| کد خبر: 223189 |

◄ اتصال ریلی ایران به ترکیه و حواشی آن

اتصال ریلی ایران به ترکیه اگرچه مدت زیادی است ممکن شده است اما ادامه اتصال به شهرهای مهم این کشور ادامه دارد.

تین نیوز

اتصال ریلی ایران به ترکیه اگرچه مدت زیادی است ممکن شده است اما ادامه اتصال به شهرهای مهم این کشور ادامه دارد.

به گزارش تین نیوز، این در حالی است که این کشور در انواع مدهای حمل ونقل از جمله جاده ای، هوایی و ریلی به دلیل شیوع کرونا و همچنین اختلافات تعرفه ای، چند باری وقفه هایی را ایجاد کرده است.

حالا معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی در اینباره گفته است: اقداماتی در راستای اتصال شبکه ریلی کشورمان به شبکه ریلی ترکیه در حال اجراست.

آیدین رحمانی پیش از ظهر پنجشنبه در جلسه طرح جامع مطالعات سامان‌دهی و طراحی جاده ارومیه-سرو، مرز سرو نزدیک‌ترین مرز به مرسین ترکیه است و ۵۵ کیلومتر فاصله دارد، اظهارکرد: پایانه مرزی سرو نیازمند خط ریل راه آهن بوده و این کمبود بسیار محسوس است.

وی با اشاره به اهمیت توسعه شبکه ریلی در مرزهای استان از طریق پایانه سرو، گفت: دروازه ورود به اروپا (شهر مرزی سرو) باید بیشتر از این مورد توجه قرار گیرد، قطار یکی از بزرگترین نیازهای گمرک سرو است که می‌تواند نقش به سزایی در رونق اقتصادی کشور داشته باشد.

رحمانی با بیان اینکه تاکنون اقداماتی در راستای توسعه شبکه ریلی ایران به شبکه ریلی ترکیه از مسیر ارومیه صورت گرفته، بیان کرد: مزیت‌های اقتصادی، توسعه منطقه‌ای، افزایش ارتباطات بین‌المللی، دسترسی به آب‌های آزاد ترکیه از بندر مرسین از جمله ظرفیت‌های توسعه شبکه ریلی ایران و ترکیه از مرز سرو است.

وی خاطرنشان کرد: اتصال ریل راه آهن به خط ریل بندر مرسین در رشد و پیشرفت این استان بسیار تأثیر گذار بوده چرا که فاصله ۴.۵ ساعته را می‌توان با تأمین زیرساخت‌ها به پلی برای ایجاد توسعه تبدیل کرد.

گفتنی است که در حال حاضر برای اتصال به ترکیه، از مرز رازی رد می‌شویم به دریاچه وان می‌رسیم و با کشتی‌های فری‌بت باقیمانده مسیر را می‌توانیم ادامه دهیم.

در ایران، شمال آذربایجان غربی و در ترکیه گوربولاغ به عنوان دو حلقه مفقوده در اتصال شبکه ریلی سراسری شناسایی شدند. روی نقشه منطقه مورد نظر وضعیت مناسبی برای ریل گذاری دارد اما باید مطالعات آن را انجام دهیم که بر این اساس مقرر شده تا دو ماه آینده مطالعات مورد نظر به پایان برسد و نتایج آن مشخص شود.

بین ایران و ترکیه توافقات لازم صورت گرفته تا یک میلیون تن بار در سال بین دو کشور جابه جا شود و برای مسافر هم اهدافی در نظر گرفته‌ شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.