| کد خبر: 223501 |

مردم را سوار پراید می‌کنند، کرایه بنز می‌گیرند

«قیمت بلیت پروازهای ما در مقایسه با سایر کشورها، بالاترین قیمت را دارد. این موضوع این معنا را می‌دهد که مردم ما را سوار پیکان و پراید می‌کنند، اما قیمت بنز و بی ام و از مردم پول می‌گیرند.»

تین نیوز

در گزارش صفحه هوایی شماره 279 هفته نامه حمل ونقل منتشر شده 17 آذر ماه 99 می خوانید: «قیمت بلیت پروازهای ما در مقایسه با سایر کشورها، بالاترین قیمت را دارد. این موضوع این معنا را می‌دهد که مردم ما را سوار پیکان و پراید می‌کنند، اما قیمت بنز و  بی ام و از مردم پول می‌گیرند.»

این واکنش حرمت اله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در گفتگو با خبرنگار هفته‌نامه «حمل‌ونقل» نسبت به عدم کاهش نرخ بلیت هواپیماست. در راستای همین گفتگو او نسبت به صحبت‌های جنجالی چند هفته گذشته خود که گفته بود ایرلاین‌های خارجی می‌توانند با حضور در حمل‌ونقل هوایی داخلی ایران اقدام به جابجایی مسافران با قیمت به‌مراتب پایین‌تر با ناوگان به‌روزتر و با کیفیت خدمات بالاتری داشته باشند، اشاره کرد که مشروح آن را می‌توانید مطالعه کنید.

چندهفته‌ای است که پس از کش‌وقوس‌های فراوان، نرخ جدید بلیت هواپیما با ۱۰ درصد افزایش قیمت، تعیین و تکلیف شد؛ اما شما همچنان یکی از منتقدان نرخنامه جدید نیز هستید. دلیل این موضوع چیست؟

واقعیت این است که نرخ بلیت هواپیما نسبت به نرخ گذشته نه‌تنها پایین نیامده است بلکه در برخی از مسیرها افزایش صددرصدی داشته است. این در حالی است که سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده که ایرلاین‌ها تنها می‌توانند ۱۰ درصد قیمت بلیت را افزایش بدهند. منتها ایرلاین‌ها به مصوبه سال ۹۸ و قیمت نرخ خردادماه سال ۹۹ اشاره می‌کنند که آن نیز محمل قانونی ندارد.

این در حالی است که مطابق قانون، هیچ انجمنی نمی‌تواند مبادرت به نرخ‌گذاری کند اما ایرلاین‌ها با یک ترفندی، نرخ کف را حذف و اقدام به بالا بردن قیمت‌ها کرده‌اند. حتی هفته گذشته نمایندگان مجلس نیز به وزیر راه‌وشهرسازی بابت گرانی نرخ بلیت پروازها تذکر دادند چراکه نمایندگان با بررسی که انجام داده بودند، متوجه شدند، قیمت بلیت هواپیما نسبت به قبل از مهرماه، صددرصد افزایش داشته است.

افزایش قیمت بلیت هواپیما در راستای یک تبانی نانوشته شکل گرفته است. ایرلاین‌ها عنوان می‌کنند که سقف قیمت‌ها را رعایت می‌کنند. این در حالی است که با برداشته شدن نرخ کف شرکت‌های هواپیمایی فضای عرضه و تقاضا و رقابت را از بین برده‌اند. حتی اگر هواپیما خالی پرواز کنند حاضر نیستند از نرخی که بین خودشان تعیین‌شده بلیت را کمتر بفروشند.

شما در مصاحبه‌ای عنوان کرده بودید که بسیاری از ایرلاین‌های خارجی حاضر هستند با نرخ‌های بسیار پایین‌تری در پروازهای داخلی ایران ورود پیدا کنند و اقدام به جابجایی مسافران کنند. این سخنان شما واکنش‌های تندی را در پی داشت. آیا در این رابطه هیچ ایرلاین خارجی پیشنهادی داده بود؟

از نظر من صحبت‌هایم در این رابطه بسیار حرفه‌ای و کارشناسی بود. اما همین سخنان بسیاری را برآشفته کرد. به من گفتند این چه حرفی است که می‌زنی! آیا می‌خواهید ایرلاین‌های خارجی بیایند و با قیمتی پایین‌تر حمل‌ونقل هوایی انجام بدهند و بعد رفته-رفته شما ایرلاین‌هایی که داریم را از گردانه خارج کنند؟

اما اعتقاد من این است که اگر می‌خواهیم فضای رقابت آزاد و سالم در صنعت حمل‌ونقل هوایی شکل بگیرد باید این اتفاق بیفتد. هواپیماهای ما به نسبت ناوگان سایر دنیا فرسوده‌تر و بیشترین سن را دارد اما قیمت بلیت پروازهای ما در مقایسه با سایر کشورها، بالاترین قیمت را دارد این موضوع این معنا را می‌دهد که مردم ما را سوار پیکان و پراید می‌کنند، اما قیمت بنز و بی ام و از مردم پول می‌گیرند.

