| کد خبر: 223453 |

راه‌آهن مبارکه - شهرکرد ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان گفت:طرح راه آهن مبارکه - سفیددشت - شهرکرد در مجموع به طول ۹۲ کیلومتر تاکنون حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

تین نیوز

مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان گفت:طرح راه آهن مبارکه - سفیددشت - شهرکرد در مجموع به طول ۹۲ کیلومتر تاکنون حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

به گزارش تین نیوز، علیرضا صلواتی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: مراحل اجرایی راه‌آهن مبارکه - سفیددشت - شهرکرد در یک سال گذشته، نزدیک به ۲۰ درصد پیشرفت داشته و ریل‌گذاری  آن در سال آینده انجام خواهد شد.

 به گفته وی، این طرح از ایستگاه راه‌آهن حسن‌آباد مبارکه آغاز و تا شهرکرد امتداد پیدا می‌کند و چهار ایستگاه در طول این مسیر  خواهد داشت  که ایستگاه شهرکرد، از نوع درجه یک و ایستگاه سفیددشت واقع در محدوده شهرک صنعتی سفیددشت از نوع درجه ۲ و همچنین برای آن ۲ ایستگاه درجه سه در فرخ‌شهر و کیلومتر ۲۱ پس از ایستگاه حسن‌آباد پیش‌بینی شده است.

مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان با اشاره به مشخصات فنی این خط آهن خاطرنشان کرد: با توجه به اختلاف ۳۷۰ متری ایستگاه مبداء نسبت به ایستگاه مقصد و عبور این خط‌ آهن از مسیر کوهستانی و تپه‌ماهوری، در این خط آهن، شیب مسیر ۱۵ در هزار در نظر گرفته شده است تا سرعت طرح را روی این شیب برای قطارهای مسافری از ۱۲۰ تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و برای قطارهای باری از ۸۰ تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در نظر گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: این راه‌آهن به صورت یک خطه است و به دلیل شرایط کوهستانی مسیر، ۱۵ رشته تونل به طول پنج هزار و ۸۲۵ متر در آن در نظر گرفته شده است.

صلواتی گفت: همچنین ۴ پل اصلی این مسیر به جز تقاطع ها و به طول ۲ هزار و ۵۰۰ متر را شامل می‌شود و در سال اول بهره‌برداری ۷۰۰ هزار نفر مسافر و ۳.۳ تن بار از این مسیر جابه‌جا می‌شود.

وی با اشاره به پیشینه راه‌آهن مبارکه - سفیددشت- شهرکرد بیان کرد:  این پروژه در سال ۱۳۸۵ و توسط وزارت معادن و فلزات وقت با هدف اتصال و دسترسی صنایع و معادن استان چهارمحال و بختیاری به شبکه ریلی کشور طرح‌ریزی شد اما به دلیل محدودیت منابع، تا سال ۱۳۹۰ متوقف و به وزارت راه و شهرسازی واگذار شد.

مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان افزود: پس از واگذاری پروژه راه‌آهن شهرکرد- اصفهان به وزارت راه‌ و شهرسازی، معاونت راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به عنوان متولی اصلی این پروژه، آن را در دستور کار اصلی خود قرار داد و طراحی آن را از ایستگاه راه‌آهن حسن‌آباد شهرستان مبارکه به سمت سفیددشت و در نهایت تا فرخ‌شهر و شهرکرد تکمیل کرد.

وی  اظهار داشت: اتصال شهرکرد به عنوان یکی از مراکز استان‌های کشور به شبکه حمل و نقل ریلی، بهبود و توسعه شبکه ترابری و حمل و نقل ایمن مسافری و باری و کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای و نیز کاهش مصرف سوخت و تکمیل کریدور ریلی اصفهان- اهواز از رویکردهای اصلی ایجاد این راه‌آهن بود.

صلواتی در ارتباط با روند اجرایی پروژه راه‌آهن شهرکرد- اصفهان افزود: پس از تکمیل طراحی و تهیه اسناد پیمان طرح راه‌آهن مبارکه- سفیددشت- شهرکرد در قالب چهار قطعه اجرایی در سال ۱۳۹۱، قطعه دوم این طرح در اختیار یکی از شرکت‌های محلی استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری قرار داده شد و به سرانجام رسید به طوریکه در سال ۱۳۹۷ کار این قطعه با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی به اتمام رسید و بخشی از آن به دلایل مالی و فنی متوقف ماند و دیگر قطعات نیز در سال‌ها ۹۷ و ۹۸ به پیمانکاران مربوطه واگذار شد.

وی تصریح کرد: راه‌آهن مبارکه- شهرکرد شامل چهار قطعه که قطعه نخست آن  ۴۱ کیلومتر، قطعه دوم ۲۰ کیلومتر و قطعه سوم و چهارم ۳۱ کیلومتر و در مجموع ۹۲ کیلومتر طول دارد؛ هم اینک در قطعه نخست ۳۱ درصد، قطعه دوم ۹۵ درصد و قطعه سوم و چهارم ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با توجه به اینکه عملیات اجرایی این قطعات در زمان‌های مختلف آغاز شده، پیشرفت قابل قبولی داشته اند.

استان اصفهان در زیمنه خطوط ریلی دارای ۶۲۰ کیلومتر خط اصلی، ۳۳۷ کیلومتر خط فرعی و ۳۷ ایستگاه راه آهن است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.