| کد خبر: 222916 |

وارد کنندگان همچنان پشت درهای بسته

کریمی سنجری: در شرایط تحریم طرح مجلس انگیزه ایجاد می‌کند نه مانع

کارشناس صنعت خودرو: طرح مجلس برای واردات خودرو در جهت تقویت خودروسازی و قطعه سازی نیست بلکه در جهت تعادل بخشی به بازار خودرو است.

تین نیوز

دو سال از قانون ممنوعیت واردات خودرو می‌گذرد و واردات به دلیل کمبود و مشکلات ارزی متوقف شده است این در شرایطی است که از آن سو می‌بینیم هر روز بر قیمت خودروهای بی‌کیفیت داخلی افزوده می‌شود. در همین راستا نمایندگان مجلس یازدهم برای جبران این خسارت به بازار خودرو و تعادل در عرضه  طرحی ارائه کردند که بر اساس آن اگر قطعات خودرو به کشورهای دیگر صادر شود می‌توان در ازای آن خودرو وارد کرد. این طرح تاکنون موافقان و البته منتقدانی زیادی داشته است. سنجری در گفت‌وگو با تین نیوز ضمن اشاره به برداشت‌های نادرست این طرح به مزایا و امتیازی که به وارد کنندگان می‌دهد اشاره می‌کند.

در ماده ۱۸ این طرح آمده است:«هر فرد حقیقی یا حقوقی می‌تواند به شرط صادرات خودرو، قطعات خودرو، نسبت به واردات خودرو تمام برقی و هیبریدی یا واردات خودروی بنزینی یا گازسوز با برچسب انرژی ث (C) و بالاتر و شاخص ایمنی سه ستاره و بالاتر براساس گواهی‌های استاندارد معتبر، معادل ارزش مالی صادرات خود اقدام کند.»

*منتقدان طرح مجلس برای واردات خودرو چه می‌گویند؟

فربد زاوه، کارشناس خودرو از منتقدان این طرح پیش از این گفته بود:‌ «چون صنعت قطعه سازی ما بر مبنای رانت خواری است بنابراین با طرح صادرات قطعات خودرو یا خودرو هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد، نهایتا تنها اتفاقی که رخ می‌دهد این است که قطعات را از خودرو‌ها جدا می‌کنند به کشور‌هایی مانند عراق صادر می‌کنند و بعد با کولبری دوباره به داخل کشور برمی‌گردد و در این میان یک پولشویی اتفاق می‌افتد که بر مبنای آن واردات خودرو انجام شود.»

کدام کشور‌ها طرفدار خودرو‌های ایرانی هستند و آیا کشوری میزبان واردات قطعه از ایران است؟ ساسان قربانی، کارشناس صنعت خودرو و قطعه‌سازی در این رابطه گفته است: «بعضی از ایده‌ها در شرایط مستقل و به خودی خود، ایده خوب و زیبایی هستند، اما در دنیای واقعی به ندرت ممکن است میسر باشند. زمانی ما می‌توانیم قطعه‌ای را به دیگر کشورها صادر کنیم که قطعه تولیدی ما در خودروهای دنیا قابل استفاده باشد و توسط کشورهای دیگر نیز تولید شود. همچنین وقتی صحبت از صنعت خودروی روز دنیا می‌کنیم، باید بسترهای مناسب برای فعالیت‌های تولیدی متناسب با تکنولوژی روز دنیا را نیز در نظر داشته باشیم»

با توجه به در طرح جدید مجلس مبنی بر واردات خودروهای خارجی به ازای صادرات قطعه به دیگر کشورها، تجار و واردکنندگان چه اندازه برای ورود به این عرصه ترغیب می‌شوند؟ حسن کریمی سنجری، ‌کارشناس صنعت خودرو دراین باره به «تین‌نیوز» می‌گوید: باید توجه داشت که همچنان واردات خودرو با شرایط کنونی کشور که هم تحریم است و نیز از نظر منابع ارزی در مضیغه قرار دارد ممنوع است. در همین راستا نمایندگان مجلس طرحی را ارائه کردند که بتوان با درنظر داشتن محدودیت‌ها بازهم برای تعادل بخشی به بازار عرضه خودرو، با شروطی برخی خودروها را از خارج وارد کرد.

*طرح در جهت تعادل بخشی به بازار است نه تقویت قطعه سازی

او اضافه می‌کند: یکی از این شروط استفاده از ارز ناشی از صادرات قطعه برای واردات خودرو است. باتوجه به این طرح برای کمک به عرضه خودرو در بازار گفته می‌شود که از ارز ناشی از صادرات قطعه، خودرو و نیز فروش نفت خام و همچنین ارز با منشاء خارجی می‌توانند خودرو وارد کنند. این طرح در جهت تقویت خودروسازی و قطعه سازی نیست بلکه در جهت تعادل بخشی به بازار خودرو است. گفتنی است که در طرح مذکور چند هدف دیگر نیز دنبال می‌شود یکی توسعه صادرات، دیگری کمک به فروش نفت خام در شرایط تحریم و وارد کردن ارزهای خارج از کشور به داخل که هیچ تعهدی برای وارد کردن آنها وجود ندارد.

وی می‌افزاید: بنابراین خودروسازان و قطعه سازان که قرار نیست خودرو وارد کنند بلکه دولت از این طریق به تقویت عرضه خودرو در بازار کمک می‌کند تا شاید بازار متعادل شود. وارد کنندگان خودور اگر می‌خواهند وارداتی داشته باشند می‌توانند از ارز ناشی از صادرات خودرو، فروش قطعه و فروش نفت خام و همچنین ارز ناشی منشا خارجی استفاده کنند.

این کارشناس خودرو تصریح می‌کند: اگر خودروسازان و قطعه سازان قادر باشند محصولات خود را صادر کنند این قانون به آنها می‌گوید که اگر محصولی را توانستید صادر کنید شما می توانید به جای ارز ناشی از این صادرات خودرو وارد کنید. بنابراین طرح مجلس یک مزیت را برای شرکت‌های خودروساز و قطعه ساز ایجاد کرده است که بتوانند از این طریق خودرو وارد کنند. همچنین در این طرح به واردکنندگان گفته می‌شود که از این به بعد می‌توانند خودرو وارد کنند اما به شرطی که در ازای آن خودرو یا قطعه صادر کنند. درواقع این مزیت ربطی به خودروسازان و قطعه سازان ندارد بلکه بیشتر به واردکنندگان امتیاز می‌دهند که تاکنون واردات ممنوع بوده است. اینکه آنها قادر نیستند خود را با استانداردهای جهانی نزدیک کنند تا صادراتی رخ دهد بحث دیگری است. بناراین شاید این طرح مجلسی‌ها بتواند تا حدودی این انگیزه را در تولیدکنندگان داخلی برای صادرات محصولات خود ایجاد کند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.