| کد خبر: 223438 |

خودکفایی کامل ایران در تولید واگن باری؛

◄ داخلی‌سازی تولید چرخ و ترمز واگن، برای نخستین بار بطور کامل

صبح امروز مراسم رونمایی از تولید داخلی چرخ و سیستم ترمز قطار برای نخستین بار در ایران انجام شد. با تولید این چرخ برای اولین بار در کشور و همچنین تولید ترمز برای اولین بار، در تولید واگن باری از این پس ۱۰۰ درصد خودکفا شدیم.

تین نیوز

صبح امروز مراسم رونمایی از تولید داخلی سیستم چرخو ترمز قطار برای نخستین بار در ایران انجام شد. شرکت کفریز به عنوان تولیدکننده سیستم چرخ و شرکت صترا (صنایع ترمز ریلی البرز) تولید کننده ترمز هستند که با همت کارکنان خود و حمایت های شرکت راه آهن از بومی سازی تولیدات ریلی، توانستند کشور را از واردات از خارج و ارزبری بی نیاز کنند. 

به گزارش تین نیوز، مدیرعامل شرکت راه آهن ج.ا.ا در ابتدای این مراسم، با بیان اینکه تست نهایی چرخ منوبلوک تولید داخل انجام و ساخت تجاری و انبوه این چرخ تایید شده است، اظهار داشت: با تولید این چرخ برای اولین بار در کشور و همچنین تولید ترمز برای اولین بار، در تولید واگن باری از این پس ۱۰۰ درصد خودکفا شدیم.

سعید رسولی اضافه کرد: در راستای حمایت از تولید داخل و با توجه به نام‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به سال جهش تولید، تفاهم‌نامه خرید ۵۰۰ عدد چرخ منوبولک و ۵۰۰ عدد سیستم ترمز واگن باری، هردو تولید داخل مربوط به واگن باری امروز و با حضور وزیر راه و شهرسازی در ساختمان راه آهن به امضا می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: این چرخ در واگن‌های باری استفاده می‌شود و تولیدکننده داخل برای اولین‌بار در کشور نسبت به تولید این چرخ اقدام کرده است.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: ۲۶ هزار دستگاه انواع واگن باری در کشور داریم که ۱۶ هزار دستگاه از این واگن‌ها، اروپایی‌ها است که این چرخ‌های منوبلوک برای این واگن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رسولی اظهار داشت: تحریم‌ها محدودیت جدی برای تامین چرخ واگن از خارج کشور برای ما ایجاد کرده بود، اما با تولید داخل این چرخ، از این معضل عبور کردیم از امروز سفارش تولید انبوه و تجاری این چرخ واگن داده می‌شود.

وی افزود: شرکت کفریز چندین سال روی تولید این چرخ کار کرده بود، سال گذشته در نمایشگاه ریلی پس از بازدید از غرفه این شرکت و توضیحات آنها، متوجه شدیم که دانش تولید جدی چرخ را دارند، تلاش کردیم پیگیری‌های دقیقی داشته باشیم و بدین ترتیب از سال گذشته با همکاری حوزه معاونت ناوگان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران این چرخ، تولید صنعتی شد، تست‌ها را انجام دادیم و شرکت راه‌آهن مجوز نهایی تولید را صادر کرد.

 

تولید سیستم ترمز واگن برای اولین بار

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهارات خود گفت: برای اولین‌بار در کشور، سیستم ترمز واگن باری نیز تولید شد و پس از اعطای مجوز ساخت، امروز خرید ۵۰ دستگاه از این ترمز‌ها از شرکت تولیدکننده داخل انجام می‌شود.

وی افزود: امروز در واقع امروز جشن خودکفایی ۱۰۰ درصدی در ساخت واگن باری با آغاز بهره‌برداری از چرخ و ترمز ملی خواهیم داشت و این نقطه عطفی در صنعت ریلی کشور است.

این در حالی بود که پیش از این چرخ منوبلوک ۱۰۰ درصد وارداتی بود، اما پس از تولید توسط شرکت داخلی و انجام تست‌های دقیق از سوی شرکت راه‌آهن، این چرخ تولید شد و به تازگی آخرین تراش چرخ هم تست شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر مبحث فوق، با بیان اینکه تولید این چرخ ریالی است و از خروج ارز جلوگیری می‌کند، بیان داشت: در تولید انبوه این چرخ نیز قیمت آن در برابر نمونه مشابه خارجی، رقابتی خواهد شد.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در مرکز جهادی و پیشرفت راه‌آهن بخشی به عنوان «ساخت داخل» به صورت جدی دنبال می‌شود، گفت: حمایت از تولید داخل را در رأس برنامه‌های راه‌آهن قرار داده‌ایم.

گفتنی است که پس از این مراسم، بلافاصله تفاهم‌نامه خرید ۵۰۰ عدد چرخ منوبولک و ۵۰۰ عدد سیستم ترمز واگن باری در محل مرکز جهادی راه‌آهن منعقد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.