| کد خبر: 223369 |

◄ جریمه‌های غیرمتعارف ناوگان عمومی در آزادراه‌های الکترونیکی

یک فعال صنفی از رقم های غیر متعارف جریمه رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی که از آزاد راه های الکترونیکی تردد می‌کنند، خبر داد.

تین نیوز

یک فعال صنفی از رقم های غیر متعارف جریمه رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی که از آزاد راه  های الکترونیکی تردد می‌کنند، خبر داد.

به گزارش تین نیوز، مختار داوودی با اشاره به سخنان معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل کشور که اول مهر ماه به رسانه ها گفته بود «بر اساس توافقی که بین وزارت راه و شهرسازی و پلیس راه صورت گرفته، از اول مهر ۹۹ برای کسانی که از آزادراه‌های الکترونیکی استفاده کرده و عوارض‌شان را پرداخت نکرده‌اند، پیامک ارسال شده و نهایتا اگر عوارض‌شان را ندهند، جریمه می‌شوند» گفـت: در قانون جزا یک اصل وجود دارد و آن اصل عطف به ماسبق نشدن ‌قوانین کیفری طی اصل 169 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.

بیشتر بخوانید:

عضو کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان مسافری کشور عنوان کرد: براساس این اصل هیچ فعل یا ترک فعلی به استناد قانونی که بعد از آن وضع شده، جرم محسوب ‌نمی‌شود و ماده 11 قانون مجازات اسلامی با الهام از اصل 169 قانون اساسی مقرر کرده «در مقررات و نظامات دولتی، مجازات و اقدامات تامینی و تربیتی باید به موجب قانونی باشد ‌که قبل از وقوع جرم مقرر شده باشد و هیچ فعل یا ترک فعل را نمی‌توان به عنوان جرم به ‌موجب قانونی متاخر مجازات نمود» و در همین زمینه ماده 4 ‌قانون مدنی اعلام کرده است «اثر قانون نسبت به آتیه است و قانون نسبت به ما قبل خود اثر ‌ندارد ...‌».

وی در شبکه های اجتماعی افزود: حال سوال این است که در مورد اخذ عوارض الکترونیکی که طی 2 سال در حال اجرای آزمایشی بوده و آموزش و اطلاع رسانی درستی در مورد آن نشده است و اینکه تا تاریخ یک مهر جرمی هم  برای عدم پرداخت آن در نظر گرفته نشده بود و همچنین به علت نبود زیر ساخت مناسب در این روش که خیلی از رانندگان گوشی ساده داشته اند متوجه این موضوع نبوده و قادر به پرداخت الکترونیکی نیز نبوده اند، چرا جریمه های نامتعارف در نظر گرفته شده است؟

داوودی تاکید کرد: برای فرار از عوارضی( پرداخت دستی) جریمه تا ۳۰هزار تومان در نظر گرفته شده اما در روش الکترونیکی که تا اول مهرماه نیز قانونی برای آن تصویب نشده بود و خیلی ها فکر می کردند موضوع منتفی شده، مبلغ جریمه اعمال شده برای رانندگان غیر متعارف است.

وی  گفت: حتی مشاهده شده در یک روز دوربین ۲۲ بار برای یک اتوبوس که مسیر تهران به همدان پیمایش داشته، جریمه ثبت کرده است در حالی که این اتوبوس در نهایت می‌تواند سه کله با ۹۰۰کیلومتر بتواند پیمایش و سه بار از گیت عبور کند، نه ۲۲بار  که با مسافت هرکله ۳۰۰کیلومتر۶۹۰۰ کیلومتر می شود که امکان آن وجود ندارد.

این فعال صنفی افزود: در شرایطی که به دلیل شیوع کرونا رکود مسافر وجود دارد و تردد ناوگان اتوبوس بین شهری با ۵۰ درصد ظرفیت انجام می‌شود و بار اقتصادی آن  نیز فقط بر دوش مالکین است و قیمت لوازم یدکی، لاستیک، روغن موتور و باطری افسار گسیخته افزایش یافته، با این اقدام (جریمه های نجومی) بحرانی جدید برای رانندگان و مالکان اتوبوس به وجود آمده است.

به گزراش تین نیوز، داوودی عنوان کرد: تمام این مشکلات درحالی است که موضوعاتی مثل اعمال  ۵۰ درصد تخفیف آزاد راه ها برای ناوگان عمومی که در تاریخ ۳۰تیرماه اعلام شد هنوز اجرایی نشده و اگر هم شده به طور ناقص  بوده به طوری که برای مثال مدت یک هفته است در آزاد راه ساوه عوارض  ۲۹هزارتومانی عوارضی  به 25 هزار تومان کاهش یافته در صورتی که با کاهش 50 درصدی برای ناوگان عمومی باید این رقم به 14 هزار و 500 تومان می رسید.

وی تاکید کرد: به طور قطع اگر امروز فکری به حال این که هرکسی قانون را به سلیقه خود تفسیر  می کند و طرح های ناقص الخلقه بدون وجود زیر ساخت های لازم  اجرایی می‌شود، باید فاتحه این صنف را خواند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمدرضامرادی دلنواز 1 0

    باسلام راننده کامیون هستم چراوقتی عوارضی ماشین من شارژداشته وتمام عوارضی های اتوبان رو پرداخت میکنم برای من قبض جریمه صادرشده به مبلغ 510000ریال بابت تردددراتوبان تهران به ساوه‌ عوارضی احمدابادمستوفی