| کد خبر: 223121 |

«طرح جامع اعمال محدودیت‌های پویا در مقابله با کرونا»

سرنوشت شهرهای قرمز و نارنجی کرونایی؟

موج سهمگین کرونا همزمان با آغاز پاییز سبب شد تا ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا «طرح جامع اعمال محدودیت‌های پویا در مقابله با کرونا» را از ابتدای آذر اجرا کند.

تین نیوز

موج سهمگین کرونا همزمان با آغاز پاییز سبب شد تا ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا «طرح جامع اعمال محدودیت‌های پویا در مقابله با کرونا» را از ابتدای آذر اجرا کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از صدا و سیما، اگر چه آمار مرگ و میر‌های ناشی از بیماری کرونا همچنان بالای ۳۸۰ نفر است، اما بررسی‌های ستاد ملی مقابله با کرونا در یازده روز از اجرای این طرح از رعایت بالای ۹۰ درصدی شیوه نامه‌های بهداشتی حکایت دارد و مسئولان بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از کاهش نسبی مراجعان خبر می‌دهند، رخداد مثبت و امیدبخشی که باعث شد از ۱۶۰ شهری که در وضع قرمز و در سطح هشدار ۳ بودند و به عبارتی به ازای هر صد هزار نفر در این شهر‌ها بیش از ۱۰ نفر بستری می‌شدند روند کاهشی پیدا کنند.

مدافعان سلامت چه می‌گویند؟

معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران گفته است: در محدودیت‌های کرونایی که از اول آذر در حال اجراست، در خصوص بستری‌های بیمارستانی که شاخص مهمی از نظر ما محسوب می‌شود، افزایش آمار نداشتیم. 

دکتر نادر توکلی افزود: نمی‌گوییم کاهش داشتیم، اما افزایشی نداشته‌ایم. درمورد آمار فوتی‌ها هم همین طور بوده است و افزایش نداشتیم. آمار مراجعان سرپایی هم در بیمارستان‌ها و اورژانس‌ها طی این یک هفته افزایش نداشته است.

به عقیده فعالان مراکز بیمارستانی؛ چون در مراکز بهداشت و مراکز سرپایی، تعداد آزمایش‌های تشخیص کرونا افزایش داشته است، متناسب با آن تعداد بیماران قطعی شناسایی شده نیز افزایش یافته است و بنابراین در بیماریابی، موارد بیشتری شناسایی شده است.

پس دلیل مهم افزایش آمار مبتلایان، افزایش تعداد آزمایش‌ها است.

اجرای طرح محله‌محور «شهید سلیمانی» که با همکاری وزارت بهداشت و سازمان بسیج در برخی مناطق تهران در حال اجراست و هدف آن بیماریابی است، در این موضوع (شناسایی مبتلایان جدید) تاثیر چشمگیری داشته است.

 

 

چه شهر‌هایی همچنان قرمز هستند؟

 
به گفته دکتر علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، ۶۴ شهر در وضع قرمز باقی مانده اند و سایر شهر‌ها از جمله کلانشهر تهران و تعداد دیگری از مراکز استان‌ها به وضع نارنجی تغییر وضع داده اند.
 
 

 
 
 
 
Remaining Time -3:10
 
 

کد ویدیو

دانلود

 

البته تغییر وضع تهران از قرمز به نارنجی که با کاهش برخی محدودیت‌ها از روز شنبه همراه خواهد بود در شرایطی است که دکتر علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونای کلانشهر تهران گفته است: با ردیابی تلفن‎همراه بیماران کرونامثبت مشخص شد تنها ۲۰ درصد آن‌ها قرنطینه را رعایت می‌کنند و ۷۳ درصد نقض قرنطینه می‌کنند و این به منزله یک بمب ساعتی در تهران قلمداد می‌شود که باید مورد توجه قرار گیرد.

نکته اینجاست که به عقیده کارشناسان، با تغییر وضع تهران به نارنجی، عملا بسیار صنوف کسب و کار خود را از سر می‌گیرند و بار دیگر شاهد ترافیک خیابان‌ها و شلوغی بازار، مترو و اتوبوس‌ها خواهیم بود و این وضع بار دیگر سبب اوج گرفتن میزان ابتلا، بستری و فوتی‌های بیماری کرونا خواهد شد.

متخصصان همه گیرشناسی معتقدند: برای داشتن ارزیابی از پیامد‌های رعایت محدودیت‌ها و تاثیر آن در کاهش آمار‌های تکان دهنده، محدودیت‌های سخت گیرانه تا دستیابی به نقطه پایدار بویژه در کلان شهر تهران باید ادامه یابد.

 

 
آخرین وضعیت اجرای طرح محدودیت های ویژه کرونایی

 

 

وضعیت شهر‌های قرمز در هفته آتی چگونه خواهد بود؟ 

هم اکنون مراکز استان‌های اردبیل، مشهد، بجنورد، زاهدان، شیراز، قزوین، یاسوج، گرگان، رشت و ساری هنوز در وضع قرمز هستند.

