| کد خبر: 223780 |

آمادگی ‌قرارگاه خاتم برای اجرای قطعه چهارم راه‌آهن خواف-هرات‌

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الأنبیا گفت: قرارگاه خاتم در صورت استقبال طرف افغانستانی، آماده است تکمیل قطعه چهارم خط‌آهن خواف-هرات را بر عهده بگیرد.

تین نیوز

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الأنبیا گفت: قرارگاه خاتم در صورت استقبال طرف افغانستانی، آماده است تکمیل قطعه چهارم خط‌آهن خواف-هرات را بر عهده بگیرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، سعید محمد اظهار داشت: تعریف طرح و احداث خط‌آهن خواف-هرات بین ایران و افغانستان، ‌بر اساس منویات مقام معظم رهبری و با هدف اتصال کشور افغانستان به شبکه ریلی ایران و توسعه ترانزیت ریلی منطقه اجرا شد؛ ‌تکمیل این خط‌آهن ‌ترانزیت کالا از طریق کریدور شرقی- غربی و از سمت مرز آستارا به اروپا را برای کشور افغانستان تسهیل می‌کند.

وی ادامه داد: با تکمیل این خط ریلی، ارتباط حمل و نقلی کشور افغانستان با ایران و بنادری نظیر بندر شهید رجایی به عنوان هاب کانتینری ایران و بندر چابهار به عنوان بندر اقیانوسی ایران گسترده‌تر می‌شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الأنبیا(ص) بیان کرد: خط‌آهن خواف-هرات، زمینه‌ساز‌ رشد و توسعه استان‌های شرقی کشور نیز خواهد بود و موجب تسهیل، توسعه و تسریع ‌مبادلات تجاری ‌ریلی ایران و افغانستان ‌خواهد شد.

محمد با اشاره به اینکه خط‌آهن خواف-هرات اولین ‌راه‌آهن با عرض استاندارد در افغانستان است، افزود: این خط ریلی در 4 قطعه با طول 225 کیلومتر طراحی شده است، قطعات یک، دو و سه این خط ریلی تکمیل و هفته گذشته افتتاح شد، از این‌ 3 قطعه، 2 قطعه در خاک ایران (خواف تا نقطه صفر مرزی شمتیغ) و یک قطعه در خاک افغانستان به طول 68 کیلومتر (از شمتیغ تا ایستگاه روز‌نک) است که توسط ایران و با سرمایه‌گذاری جمهوری اسلامی ایران تکمیل شده است.

وی با بیان اینکه اجرای قطعه چهارم (ایستگاه روزنک تا هرات) در تعهد کشور افغانستان است، بیان کرد: ‌قرارگاه سازندگی خاتم‌الأنبیا زیرسازی قطعه اول و دوم و روسازی قطعه سوم این خط ریلی به طول ‌138 کیلومتر با هزینه جمهوری اسلامی ایران ‌اجرا کرد و قطعه چهارم در تعهد کشور افغانستان است.

* آمادگی قرارگاه خاتم برای اجرای قطعه چهارم راه‌آهن خواف-هرات

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الأنبیا در پاسخ به این سؤال که آیا قرارگاه خاتم تمایلی به اجرای قطعه چهارم راه‌آهن خواف-هرات از ایستگاه رو‌زنک در خاک افغانستان تا شهر هرات را دارد؟ گفت: این قطعه همان‌گونه که گفته شد در تعهد افغانستان و در خاک این کشور است، به جهت اهمیت استراتژیک تکمیل خط‌آهن خواف-هرات تا هرات و سپس اتصال به مزارشریف، ما در قرارگاه سازندگی خاتم‌الأنبیا‌ برای اجرای این قطعه نیز اعلام آمادگی می‌کنیم.

محمد اضافه کرد: البته این منوط به درخواست کشور افغانستان است.

به گزارش فارس، قطعه چهارم راه‌آهن خواف-هرات شامل دو قطعه الف و ب احداث خواهد شد.

‌پیش از این معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفت‌‌وگو با فارس از «تأمین مالی قطعه 4 راه آهن خواف-هرات» خبر داده و گفته بود: همچنین در مورد قطعه 4 ب هم از سوی مسؤولان افغانستان به ما اعلام شد که مشغول طراحی هستند و در آینده‌ای نزدیک به مناقصه می‌گذارند.

به گفته عباس خطیبی طبق اعلام مسؤولان کشور افغانستان تأمین مالی قطعه 4 الف و ب انجام شده است و در این باره مشکلی نیست.

وی از ‌رضایت طرف افغانستانی از پیمانکاران ایرانی در خط آهن خواف-هرات گفته و افزوده بود: ما اصرار کردیم، حتما از ظرفیت بخش خصوصی و پیمانکار ایرانی برای این پروژه (قطعه 4) استفاده شود که کشور افغانستان هم استقبال و اعلام کرد، پیمانکاران ایرانی برای اجرای این پروژه‌ها بسیار خوب و با کیفیت عمل می‌کنند.

به گفته خطیبی ‌قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در این پروژه به خوبی عمل کرده است و ما رضایت کافی از آنها داریم، ‌در این 140 کیلومتر خط آهن از خواف تا ایستگاه روزنک، زیرسازی قطعه داخل ایران به طول 78 کیلومتر و روسازی قسمت برون‌مرزی (قطعه 3) توسط قرارگاه خاتم اجرا شد که کار با کیفیت به سرانجام رسید و ما رضایت کافی داریم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.