایر در مورد شرایط و نگهداری آن صحبتی نشده است.

وی اعلام کرده است: ‌‌‌شرکت ایران‌ایر دارای یک فروند هواپیمای کارگو (باری) برای واردات واکسن کرونا است‌، البته با همکاری معاونت مهندسی و تعمیرات خود قابلیت آن را داریم که هواپیما‌های مسافری خود را به هواپیمای باری برای حمل واکسن‌کرونا تبدیل کنیم‌؛ هم اکنون یک فروند هواپیمای ۷۴۷ در ‌ایران‌ایر برای واردات این واکسن وجود دارد در صورت نیاز هم قابلیت تبدیل هواپیمای مسافری ایرباس به هواپیمایی کارگو را داریم.

به گز‌ارش فارس، به هر حال‌ در موضوع تأمین تجهیزات برای انتقال و جابه‌جایی واکسن کرونا از طریق هواپیماهای ناوگان هوایی کشور،  وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری معتقد هستند که هواپیماهای ناوگان هوایی کشور از نظر مجهز‌ شدن برای‌ انتقال واکسن کرونا، هیچ کم و کاستی ندارند و فقط منتظر هماهنگی نهایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند که به نظر می‌رسد با این شرایط می‌توان امیدوار بود در آینده نزدیک واکسن این ویروس همه‌گیر در اختیار همگان قرار گیرد.

البته ضرورت دارد به این موضوع هم اشاره کرد که ساخت واکسن این ویروس در داخل کشور هم در حال نهایی شدن است و به گفته رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام‌،‌ تست انسانی واکسن کرونای تولیدی ستاد اجرایی با مجوز صادر شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از هفته اول دی آغاز و در سه فاز ۲۸ روزه انجام خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.