| کد خبر: 223178 |

علت حوادث متروی تهران مشخص شد

طبیعتا بحث های ایمنی و HSE در کارگاه ها همیشه باید جدی گرفته شود و این کار از طریق پیمانکاران، مدیران و ناظران ساخت متروی تهران پیگیری می شود.

تین نیوز

مدیر عامل شرکت متروی تهران،  با اشاره به حوادث در پروژه های مترو اظهار کرد: کارهای مترو کارهای زیر زمینی است که در تونل ها انجام می شود و هم در مرحله ی حفاری تونل و هم در مراحل بعدی یکسری خطر وجود دارد که همیشه بر سر راه افراد در پروژه های مترو است.در همه دنیا این اتفاقات رخ می دهد ولی این دلیل نمی شود که ما از کنار آن بی تفاوت بگذریم.

به گزارش تین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی امام ادامه داد: طبیعتا بحث های ایمنی و HSE در کارگاه ها همیشه باید جدی گرفته شود و این کار از طریق پیمانکاران، مدیران و ناظران ساخت متروی تهران پیگیری می شود. در حوادثی که در سنوات گذشته رخ داده به دلیل ریزش سقف تونل ها به خاطر نشست زمین بوده، برای مثال در زمان مدیریت گذشته زمانی که  خط ٧ حفاری می شد در محدوده میدان مولوی که خاک سست است، نشست هایی را شاهد بودیم.

امام تصریح کرد: این موردها لزوما دلیلشان حفاری تونل مترو نیست. در مواردی هم نشتی هایی در شبکه آب یا فاضلاب وجود داشته و این  به دلیل قدیمی بودن شبکه است. خاک توسط این آب ها شسته می شود  و زمانی که مترو در حال ساخت است موجب نشست در خاک می شود.

مدیرعامل شرکت متروی تهران با اشاره به حوادث کارگاهی، اضافه کرد: این حوادث به خاطر بی احتیاطی رخ می دهد به عنوان مثال برق گرفتگی یا سقوط از ارتفاع یک کارگر از این دست حوادث هستند. نوع نادر این موارد هم حدود یک ماه پیش در کارگاه نواب داشتیم که آسانسور داخل کارگاه سقوط کرد و متاسفانه ٣نفر از کارگران جان باختند ولی بیش‌ترین حوادث نشست ها و ریزش سقف تونل است.

وی درخصوص نوع خاک تهران و سختی های عملیات احداث تونل، بیان کرد: تهران به جهت گستردگی و پهنه حدود ۶۵٠کیلومتری در جاهای مختلف شرایط متفاوتی دارد. هر چه به کوه های شمالی تهران نزدیک می شویم در هنگام حفاری احتمال برخورد با سنگ زیاد است ولی غالب تونل هایی که در گذشته و یا الان حفر می شود در آبرفت تهران هستند و در خاک حفر می شوند و یک جاهایی خاک مقاومی دارد و بعضی جاها نیز خاک بسیار سستی دارد.

امام افزود: در جاهایی که در  تونل ها بحث های آب های زیر زمینی وجود دارد کار سخت تر است چون  به دلیل نشتی آب اولا باید آب مهار شود و دوما خطر  و ایجاد ناپایداری بیشتری در سقف تونل ها وجود دارد. اگر حدودی بخواهیم بگوییم از اتوبان شهید همت به پایین برخورد با این موارد زیاد رخ می دهد ولی ما بحث های امنیت و HSE را انجام می دهیم که شاهد آسیب به فردی نباشیم.

مدیرعامل شرکت متروی تهران گفت: از حدود ١٠ سال پیش ساخت دو خط٣، ۶و ٧ متروی تهران شروع شده است و خیلی از ایستگاه ها افتتاح شده است ولی  این افتتاح ها به عنوان پایان کار نیست. بعضی ایستگاها چند سالی است که مورد استفاده قرار گرفته ولی مواردی مثل ساخت هواکش های میان تونلی اجرا نشده و یا تکمیل نشده است. به همین خاطر در آن نقاط هنوز کارگاه های دایر داریم.

وی ادامه داد: از طرفی منابع مالی کافی برای جمع آوری سریع این کارگاه ها نداریم و مردم هم بعضا از جمع نشدن کارگاه ها گله مند هستند. در برنامه ها کوچک سازی و یا جمع آوری هرچه سریعتر کارگاه ها در نظر گرفته شده که کارگاه میدان هفتم تیر از نمونه های آن است که جمع آوری شد.

امام با بیان اینکه نبود منابع  مالی کافی علت جمع نشدن این کارگاهاست، گفت: ساخت کارگاه ها شروع می شود ولی به دلیل نبود منابع ممکن است زمان جمع شدن کارگاه بیش از زمان پیش بینی ها طول بکشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.