| کد خبر: 223500 |

راه آهن خواف – هرات اقدامی استراتژیک و همگرایی منطقه‌ای

یک دیپلمات پیشین کشورمان در افغانستان راه اندازی راه آهن خواف – هرات را همگرایی منطقه‌ای و اقدامی استراتژیک عنوان کرد.

تین نیوز

یک دیپلمات پیشین کشورمان در افغانستان راه اندازی راه آهن خواف – هرات را همگرایی منطقه‌ای و اقدامی استراتژیک عنوان کرد.

به گزارش تین نیوز، محسن روحی صفت در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مزیت های افتتاح راه آهن خواف به هرات گفت: اصلی ترین موضوع در این پروژه اتصال افغانستان به دریا از طریق این راه آهن است. زیرا این کشور محصور در خشکی بوده و هیچ گونه اتصالی به دریا ندارد.

وی با تاکید بر اینکه راه آهن خواف – هرات برای افغانستان از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: کشور افغانستان به دلیل محدودیت دسترسی به خارج تحت یک سری فشارها قرار داشته و با این دسترسی که از طریق راه آهن ایجاد شده می تواند به راحتی با چین و یا اتحادیه اروپا ارتباط داشته باشد.

معاون پیشین دفتر مطالعات سیاسی وزارت خارجه اظهار کرد: طی ۲۰ سال گذشته جلسات، سمینارها و کنفرانس های متعددی در سطح جهانی برگزار شد تا راهی بیابند که افغانستان از محصور بودن در خشکی در آید. علی رغم تمام این کنفرانس ها که در دهلی، ژنو، ژاپن، پاکستان و ... برگزار شد هیچ کدام نتوانستند کار اساسی برای افغانستان در این زمینه انجام دهند.

روحی صفت با اشاره به اینکه طول خط آهن خواف – هرات ۱۴۰ کیلومتر می باشد گفت: افغانستان از این طریق می تواند هم به مسیر راه آهن بندرعباس و از طرف دیگر از طریق تبریز به ترکیه هم متصل شود و این اقدام نوعی همگرایی منطقه ای محسوب می شود و با توجه به اینکه قرارداد سه جانبه ای هم در مورد چابهار میان ایران، هند و افغانستان به امضا رسیده بود تا حدودی هند هم در این مسئله شریک است. به عبارتی کالاها از طریق هند به چابهار رسیده و سپس از طریق خط ریلی جابجا می شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از هزینه های ما نیز در زمینه صادرات کاهش پیدا می کند گفت: پیش از این شاهد بودیم که حدود ۱۰۰۰ کامیون در مرز دوغارون در صف هستند برای اینکه از کشور خارج و یا وارد شوند اما با این اقدام تا حدود زیادی این مشکلات حل می‌شود.

این دیپلمات پیشین کشورمان همچنین بیان کرد مسئله دیگر برای ما نقش ترانزیتی این خط آهن است که بسیاری از کالاها از طریق چین به هرات رسیده و بعد به خاف و نهایتا هم وارد کشور می شود. همچنین ترکیه می تواند از این طریق کالاها را جابجا کند. در واقع دسترسی ترانزیتی ما بیشتر از گذشته خواهد بود. مسئله جابجایی مسافر هم می تواند از این طریق انجام شود.

روحی صفت در ادامه اظهار کرد: این مسیر راه آهن می تواند ادامه یافته و به مزار شریف هم برسد. البته مذاکرات مقدماتی برای ادامه خط راه آهن از هرات به مزار شریف هم انجام شده که همان جاده ابریشم معروف از این طریق احیا می شود. این مسئله پیش از این در سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) نیز مصوب شده است.

وی در پایان اظهار کرد: با توجه به پیش بینی جابجایی سه میلیون تن بار از این طریق می توانیم بگوییم که اقدام صورت گرفته یک اقدام اساسی و استراتژیک در درازمدت است که می تواند هم برای ایران و هم کشورهای همسایه مفید باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.