| کد خبر: 223737 |

◄ نقدی بر دستورالعمل تشکیل شرکت‌های حمل و نقل خوداتکایی

پس از کش و قوس های فراوان بالاخره سازمان راهداری دستورالعمل تاسیس شرکت های حمل و نقل خوداتکایی را ابلاغ نمود. این دستورالعمل به زعم اغلب کارشناسان حمل و نقل علاوه بر نقایصی که دارد، چالش های جدیدی در عملکرد سایر شرکت های حمل و نقل جاده ای ایجاد می نماید.

تین نیوز

پس از کش و قوس های فراوان بالاخره سازمان راهداری دستورالعمل تاسیس شرکت های حمل و نقل خوداتکایی را ابلاغ نمود. این دستورالعمل به زعم اغلب کارشناسان حمل و نقل علاوه بر نقایصی که دارد، چالش های جدیدی در عملکرد سایر شرکت های حمل و نقل جاده ای ایجاد می نماید. این بخشنامه که قرار بوده اجرای آن تا حدودی بر معیار عدالت محوری و جلب رضایت رانندگان و کامیونداران باشد متاسفانه به قیمت نابودی شرکت های حمل و نقل جاده ای کوچک تمام خواهد شد. 

بیشتر بخوانید: چند پرسش در مورد نحوه تشکیل شرکت های حمل و نقل خوداتکایی

بر اساس این بخشنامه شرکت های خوداتکایی می توانند در سراسر کشور به جز آنجایی که سالن اعلام بار دارند و صرفا برای کامیون خود و با سلب حق اخذ بارنامه از شرکت های دیگر از خود و به صورت بارنامه دیجیتال فعالیت نمایند. نکته اینجاست که در مناطقی که وفور بار وجود دارد مانند بنادر و مبادی درجه یک حمل و نقلی اغلب سالن های اعلام بار فعال هستند و این شرکت ها امکان فعالیت ندارند و بالعکس در مناطق که شرکت های حمل و نقل با مشقت فراوان نسبت به اخذ بار از یک صاحب کالا و صدور بارنامه برای آن اقدام می نمایند و رقابت اخذ بار بسیار شدید است این شرکت ها به عنوان میهمانی تازه وارد فشار رقابت را مضاعف می کنند و در اصطلاح در اقیانوس قرمز بازار به فعالیت خواهند پرداخت که از هر منطقی به دور خواهد بود. 

از سوی دیگر به استناد تبصره ۱ ماده ۱۱این بخشنامه شرکت های خوداتکایی می توانند به راحتی از بازارگاه های حمل و نقل اخذ بار نمایند و چون بازارگاه ها نتوانستند تاکنون مجوز صدور بارنامه دریافت نمایند از این طریق حلقه مفقوده و مکمل زنجیره حمل و نقل خود را خواهند یافت. چرا که تاکنون بازارگاه صرفا یک سالن اعلام بار سراسری مجازی بوده و اکنون با این بخشنامه خواهند توانست صدور بارنامه دیجیتال و آنی برای محمولات موجود در سیستم خود را انجام دهند و بازارگاه و شرکت های خوداتکایی مکمل یکدیگر در این چرخه خواهند بود و چون هیچ محدودیتی در حوزه جغرافیایی شرکت خود اتکایی و همچنین هیچ محدودیتی در ارتباط تعداد این شرکت ها با بازارگاه ها وجود نداشته پس این دو با تکمیل زنجیره خود به طور گسترده ای اقدام به حمل بار خواهند نمود و این اقدام در شرایط اقتصادی فعلی ضربه بزرگی به پیکر بی جان شرکت های حمل و نقل کشور وارد خواهد نمود. چرا که برخی صاحبان کالا مانند کارخانجات که خود مبادی بار هستند نیز در راستای این طرح می توانند نسبت به سرمایه گذاری و خرید کامیون اقدام نموده و آن مقدار باری که در شرایط عادی به رانندگان برای حمل تحویل می شد نیز توسط صاحبان بار حمل خواهد شد و به همین دلیل این بخشنامه برای رانندگان نیز سودی در بر نداشته و مورد استقبال آنها نیز قرار نگرفته است.

البته موارد و ایرادات آن از طریق کانون کشوری شرکت های حمل و نقل به وزارت راه و شهرسازی منعکس گردیده لیکن آب ریخته را نمی توان جمع کرد. حال یک سوال اساسی باقی می ماند که دلیل ابلاغ این بخشنامه در شرایطی که وفور شرکت حمل و نقل در کشور وجود داشته و همچنین میزان جابه جایی بار رو به کاهش بوده و شرایط رقابتی شدیدی در این صنعت حاکم است چه بوده است؟

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • لطیف خاموشی 0 0

    نویسنده این متن پاسخ خود را خودش داده است.

    بازارگاهها با تشکیل این شرکتها حلقه مفقوده خودرا مییابند .
    دقیقا درست است
    بازارگاه محل ارتباط صاحب کالا با راننده کامیون که بار را حمل میکند است. وقتی صاحب کامیون خودش شرکت میشود موضوع حل است .
    شرکت‌هایی که کامیون ندارند چه نقشی این وسط دارند؟!
    این شرکتها سالهاست میخواهند از آب رد بشوند و پاهایشان خیس نشود .
    راه چاره از بیست سال قبل فراهم بود .
    با صاحب کامیون می‌بایستی قرار داد می‌نوشتند کامیونش را اجاره میکردند تا برای شرکت کارکند .یا قرار داد مینوشتن تا بار را برایش تامین کنند پیش پرداخت میدادند .واورا بعنوان پیمانکار به رسمیت می‌شناختند ویا اورا استخدام میکردند ودر لیست بیمه قرار می‌دادند.

    موسسات باربری باید کامیونها را در شرکت هایشان شریک میکردند وسهم الشرکه اورا براساس ارزش روز شرکت تعیین میکردند.یا اینکه شرکتشان را از نظر وضعیت حقوقی تبدیل به تعاونی حمل ونقل میکردندو آورده راننده رابعنوان سهام او در شرکت ثبت میکردند
    شرکتی که هیچ رابطه حقوقی با مالک کامیون نداشته باشد .مگر حق دارد ادای حمل کننده بار را داشته باشد؟!

    حتما از فردا که سازمان راهداری اجازه تشکیل تعاونی های گسترده حمل و نقلی را متشکل از کامیونداران خود مالک بدهد وراننده آزادانه انتخاب کند که سهامدار یک تعاونی باشد یا شرکت خوداتکایی بزند فریاد این شرکتها بلند میشود که آقا اینهمه شرکت وجود دارد چرا اجازه میدهید رانندگان بیگاری نکنند ما بدبخت خواهیم شد .

    نگران نباشید بخش مدیریتی شرکتتان با خودتان ولی کامیونداران را جذب کنید تا بطور واقعی تحت پوشش شما باشند .
    شرکت تان را تبدیل به تعاونی کنید .کامیوندار را عضؤ کنید قرار داد حمل با عضوتان منعقد کنید .چه دربازارگاه وچه درسالن های اعلام بار فقط برای ماشین های تحت پوشش تان بارنامه صادر کنید .ومسئولیت بپذیرید .
    مطمئن باشید نیازی به دست و پا زدن برای حفظ وضعیت قبل نیست