| کد خبر: 223738 |

امید به واکسن کرونا بازار بنزین هواپیما را احیا کرده است

خبرگزاری رویترز امروز نوشت که با افزایش تقاضا برای پروازهای باری، بهبود آهسته بازار پروازهای مسافری و تأثیر واکسن کرونا و نهایتا افزایش پروازهای بین‌المللی در سال ۲۰۲۱، بازارهای جهانی بنزین هواپیما رو به احیا حرکت کرده است.

تین نیوز

خبرگزاری رویترز امروز نوشت که با افزایش تقاضا برای پروازهای باری، بهبود آهسته بازار پروازهای مسافری و تأثیر واکسن کرونا و نهایتا افزایش پروازهای بین‌المللی در سال ۲۰۲۱، بازارهای جهانی بنزین هواپیما رو به احیا حرکت کرده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از رویترز، همه‌گیری ویروس کرونا مسافرت‌های هوایی را در سال ۲۰۲۰میلادی دچار وقفه کرد و به گفته تحلیلگران، ممکن است سال‌ها طول بکشد تا تقاضا برای سوخت هواپیما به سطح پیش از همه‌گیری ویروس کرونا برسد.

با این حال، با امید افزایش تقاضا در سال ۲۰۲۱، سود ناشی از پالایش نفت خام و تولید بنزین هواپیما در ماه دسامبر(آذر) به بالاترین سطح چند ماهه اخیر رسید. در بازارهای آمریکا و اروپا این افزایش سود بیشتر ناشی از بهبود وضعیت پروازهای باری بود و در بازارهای آسیایی افزایش مسافرت‌های داخلی در این افزایش سود تأثیر داشت. پروازهای بین‌المللی بیش از ۶۰ درصد از تقاضای سوخت هواپیما را تشکیل می‌دهند.

در بازارهای آسیا که بزرگ‌ترین بازار سوخت جهان به شمار می‌رود، از میانه سپتامبر (اواخر شهریور) تاکنون سود تولید بنزین هواپیما ۵۸۰ درصد افزایش یافته و بهای بنزین هواپیمای صادراتی نیز ۴۵ درصد رشد کرده و به سطح ماه مارس (اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹) رسیده است.

انتظار می‌رود که تقاضا در آسیا برای سوخت هواپیما در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ به یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسیده و به نسبت سه ماهه دوم ۴۶۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد. با این حال تقاضای سوخت هواپیما در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۹ از پیش‌بینی مدت مشابه امسال ۴۱ درصد بیشتر بود.

در آمریکا نیز حاشیه سود تولید سوخت هواپیما از میانه سپتامبر دو برابر شده و به ۱۳ دلار در هر بشکه رسیده است. با این حال حاشیه سود تولید بنزین هواپیما در سال گذشته ۱۰ دلار بیش از ارقام امسال بود.

157768314

نمودار دو ساله تغییر قیمت سوخت هواپیما

در حال حاضر تقاضای بنزین هواپیما در آمریکا حدود یک میلیون و ۳۴۰ هزار بشکه در روز است که ۳۰ درصد از میزان تولید در ژانویه(دی) ۲۰۲۰ و پیش از شیوع کرونا کمتر است.

سود حاصل از تولید بنزین هواپیما در بازارهای اروپایی نیز برای نخستین بار از مارس تاکنون(اسفند تا آذر) به بیش از ۴ دلار در هر بشکه رسید. لازم به ذکر است که در دو ماهه آوریل و مه (اواسط بهار) و در اوج محدودیت‌های کرونایی، تولید سوخت هواپیما در بازارهای اروپایی زیانده شده بود.

در سه ماهه سوم و چهارم سال ۲۰۲۰ مصرف سوخت هواپیما در بازارهای اروپایی ۷۰۰ هزار بشکه در روز پیش‌بینی می‌شود که به مراتب بیش از مصرف ۴۰۰ هزار بشکه در روز در سه ماهه دوم سال جاری میلادی است. با این حال این میزان تقریباً نصف یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه تقاضا در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ است.

با وجود آنکه پروازهای مسافری بین‌المللی از سقوط به سطح صفر در ماه می (اردیبهشت و خرداد) سال جاری رهایی یافته و آرام آرام در حال افزایش ارتفاع هستند، تعداد این قبیل پروازها کماکان ۴۵ درصد کمتر از میزان نوامبر سال گذشته است.

بهبود شرایط پروازهای باری بهتر بوده و به دلیل سکه شدن اوضاع بازارهای آنلاین، پروازهای ماه اکتبر تنها ۶ درصد کمتر از مدت مشابه سال پیش بوده است.

در حالیکه شرکت‌های هواپیمایی آماده نقش آفرینی در توزیع انبوه واکسن کرونا می‌شوند، انتظار می‌رود که تعداد پروازهای باری بین‌المللی نیز با رشد مضاعفی مواجه شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.