| کد خبر: 223455 |

هایپرلوپ و چالش‌های استفاده از آن؛

◄ سفر با «هایپرلوپ» با حضور دو مسافر

برای نخستین بار سیستم حمل و نقل سریع السیر ویرجین هایپرلوپ با حضور دو مسافر در ماه گذشته آزمایش شد و آنها مسافتی ۵۰۰ متری را در تنها چند ثانیه طی کردند.

تین نیوز

برای نخستین بار سیستم حمل و نقل سریع السیر ویرجین هایپرلوپ با حضور دو مسافر در ماه گذشته آزمایش شد و آنها مسافتی ۵۰۰ متری را در تنها چند ثانیه طی کردند.

به گزارش تین نیوز، ایده هایپرلوپ که اولین بار توسط ایلان ماسک، مدیر تسلا و SpaceX و با حمایت شروین پیشه ور، سرمایه گذار ایرانی‌الاصل مطرح شد، درباره ساخت کپسولی است که می تواند در لوله های آلومینیومی کم اصطکاک با سرعت حدود 700 مایل بر ساعت (۱۱۲۰ کیلومتر بر ساعت) حرکت کند.

در حال حاضر چند سالی از تجاری ‌شدن طرح قطارهای هایپرلوپ می گذرد و همچنان توسعه و گسترش این فناوری به دست مهندسان در حال انجام است. قطار هایپرلوپ تولید شده توسط شرکت اسپیس ایکس شامل دو دالان اصلی است که از شهر سانفرانسیسکو تا لس آنجلس امتداد دارد و کپسول های حامل مسافران با سرعت حدود 1126 کیلومتر در ساعت درون آنها حرکت می کند.

برای به حرکت درآوردن کپسول ها از نیروی محرکه بادی استفاده می شود و شتاب دهنده های مغناطیسی نیز برای سرعت بخشیدن به آن، در طول دالان تعبیه شده است. دالان‌ها فشار محیطی را تقریبا در حد خلأ کاهش داده و با فراهم کردن محفظه ای از هوا در اطراف کپسول ها، امنیت آنها را در چنین سرعتی تضمین می کند.

اما مشکلات این نوع حمل ونقل سریع، این است که برای مسیرهای مستقیم ساخته می شوند چراکه پیچ مسیر منجر به بهم خوردن تعادل محفظه خواهد شد و مشکل دیگر این است که در بخش های کوچکی از دالان‌ها، هوای جلوی کپسول ها فشرده می شود که می تواند مشکل ساز باشد. بنابراین دالان ها نیازمند سازوکاری هستند که از متراکم شدن هوا در جلوی کپسول ها جلوگیری کند.

شرکت اسپیس ایکس برای حل ایراد دوم، یک متراکم کننده هوا (Air Compressor) در جلوی هر یک از کپسول ها طراحی کرده است که هوا را از جلو به عقب کپسول منتقل می‌کند.

سال گذشته نیز قراردادی میان شرکت Hyperloop One و شرکت DP World در دبی امضا شد که بر اساس آن، ظاهرا به زودی قرار است فناوری «هایپرلوپ» پای خود را به خطه خاورمیانه نیز باز کند.

در این سیستم از تعلیق مغناطیسی برای سفر بی سر و صدا و سریع استفاده می شود و سفر بین نیویورک تا واشنگتن فقط ۳۰ دقیقه طول می کشد. این تکنولوژی قبلا در سایت آزمایشی خود در نوادا  ۴۰۰ تست بدون حضور مسافر انجام داده است.

در نخستین سفر این فناوری جمل ونقلی با جضور انسان، در ماه گذشته نیز جاش گیگل(مدیر ارشد فناوری هایپرلوپ) و سارا سانچیان( مدیر تجربه مسافران هایپرلوپ) حضور داشتند و جابه جایی با سرعت ۱۷۲ کیلومتر برساعت را تجربه کردند.

هایپرلوپ

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.