آیا در این رابطه هیچ ایرلاین خارجی پیشنهادی داده است؟

بله. ایرلاین‌های خارجی قبلا هم متقاضی بوده‌اند. اکنون هم اگر این شرایط فراهم شود و سازمان هواپیمایی کشوری در این رابطه راهکاری ارائه دهد و این اجازه را به بخش خصوصی برای ورود به این موضوع بدهد، قطعا ایرلاین‌های خارجی حاضر به ورود به حمل‌ونقل داخلی کشور خواهند بود و همان‌طور که عنوان کردم با قیمت‌های پروازهای داخلی به‌مراتب پایین‌تر اقدام به جابجایی مسافران خواهند کرد؛ که این نشان می‌دهد قیمت بلیت هواپیما در کشور ما گران است.

اما سؤال من این است که چرا برخی از صحبت‌های من برآشفته شدند و علیه این موضوع مصاحبه‌های انتقادی کردند. اکنون نیز من پای صحبتی که کردم هستم و همان‌طور که گفتم چنانچه شرایطی محیا شود و اجازه بدهند ایرلاین‌های خارجی بیایند؛ ایرلاین‌ها آمادگی دارند. برای مثال شرکت هواپیمایی ایرآسیا که متعلق به کشور مالزی است در کشور تایلند و اندونزی هم فعالیت می‌کند.

آیا سازمان هواپیمایی کشوری اجازه ورود ایرلاین‌های خارجی را به کشور، حتی اگر به نفع مردم باشد، می‌دهد؟

تا زمانی که سازمان هواپیمایی کشوری مدافع یک بخش از بدنه خودش باشد این انحصار شکسته نمی‌شود. سازمان هواپیمایی کشوری باید خودش را مدافع حقوق مردم بداند و آن‌وقت این اتفاق خواهد افتاد.

صحبت‌های شما در خصوص گرانی نرخ بلیت هواپیما در حالی مطرح می‌شود که ایرلاین‌ها نیز همواره از زیان‌های هنگفت سخن می‌گویند و معتقدند حتی با این نرخ‌ها نیز در حال ضرردهی هستند. نظر شما در این رابطه چیست؟

بله. شرکت‌های هواپیمایی مدعی هستند که زیان‌های هنگفتی می‌دهند. این صحبت‌هایی که از سوی شرکت‌های هواپیمایی گفته می‌شود تنها برای امسال نیست؛ سال‌هاست که عنوان می‌کنند ایرلاین‌داری «زیان» است؛ اما این سؤال مطرح می‌شود اگر شرکت‌های هواپیمایی زیان می‌دهند چرا این تعداد درخواست تأسیس ایرلاین به سازمان هواپیمایی داده شده است؟ مگر نه اینکه ایرلاین‌داری زیان است!

مدعی هستند که آلوده این صنعت شده‌اند. این موضوع چقدر توجیه‌پذیر است؟

عموم این ایرلاین‌ها تازه تأسیس هستند. اگر مدعی زیان هنگفت در این صنعت هستند برای چه قصد دارند به این صنعت ورود پیدا کنند؟ می‌گویند آلوده این صنعت شده‌ایم؛ اصلا در این صنعت نبوده‌اند و تعداد زیادی از ایرلاین‌ها در همین چند سال اخیر به این عرصه ورود پیدا کرده‌اند.

کسی آلوده این صنعت خواهد بود که در آن منافعی داشته باشد و برایش درآمدزا باشد در غیر این صورت کدام عقل سلیمی این را قبول می‌کند که یک ایرلاین به گفته خودشان ده‌ها میلیارد زیان بدهد اما همچنان قصد داشته باشد در این صنعت بماند.

یکی از موضوعاتی که مدیران ایرلاین‌ها در جلسه‌ای با من وارد مناقشه شدند این بود که چرا آن زمان که بلیت پرواز تهران-استانبول بیش از ۷۰ میلیون تومان به فروش می‌رفت صدای شما در نیامد؛ این در حالی بود که در آن مقطع زمانی من مصاحبه کردم و گفتم بلیت ۷۰ میلیونی بلیت مسیر تهران-استانبول ظلم به مردم است.

اما می‌توانید بروید و جستجو کنید ببینید که فردای آن روز چه کسی مصاحبه کرد و گفت: این نرخ بلیت تهران-استانبول امری طبیعی است.

این گزارش را در سایت هفته نامه حمل ونقل بخوانید.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.