| کد خبر: 223724 |

توصیه مثبت رهبری به مجمع تشخیص درباره FATF

روزنامه جهان صنعت در یادداشتی نوشت: تایید نامه دولت و درخواست رییس‌جمهوری برای دادن فرصت دوباره بررسی لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام توسط رهبری، پیام و خبر مثبتی است که توسط خانم جنیدی معاون رییس‌جمهوری اعلام شده است.

تین نیوز

روزنامه جهان صنعت در یادداشتی نوشت: تایید نامه دولت و درخواست رییس‌جمهوری برای دادن فرصت دوباره بررسی لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام توسط رهبری، پیام و خبر مثبتی است که توسط خانم جنیدی معاون رییس‌جمهوری اعلام شده است.

به گزارش تین نیوز، روزنامه جهان صنعت سه شنبه ۲۵ آذر در یادداشتی به قلم محسن رهامی حقوقدان و فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشته که در گزیده آن آمده است: عدم تصویب لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام و نپیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی برای کشور مشکلات زیادی ایجاد کرده است و مبادلات خارجی ما را به طور کلی حتی با کشورهای دوست مثل کره‌جنوبی، هند، عراق، چین و ترکیه که قصد همراهی و کمک به ما را دارند و حتی به ما بدهکار هم هستند، با مشکل مواجه کرده است. همچنین به دلیل نپیوستن به این کنوانسیون‌های بین‌المللی گروه ویژه اقدام مالی (FATF) جهت تبادل پول برای خرید واکسن‌های کرونا هم نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم چرا که در انتقال وجه آن با مشکل مواجه هستیم و کشورهای دیگر نمی‌توانند در این باره با ما همکاری داشته باشند. حتی رییس کل بانک مرکزی، وزیر امور خارجه و وزیر نیروی کشورمان که برای موضوعات مختلفی به عراق سفر داشتند هم اعلام کردند برای مطالبات عادی خود هم دچار مشکل شده‌ایم. بنابراین پیوستن ما به کنوانسیون‌های بین‌المللی و گروه ویژه اقدام مالی (FATF) فواید و منافعش برای کشور خیلی بیشتر و قوی‌تر از نگرانی‌هایی است که برخی دوستان در مجمع تشخیص مصلحت نظام دارند.

امیدوارم در این مدتی که از تصویب آن خودداری کردند و شاهد مشکلات فراوان اقتصادی کشور بودند، به ضرورت تصویب این لوایح برای کشور پی برده باشند و بدانند قبول آن لوایح خودتحریمی نیست بلکه نپیوستن به آنها خودتحریمی است. البته اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام هم نگرانی‌های خودشان را داشتند ولی خوشبختانه رهبری با استدلال‌های رییس‌جمهوری برای پیوستن به FATF موافقت کردند.

هر چند جدا از اعضای مجمع تشخیص که جایگاه حقوقی اجرایی یا قانونگذاری دارند و به واسطه مسوولیت اجرایی یا تقنینی خود در این مجمع عضوند، برخی اعضا جایگاه حقیقی دارند و منصوب رهبری هستند و این پیام رهبری برای آنها بسیار مهم خواهد بود. بنابراین موافقت رهبری با موضوع تمدید بررسی لوایح FATF در مجمع تشخیص، پیام مهمی است. با توجه به مشکلات کشور و تحریم‌های اقتصادی که بنگاه‌های اقتصادی ما را تعطیل کرده است به نحوی که نمی‌توانیم وام‌های خارجی بگیریم، حتی پولی که بابت فروش گاز و برق به کشور عراق داده‌ایم را نمی‌توانیم دریافت کنیم، باید دنبال راه‌حل این مشکلات باشیم.

امروزه اقتصاد دنیا به نوعی نیست که بتوانیم دلار را در کیف بریزیم و با خود در هواپیما حمل و جابه‌جا کنیم. پس تا زمانی که به FATF نپیوندیم، این مشکلات به قوت خود باقی است و حل‌شدنی نیستند. البته تغییر رییس‌جمهوری آمریکا و آمدن بایدن ممکن است در کاهش تحریم‌ها اثرگذار باشد، ولی در حل این بخش از مشکل ما تاثیر ندارد و معاهده‌ای است که یا باید به آن بپیوندیم یا همچنان با نپذیرفتن FATF مشکلات عدم امکان تبادل پولی و مالی با دنیا را به جان بخریم. 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.