| کد خبر: 222877 |

◄ رکود حمل‌ونقل دریایی با فشار تحریم و کرونا

در یکی دو سال گذشته برای افزایش ظرفیت بنادر بازرگانی ایران تلاش زیادی صورت گرفته است اما حمل ونقل دریایی کشور به دلیل این فشارهای بیرونی، کاهش ۷/ ۲۲ درصدی عملیات کالاهای کانتینری بر اساس TEU، کاهش ۷/ ۱۵ درصدی عملیات جنرال کارگو، کاهش ۳/ ۲۸ درصدی فله خشک و مایع و کاهش ۳/ ۹ درصدی عملیات فرآورده‌های نفتی را در کارنامه خود دارد.

تین نیوز

روز گذشته مدیرعامل کشتیرانی خزر، کاهش کرایه حمل دریایی کالا با هدف مساعدت در تسهیل بیشتر تجارت دریایی در دوره تحریم ها را پیشنهاد داده است.

به گزارش تین نیوز، این در حالی است که در یکی دو سال گذشته برای افزایش ظرفیت بنادر بازرگانی ایران تلاش زیادی صورت گرفته است اما حمل ونقل دریایی  کشور به دلیل این فشارهای بیرونی، کاهش ۷/ ۲۲ درصدی عملیات کالاهای کانتینری بر اساس TEU، کاهش ۷/ ۱۵ درصدی عملیات جنرال کارگو، کاهش ۳/ ۲۸ درصدی فله خشک و مایع و کاهش ۳/ ۹ درصدی عملیات فرآورده‌های نفتی را در کارنامه خود دارد.

اثرات تحریم‌ها در شش ماه اول امسال، درخصوص حجم عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری مشهود است. حجم عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای مذکور شامل کالاهای اساسی گندم، جو، ذرت، سویا، برنج، شکر، روغن خوراکی، فرآورده‌های گوشتی، مواد غذایی، محصولات کشاورزی، کالاهای ساختمانی و مواد معدنی، کود و مواد شیمیایی، کالاهای فلزی، ماشین‌آلات و وسایل نقلیه، قطعات یدکی و ابزارآلات، منسوجات، کاغذ، چوب و فرآورده‌های نفتی است.

حجم این کالاها در مجموع حدود ۱/ ۶۱ میلیون تن می‌رسد که فرآورده‌های نفتی حدود ۴/ ۳۵ درصد، جنرال کارگو، فله خشک و مایع حدود ۳/ ۵۱ درصد و کالاهای کانتینری حدود ۳/ ۱۳ درصد است. کالاهای ساختمانی و مواد معدنی در حدود ۱۶ درصد بیشترین حجم عملیات بندری را شامل می‌شود.

بطور کلی تعداد بنادر شمالی ۶ و تعداد بنادر جنوبی ۱۱ عدد است. از جمله بنادر تجاری شمالی می‌توان به بندر آستارا، انزلی، امیرآباد، فریدون‌کنار و... و از جمله بنادر جنوبی نیز می‌توان به بندر آبادان، اروندکنار، امام خمینی، بوشهر، تیاب، جاسک و... اشاره کرد.

در این بین، بندر امام خمینی با ظرفیت پذیرش اسکله ۱۵ هزار تن و بندر شهید رجایی نیز با ظرفیت پذیرش ۱۴۰ هزار تن بیشترین ظرفیت‌های پذیرش اسکله بین بنادر را دارند. ظرفیت اسمی بنادر کشور ۲۴۰ میلیون تن و ظرفیت مسافری نیز ۵/ ۲۴ میلیون تن است.

بررسی آمار تخلیه و بارگیری سازمان بنادر و دریانوردی در سال ۹۷ نشان می‌دهد، بندر شهید رجایی با بیش از ۷۵ میلیون تن و بندر امام خمینی با بیش از ۴۱ میلیون تن تخلیه و بارگیری بیشترین سهم را از کل ۱۳۹ میلیون‌تن تخلیه و بارگیری داشته‌اند، به این معنی که بیش از ۸۰ درصد تخلیه و بارگیری کل بنادر کشور تنها به این دو بندر اختصاص پیدا کرده‌است.

همچنین بندر شهید رجایی با بیش از ۸/ ۱ میلیون TEU تخلیه و بارگیری کانتینری در سال ۹۷، از کل ۱/ ۲ میلیون TEU عملیات کانتینری، سهم حدود ۸۵ درصدی را به خود اختصاص داده‌است..

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.