در این شهر‌ها محدودیت‌ها مانند اول آذر تا کنون برقرار است، البته فعالیت کسب و کار‌هایی مانند تعمیرگاه‌ها که جنبه پشتیبانی از زندگی مردم را دارند مجاز است و مراکزی که ارتباط مستقیم با سلامت، امنیت و تغذیه مردم دارد در شهر‌های با وضع قرمز همیشه باز بودند و مابقی مشاغل تعطیل هستند.

تردد در شهر‌های قرمز و نارنجی همچنان با محدودیت روبرو است و پیشنهاد اعمال منع تردد داخل شهری از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح حتی در شهر‌های نارنجی به ستاد ملی داده شده است که روز شنبه در ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گیری خواهد شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره فعالیت اداره‌ها و بانک‌ها، گفت: بانک‌ها حتی در وضع قرمز هم به فعالیت خود ادامه دادند و در وضع نارنجی هم با همان شرایط انجام می‌شود و کارکنان اداره‌ها هم حداکثر با ۵۰ درصد فعالیت خواهند کرد.

آقای رئیسی افزود: ردیابی از طریق تلفن همراه تنها یک هشدار است، ولی موضوع اصلی کنترل افراد با کد ملی برای ورود به اداره هاست و در این ۵ تا ۶ روز گذشته از سوار شدن بیش از ۳ هزار و ۴۱۶ نفر از افراد کرونا مثبت در هواپیما، قطار و اتوبوس‌های بین شهری جلوگیری شد.

 
 

فهرست شهرستان‌های قرمز، نارنجی و زرد 

 
آخرین وضعیت اجرای طرح محدودیت های ویژه کرونایی
 
 
آخرین وضعیت اجرای طرح محدودیت های ویژه کرونایی

 

آخرین وضعیت اجرای طرح محدودیت های ویژه کرونایی

 

سرنوشت شهرهای قرمز و نارنجی کرونایی؟

 

آخرین وضعیت اجرای طرح محدودیت های ویژه کرونایی

 

آخرین وضعیت اجرای طرح محدودیت های ویژه کرونایی

 

آخرین وضعیت اجرای طرح محدودیت های ویژه کرونایی

 

آخرین وضعیت اجرای طرح محدودیت های ویژه کرونایی

 

آخرین وضعیت اجرای طرح محدودیت های ویژه کرونایی

 

آخرین وضعیت اجرای طرح محدودیت های ویژه کرونایی

 

آخرین وضعیت اجرای طرح محدودیت های ویژه کرونایی

 

آخرین وضعیت اجرای طرح محدودیت های ویژه کرونایی

دانلود کنید:

دریافت فایل فهرست شهرها 

 

 

فعالیت مشاغل در شهر‌های نارنجی چگونه است؟

با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، در شهر‌های با وضع نارنجی تنها گروه شغلی سه و چهار ممنوعیت فعالیت دارند.

در این دو گروه شغلی، بیشتر کسب و کار‌ها می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند به جز مراکزی مانند مجتمع‌های تجاری و پاساژ‌های سرپوشیده، تالار‌های مراسم، سینما، برخی از اماکن فرهنگی و مذهبی که امکان تجمع در آن‌ها وجود دارد.

سه رسته صنفی دیگر به ”گروه شغلی“ یک اضافه شد:

با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، سه رسته شامل «تامین کنندگان مواد شیمیایی جهت عرضه مواد ضدعفونی و نیاز کارخانجات دارویی، بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و صنایع مختلف»، «عرضه کنندگان ابزار و یراق مشتمل بر تامین کنندگان مواد و مصالح ایزوگام، قطعات پمب و ابزار مورد نیاز صنایع» و «فروشندگان و عرضه کنندگان قطعات و لوازم یدکی کشاورزی» به گروه شغلی یک اضافه شده است.

 
فهرست سایر مشاغل گروه یک : 

 - کارخانه‌های تولیدی، مراکز صنعتی و معدنی، کشاورزی، شیلات و خدمات وابسته؛ مراکز زیرساختی و حیاتی، مراکز تأمین و توزیع آب، برق، گاز، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه تهویه هوا، پالایشگاه‌ها و جایگاه‌های عرضه سوخت؛ حمل و نقل عمومی کالا و مسافر برون شهری شامل ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی؛ حمل و نقل عمومی درون شهری؛ ادارات و مراکز نظامی، انتظامی و امنیتی، امدادی و ستادی؛ فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌ها، میوه‌فروشی‌ها و سبزی فروشی‌ها، میادین میوه و تره بار؛ مراکز تولید، نگهداری، توزیع و فروش محصولات غذایی و خدمات وابسته؛ مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های لبنی نانوایی (تولید فراورده‌های نانوایی)؛ مراکز بهداشتی، درمانی، امدادی، اورژانس و تأمین آمبولانس دولتی و خصوصی؛ داروخانه‌ها، مراکز و فروشگاه‌های دامپزشکی، پخش دارو، عطاری و دارو‌های سنتی؛ مراکز تهیه، تولید و توزیع مواد غذایی آماده و بیرون‌بر؛ خدمات اچراتور‌های ارتباطی، خدمات الکترونیک و فعالیت‌های پستی؛ شرکت‌های خدمات اینترنتی (اعم از تأمین کنندگاناینترنت، فروشگاه‌های اینترنتی و شرکت‌های خدماتی مبتنی بر اینترنت)؛ رسانه‌های مکتوب و برخط و مشاغل مشابه؛ مراکز نگهداری و خدماتی سالمندان، معلولین، جانبازان، مراکز توان‌بخشی، و مراقبتی، آسایشگاه‌ها؛ تعمیرگاه‌های انواع قطعات و لوازم یدکی؛ فروشگاه‌های انواع مصالح ساختمانی و آهن‌آلات؛ کارگاه‌های صنعتی (مانند جوشکاری و تراشکاری و مشابه آن)؛ چاپخانه‌ها؛ خشکشویی‌ها؛ آرامستان‌ها.

