| کد خبر: 222735 |

آذرماه؛ زمان تحقق یک رؤیا!

«ساخت هواپیماهای کوچک ویژه تاکسی هوایی از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی» خبری بود که اخیرا محمد اسلامی، وزیر راه‌وشهرسازی از آن خبر داده بود. البته این موضوع حاشیه‌هایی نیز به همراه داشته بود.

تین نیوز

در گزارش صفحه هوایی شماره 277 هفته نامه حمل ونقل منتشر شده 3 آذر ماه 99 می خوانید: مدت‌هاست که پروژه هوانوردی عمومی و در رأس آن تاکسی هوایی در سازمان هواپیمایی کشوری، معاونت علمی ریاست جمهوری، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری و اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران دنبال می‌شود تا بسترهای فرودگاهی و عملیاتی موردنیاز ایجاد و به بهره‌برداری برسد اما در ماه‌های اخیرا خبرهای بسیار زیادی از سوی مسئولان و متولیان امر در خصوص راه‌اندازی اولین خط تاکسی هوایی به گوش می‌رسد.

ساخت هواپیماهای کوچک توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی

«ساخت هواپیماهای کوچک ویژه تاکسی هوایی از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی» خبری بود که اخیرا محمد اسلامی، وزیر راه‌وشهرسازی از آن خبر داده بود. البته این موضوع حاشیه‌هایی نیز به همراه داشته بود.

مدتی پیش وزیر راه‌وشهرسازی درباره تاکسی‌های هوایی و راه‌اندازی این حمل‌ونقل جدید هوایی گفته بود: «بسیاری از فرودگاه‌ها در شهرهای مختلف هستند که استعداد راه‌اندازی تاکسی هوایی را دارند و مردم می‌توانند با استفاده از هواپیماهای شخصی خود و با ثبت‌نام در این طرح از این پروژه استفاده کنند.»

اسلامی این پروژه را یک فرصت طلایی برای سرمایه‌گذاران و محققان دانسته بود و در این رابطه گفته بود: «کارهای لازم فراهم شده و مردم می‌توانند از فرودگاه‌هایی که برای هوانوردی عمومی ایجاد شده‌اند استفاده کنند.» البته محمد اسلامی عنوان کرده بود که فعلا این پروژه در فرودگاه شهرستان لار آغاز شده و در شهر خرم‌آباد هم فعالیت‌ها کلید خورده است. هر فرودگاهی در شهرهای کوچک و متوسط که این ظرفیت را داشته باشند، می‌توانند از این پروژه استفاده کنند.

مجوزها صادر شد

گفته وزیر راه‌وشهرسازی در رابطه با اینکه «مردم می‌توانند با استفاده از هواپیماهای شخصی خود و با ثبت‌نام در این طرح از این پروژه استفاده کنند.» انتقاد و حتی شوخی کاربران شبکه‌های اجتماعی را به همراه داشت. اما بلافاصله وزیر راه‌وشهرسازی توضیح داده که آنچه در رسانه‌ها و فضای مجازی از قول این‌جانب در خصوص هوانوردی عمومی عنوان شد، یک برداشت اشتباه از سخنان من از سوی خبرنگار بود. او افزود: «این فرودگاه‌ها برای استفاده هوانوردی عمومی به‌ویژه حوزه تاکسی هوایی مناسب هستند و رئیس سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه‌های کشور در این زمینه مجوزهای لازم را صادر کرده‌اند و مؤسساتی هم در این زمینه فعالیت می‌کنند و در این حوزه آموزش خلبانی نیز انجام می‌شود.» وزیر راه‌وشهرسازی با یادآوری از اینکه در کشور، شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی زیادی وجود دارند که هواپیماهای دونفره و چهارنفره می‌سازند، گفت: «افرادی هستند که این هواپیماها را در اختیار دارند و  شرکت‌های دانش‌بنیانی نیز هستند که بر اساس ضوابطی این هواپیماها را طراحی و تولید می‌کنند و در جایی که سازمان هواپیمایی کشوری اجازه دهد و مزاحمتی با پروازهای دیگر نداشته باشد، ما هم منعی برای گسترش تاکسی هوایی نداریم.»

تعداد هواپیماهای شخصی در کشور کم نیست

او در پاسخ به این سؤال که «چه تعداد هواپیماهای شخصی در کشور وجود دارد؟» اظهار کرد:‌ «تعداد این هواپیماها اگر از تعداد هواپیماهای مسافری فعال در کشور بیشتر نباشد، کمتر نیست و درحال‌حاضر هم در حال استفاده هستند و اکنون متقاضیان می‌توانند از مسیر لار ـ شیراز از این هواپیماها استفاده کنند. همچنین در فرودگاه خرم‌آباد و در فرودگاه رامسر هم ظرفیت استفاده از تاکسی هوایی وجود دارد.»

اولین پرواز ایرتاکسی در آذرماه

البته خبر مهم‌تر را منوچهر منطقی، دبیر ستاد  توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داده بود. او گفته که اولین پروازی که قرار است به شکل نمادین از سوی شرکت فرودگاه‌ها در این قالب برقرار شود، خط تهران-اراک است که برنامه‌ریزی آن برای ۱۷ آذر، روز هوانوردی در حال پیگیری است. در حالی زمان انجام اولین پرواز تاکسی هوایی را آذرماه اعلام کرده است که ازآنجاکه اراک یکی از قطب‌های مهم صنعتی کشور به شمار می‌رود، این خط پس‌ازآن به‌صورت مستمر برقرار خواهد بود. برای این پرواز قرار است مرکزی در کنار فرودگاه مهرآباد آماده‌سازی شود که تشریفات آن مستقل از فرودگاه مهرآباد و پروازهای عادی باشد.

در ادامه بر اساس آمادگی شرکت‌های خصوصی، صاحب هواپیما و فرودگاه‌هایی که موفق به عقد قرارداد با این شرکت‌ها شده‌اند، از بهمن این پروازها از چهارتا پنج فرودگاه در شهرهای مختلف برقرار خواهد شد. او در خصوص بودجه تاکسی هوایی نیز توضیح داده است که درحال‌حاضر شرکت فرودگاه‌ها تأمین‌کننده این تاکسی‌های هوایی است و ۷۰ درصد بودجه تاکسی هوایی از سوی شرکت فرودگاه‌ها تأمین شده و مابقی این بودجه در حال تأمین است. از سوی دیگر نیز درحال‌حاضر ۱۸ شرکت دانش‌بنیان درگیر پروژه تاکسی‌های هوایی هستند و احتمالا تا ۳۶ شرکت دانش‌بنیان بعد از اولین پرواز با یکدیگر مشارکت خواهند کرد. منطقی اعلام کرده است که شرکت فرودگاه‌ها کل پروازها را تحت کنترل دارد.

این گزارش را در سایت هفته نامه حمل ونقل بخوانید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.