| کد خبر: 223519 |

راه آهن خواف- هرات؛ حرکت به سوی اقتصاد برد برد

کارشناس اقتصادی افغانستان بهره‌برداری و تکمیل راه آهن خواف-هرات را حرکت به سوی اقتصاد برد برد بین ایران و افغانستان از یک طرف و همچنین اتصال افغانستان به آبهای آزاد و رسیدن کالاهای ترانزیتی ایران از این مسیر به کشورهای آسیای میانه دانست.

تین نیوز

کارشناس اقتصادی افغانستان بهره‌برداری و تکمیل راه آهن خواف-هرات را حرکت به سوی اقتصاد برد برد بین ایران و افغانستان از یک طرف و همچنین اتصال افغانستان به آبهای آزاد و رسیدن کالاهای ترانزیتی ایران از این مسیر به کشورهای آسیای میانه دانست.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، «توسلی غرجستانی» در یادداشتی با عنوان "تحلیل اقتصادی راه آهن هرات خواف" نوشت که با بهره‌برداری از این راه ‌آهن چند مزیت نصیب افغانستان، ایران و کشورهای منطقه خواهد شد.

وی در این مطلب افزود که اتصال افغانستان به خط آهن جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، اروپا و شمال آفریقا از این مسیر ریلی از یک طرف و اتصال افغانستان به آب‌های آزاد از طرف دیگر میسر شده است.

به نوشته غرجستانی، افزایش مبادلات تجاری بین افغانستان، ایران، کشورهای آسیای میانه از طریق خط آهن موجود و آب‌های آزاد رونق خواهد گرفت و کاهش هزینه جابجایی کالا و اموال تجاری تا ۵۰ درصد ممکن خواهد بود.

به باور وی، جابجایی سالانه شش میلیون تن کالا و یک میلیون مسافر میان افغانستان و ایران با هزینه مناسب و حرکت به سمت اقتصاد برد – برد از طریق تعامل سازنده منطقه‌ای ازمزیت های دیگر این راه آهن است.

غرجستانی اضافه کرد که افزایش درآمد دولت از طریق تثبیت جایگاه ترانزیتی افغانستان در منطقه در آینده نه چندان دور و افزایش همکاری‌های اقتصادی، امنیتی و تعامل اجتماعی ـ فرهنگی میان کشورهای منطقه را نیز فراهم خواهد ساخت.

غرجستانی افزوده است که هرچند خط ‌آهن به عنوان زیر مجموعه ترانزیت منطقه‌ای شمرده می‌شود، اما به دلیل اهمیت و جایگاه آن در اقتصاد و توسعه کشور و اتصال آن به کشورهای پیرامونی به صورت جداگانه مطرح شده است. یکی از عوامل مهم در کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل کالا و مسافر و مطمئن بودن از نظر حوادث جاده‌ای، احداث خط ‌آهن در این کشور و همچنین اتصال آن به خطوط ‌آهن منطقه‌ای می‌باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.