| کد خبر: 223231 |

◄ بازخوانی یک سانحه؛ پرواز بی بازگشت خبرنگاران

هر ساله 15 آذرماه یادآور یکی از روزهای بسیار تلخ برای اهالی عرصه خبر و رسانه است؛ روزی که اصحاب رسانه همکاران و دوستان خود را در پروازی بی بازگشت از دست دادند.

تین نیوز

هر ساله 15 آذرماه یادآور یکی از روزهای بسیار تلخ برای اهالی عرصه خبر و رسانه است؛ روزی که اصحاب رسانه همکاران و دوستان خود را در پروازی بی بازگشت از دست دادند.

به گزارش تین نیوز،  درست 15 سال پیش و در روز 15 آذرماه سال 84 بود که هواپیمای باری-نظامی ارتش که به همراه خبرنگاران عازم چابهار برای پوشش برنامه خبری رزمایش عاشقان ولایت عازم بودند؛ در پروازی ابدی آسمانی شدند.

اما این هواپیما لحظاتی پس از پرواز، در نزدیکی فرودگاه مهرآباد تهران بر فراز یک محوطه مسکونی 10 طبقه ای در شهرک توحید در منطقه فرودگاهی مهراباد در فاصله 3 کیلومتری برخورد و سقوط میکند.

در گزارشی که همان سال، توسط خبرگزاری جمهوری اسلامی از شرح سانحه منتشر شده بود به شر زیر است:

هواپیمای سی 130 پس از چندین ساعت تاخیر به دلیل نقص فنی در ساعت 13 و 30 دقیقه از فرودگاه مهرآباد برخاست اما بعد از هشت دقیقه از زمان پرواز، کاپیتان «بابک گوهری» خلبان نخست هواپیما متوجه نابسامانی در عقربه موتور شماره چهارم هواپیما شد، به گونه ای که در مدت زمان کوتاهی، تمامی عقربه های مربوط به به این موتور، شرایط از کار افتادگی آن را نشان داد، در همین هنگامه افسر مهندس پرواز، دستور خاموش کردن موتور را صادر کرد و به دنبال آن، خلبان پس از کنترل و تنظیم هواپیما، با برج مراقبت فرودگاه مهرآباد تماس گرفت و شرایط اضطراری اعلام کرد و یادآور شد که به دلیل ایجاد مشکل فنی در هواپیما به این فرودگاه بازخواهد گشت.

خاموش شدن یکی از موتورهای هواپیما امری عادی در پرواز محسوب می شد و خلبانان همواره در پروازهای آموزشی به هنگام بروز این مشکل، این حرکت را تمرین می کنند، پس این موضوع، مشکلی نبود که خطر جانی در پی داشته باشد. بنابراین خلبان با مشاهده چنین شرایطی بهترین تصمیم را بازگشت به پایگاهی اصلی دانست.

هواپیما با حفظ ارتفاع به طرف مهرآباد تغییر مسیر داد و به آرامی ارتفاع خود را کم کرد، هنگام عبور از بالای منطقه کهریزک، کمک خلبان چرخ ها را باز کرد و پیش از رسیدن به منطقه قلعه مرغی مقداری زودتر از زمان تعیین شده، به طرف چپ پیچید. مسئولان برج مراقبت در این هنگامه متوجه شدند که هواپیما از مسیر اصلی خود منحرف شده است. آنها کوشیدند تا با فرکانس ارتباطی، این موضوع را به اطلاع کاپیتان نخست هواپیما برسانند، اما این امر بسیار دیر صورت گرفت و فرود اضطراری در فضای خالی میان ساختمان های شهرک توحید در نزدیکی محله آذری تهران سبب شد تا بال راست هواپیما به یکی از ساختمان ها برخورد کند و منفجر شود. در این حادثه بیش از 100 تن از سرنشینان و خدمه پرواز جان خود را از دست دادند که 67 تن از آنها خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران رسانه های کشور بودند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ابراهیم داوری 0 0

    خدا رحمت شان کند روحشان شاد