| کد خبر: 223332 |

سه چهارم راه آهن خواف هرات پنج شنبه به بهره برداری می رسد

سه قطعه از ۴ قطعه راه آهن خواف-هرات یکی از خطوط بین المللی خط آهن ایران پس از انقلاب، ۵ شنبه این هفته با دستور رئیس جمهور به بهره برداری می رسد.

تین نیوز

سه قطعه از ۴ قطعه راه آهن خواف-هرات یکی از خطوط بین المللی خط آهن ایران پس از انقلاب، ۵ شنبه این هفته با دستور رئیس جمهور به بهره برداری می رسد.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر،  ۵ شنبه این هفته ۲۰ آذر، راه آهن ۳ قطعه از ۴ قطعه راه آهن خواف-هرات که توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور احداث شده، با دستور رئیس جمهور به بهره برداری می‌رسد.

هفته گذشته نیز بهره برداری آزمایشی یا تست خط از مسیر خط آهن خواف-هرات صورت گرفت تا برای بهره برداری رسمی از این مسیر در خصوص موارد مرزی و گمرکی و موارد مربوط به تشریفات خطوط مرزی تعاملاتی صورت گیرد و از سوی دیگر اگر خط نیاز به اصلاحات داشت در مدت زمان کوتاه تا روز افتتاح، اصلاحات انجام شود.

در این عبور آزمایشی ۵۰۰ تن بار سیمان توسط قطار باری به صورت واقعی به مقصد روزنک داخل خاک افغانستان شد؛ یک رام قطار مسافربری هم برای تست خط و تعیین سرعت وارد این خط شد که در این قطار مسافری، مسئولان و کارشناسان راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت ساخت و توسعه حضور داشتند که وارد ایستگاه روزنک شدند و مسئولان راه آهن افغانستان در روزنک به استقبال آن‌ها آمده بودند.

این خط، اولین پروژه ریلی بین‌المللی شرکت ساخت است که از سوی وزارت راه و شهرسازی احداث شده و به بهره برداری می‌رسد؛ طول مسیر آن در ۴ قطعه تعریف شده، ۲۲۵ کیلومتر است که دو قطعه این خط از خواف تا مرز شمتیغ به طول ۷۸ کیلومتر در خاک ایران و همچنین قطعه سوم از شمتیغ تا ایستگاه روزنک به طول ۶۲ کیلومتر را ایران تکمیل و احداث کرده است که مجموعاً این ۳ قطعه به طول ۱۴۰ کیلومتر ۲۰ آذر به بهره برداری می‌رسد. ۸۵ کیلومتر باقی مانده از قطعه چهارم بر عهده افغانستان است که شنیده شده دولت این کشور به دنبال برگزاری مناقصه برای تعیین پیمانکار این قطعه است.

طبق پیشی‌بینی‌هایی که انجام شده در سال‌های اولیه حدود ۳ میلیون تن بار در سال و حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر مسافر بین کشور ایران و افغانستان با راه اندازی این خط جابه‌جا می‌شوند.

ساخت این خط آهن از سال ۸۶ آغاز شده بود و به گفته مسئولان شرکت ساخت و توسعه، ۴۵۰ میلیارد تومان برای ساخت آن هزینه شده است.

عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از تلاش افغانستان برای ساخت خط آهن هرات-مزارشریف خبر داد و گفت: از آنجایی که مزارشریف با خط آهن به تاجیکستان متصل است، در صورت اتصال راه آهن هرات به مزارشریف، ایران می‌تواند از کریدور جدیدی شامل افغانستان، تاجیکستان و قرقیزستان به چین متصل شود.

خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز در مراسم آغاز ریل گذاری خط آهن چابهار-زاهدان از سمت بندر چابهار با حضور وزیر راه و شهرسازی در آبان ماه امسال، از اتمام این خط آن در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: با اتصال چابهار به شبکه سراسری ریلی و همچنین افتتاح راه آهن خواف-هرات از یک سو و وجود توافق نامه سه جانبه ایران، هند و افغانستان از سوی دیگر، بندر چابهار می‌تواند به عنوان بندر مهم برای واردات و صادرات افغانستان از خاک ایران مورد بهره برداری قرار گیرد.

راه آهن خواف-هرات ناقص بهره برداری می‌شود؟

سید مرتضی ناصریان مشاور ریلی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در خصوص این اظهار نظر که ممکن است راه آهن خواف-هرات به صورت ناقص به بهره برداری برسد و سیستم علائم آن هنوز نصب نشده است، اظهار داشت: در پروژه به این مهمی و بین‌المللی با تقاضای ترافیک بالا، سیستم علائم خطوط لازم است ولی مانع شرع بهره برداری نیست.

وی ادامه داد: ممکن است برای خطوط ریلی با ترافیک پایین، نصب سیستم علائم در بازه زمانی کوتاه، چندان مهم نباشد؛ اما در چنین مسیری که ترانزیت بار و کالای بسیاری دارد و قطارهای زیادی از آن عبور می‌کنند و وجهه بین المللی آن نیز مهم است، وجود چنین سیستم علائمی از اهمیت برخوردار است؛ چون اگر به خاطر نبود سیستم علائم، حادثه‌ای رخ دهد، به دلیل بین‌المللی بودن آن تبعات زیادی دارد.

به گفته ناصریان، نصب سیستم‌های علائمی در خطوط ریلی حدود ۵ درصد هزینه ساخت خط را در بر می‌گیرد که در چنین خط ریلی مهمی، این میزان هزینه، رقم سرمایه گذاری چندان بالایی نیست و می تواند باعث افزایش صدور تجهیزات ایرانی در پروژه های مشابه خارج از کشور باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.