دیگر مشاغل گروه یک هستند.

 

 

فهرست مشاغل گروه دوم:

 - بوستان‌ها و مراکز تفریحی.

 - پاساژ‌های سربسته و سرباز، بازار‌های سرپوشیده، مراکز خرید و فروش بزرگ غیرمواد غذایی و بازار‌های موقت.

 - بازار‌ها و نمایشگاه‌های فروش انواع خودرو، مراکز شماره‌گذاری اتومبیل.

 - باشگاه‌های ورزشی، سالن‌های بدن‌سازی

 - آرایشگاه‌های مردانه.

 - مراکز فروش لوازم آرایشی و بهداشتی.

 - مراکز فروش فرش و موکتف لوازم خانگی، پارچه، پرده، مبلمان، تزیینات داخلی.

 - مراکز فروش کادویی، اسباب بازی، لوازم‌التحریر.

 - مراکز فروش انواع پوشاک، کیف و کفش، خرازی، خیاطی.

 - آتلیه و عکاسی.

 - آژانس مشاور املاک.

 - خدمات چاپ دیجیتال.

 - مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری، قهوه‌خانه‌ها با عرضه مواد دخانی.

 - قنادی و شیرینی پزی‌تر و خشک، آب میوه و بستنی فروشی و مشاغل مشابه.

 

آخرین وضعیت اجرای طرح محدودیت های ویژه کرونایی

فهرست مشاغل گروه سوم:

 
مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان‌سراها، آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهد‌های کودک، استخر‌های سرپوشیده، سینما و تئاتر، موزه‌ها و باغ موزه‌ها، تالار‌های پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی و کاهش فعالیت مترو و حمل و نقل عمومی درون شهری
 

آخرین وضعیت اجرای طرح محدودیت های ویژه کرونایی

 

فهرست مشاغل گروه چهارم:

همایش‌ها، برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، مدارس شبانه‌روزی، باشگاه‌های ورزشی مربوط به ورزش‌های پربرخورد، از جمله کشتی، کاراته و جودو، کافه‌ها، چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها با عرضه مواد دخانی، باغ وحش‌ها، شهربازی‌ها و مراکز تفریحی آبی
 
آخرین وضعیت اجرای طرح محدودیت های ویژه کرونایی

 

کدام مشاغل در چه شرایطی تعطیل هستند؟

در مناطق و شهر‌های وضعیت قرمز، مشاغل سطح ۲، ۳ و ۴ تعطیل خواهند بود.

در مناطق و شهر‌های وضعیت نارنجی سطح شغلی ۳ و ۴ تعطیل هستند. 

در مناطق و شهر‌های وضعیت زرد محدودیت سطح شغلی ۴ برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

هر اقدامی برای کاهش زنجیره انتقال مفید است

متخصصان معتقدند؛ آثار بیماری کرونا تقریبا ۱۴ تا ۲۰ روز بعد از ورود ویروس به بدن افراد مشخص می‌شود. یعنی وقتی از اول آذر محدودیت‌ها اعمال شده است باید حداقل تا ۲۰ آذر برای مشاهده نتایج منتظر بمانیم.

«طرح جامع اعمال محدودیت‌های پویا در مقابله با کرونا» یک طرح هوشمند است که برای هر منطقه متناسب با وضع آن پیش بینی‌ها انجام شده است، اما نکته مهم آن است که نباید بدون مشاهده نتایج، عجولانه به مهار ویروس امید داشت و با تصمیمات زودهنگام گسترش عادی انگاری در جامعه دامن زد.

در شرایط متزلزل همه گیری کرونا، رعایت محدودیت‌ها، پرهیز از دورهمی‌های خانوادگی، کاهش سفر‌های غیرضروری، کاهش حضور در محل‌های تجمع، رعایت فاصله گذاری، کاهش حضور در بانک ها، ادارات و همچنین مراکز خرید و از همه مهمتر رعایت نکات بهداشتی مانند استفاده از ماسک، شستن مکرر دست‌ها می‌تواند بر روند کاهش بیماری کووید ۱۹ موثر باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.