| کد خبر: 223454 |

سهم حمل‌ونقل در لایحه بودجه ۱۴۰۰؛

◄ اختصاص 500میلیارد تومان به صندوق توسعه حمل‌ونقل و 14هزار میلیارد تومان به وزارت راه

دولت درآمدهای نفتی سال آینده را نیز بیش از دو برابر دانسته است و برای تجهیز صندوق توسعه حمل‌ونقل نیز ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه در لایحه بودجه ۱۴۰۰ از محل فروش دارایی‌های وزارت راه و شهرسازی در نظر گرفته است.

تین نیوز

دولت در حالی لایحه بودجه ۱۴۰۰ را به مجلس تحویل داده است که بودجه عمومی دولت، حدود ۸۴۱ هزار میلیارد تومان خواهد بود که به نسبت سال جاری ۴۷ درصد افزایش را نشان می دهد.

به گزارش تین نیوز، مساله مهم اما در مورد برون‌سپاری‌های دولت در زمینه واگذاری‌های مالی یا شرکتی است که با توجه به اقدامات خود، پیش بینی کرده که این درآمد، 1.5 برابر بیشتر از امسال خواهد بود.

دولت همچنین درآمدهای نفتی سال آینده را نیز بیش از دو برابر دانسته است و برای تجهیز صندوق توسعه حمل‌ونقل نیز ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه در لایحه بودجه ۱۴۰۰ از محل فروش دارایی‌های وزارت راه و شهرسازی در نظر گرفته است.

گفتنی است که تاسیس صندوق توسعه حمل و نقل بر اساس تعدادی از مواد مندرج در بخش ۱۱ قانون برنامه ششم توسعه (بخش مسکن و حمل و نقل) به وزارت راه و شهرسازی تکلیف شده است. اساسنامه این صندوق سال گذشته در هیات دولت تصویب شد اما اقدامات اولیه آن با اختصاص ۲۰ میلیارد تومان از قانون بودجه در سال ۹۸ برای راه اندازی این صندوق انجام شده بود. تشکیل این صندوق یک اهرم قوی برای توسعه حمل و نقل در یک بازده ۷ تا ۱۰ ساله خواهد بود.

 

بودجه وزارت راه و مجموعه های متبوع آن در 1400

بر اساس لایحه بودجه سال آینده، وزارت راه‌و شهرسازی و دیگر دستگاه‌های تابعه در حوزه حمل‌ونقل حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان بودجه دارند.

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۰ که هفته گذشته به مجلس ارائه شد، وزارت راه و شهرسازی و دستگاه‌های تابعه حوزه حمل و نقل بودجه‌ای بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان در سال آینده خواهند داشت که بیشترین سهم را در این میان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور دارد که مبلغی حدود ۷۸۰۰ میلیارد تومان است و پس از آن سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با بودجه‌ای بالغ بر دو هزار و ۴۰۴ میلیارد تومان در رتبه دوم قرار دارد.

همچنین شرکت راه‌آهن بودجه‌ای حدود دو هزار و ۱۲۸ میلیارد تومان برایش پیش‌بینی شده و پس از آن ستاد مرکزی وزارت راه با بیش از هزار و ۴۳۳  میلیارد تومان در رتبه چهارم است.

در این میان، همه زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی بودجه پیشنهادی‌شان افزایش پیدا کرده که در این میان می توان به رشد ۳۶.۵۵ درصدی بودجه پیشنهادی ستاد مرکزی وزارت راه اشاره کرد که بیشترین میزان افزایش را تجربه کرده است اما تنها دستگاهی که با کاهش بودجه نسبت به امسال مواجه شده شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران است که بودجه پیشنهادی سال آینده اش نسبت به امسال ۱۶.۶۷ درصد کاهش یافته است. سازمان هواپیمایی کشوری نیز بودجه‌ای معادل ۱۲۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برایش پیش‌بینی شده است.

لازم به یادآوری است که این ارقام تخصیصی به غیر از بودجه‌ای است که در قالب طرح‌های اولویت‌دار دولت برای سال آینده برای همه دستگاه‌های اجرایی از جمله این شرکت در نظر گرفته شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • راننده 0 0

    در بوجه سال آینده آیا کاری برای سختی کارراننده گان وسن وات وا رزانی لاستیک ولوازم انجام می شود