| کد خبر: 222708 |

◄ همه چیز درباره انواع مختلف لاستیک ها + مزایا و معایب

خرید لاستیک مناسب آسان نیست. مهمترین نکته این است که حداقل درک اولیه‌ای از نیازهای رانندگی خود داشته باشید و مزایا و معایب انواع لاستیک‌ها را بدانید.

تین نیوز

به هزار و یک دلیل لاستیک یا همان تایر یکی از مهم‌ترین موضوعات در صنعت خودرو و صدالبته رانندگی است. از اینکه کدام لاستیک‌ها بهترند تا اینکه کدام لاستیک به کدام ماشین می‌خورد و کدام لاستیک برای کدام فصل و کدام مسیر مناسب‌تر است. این‌ها موضوعاتی است که از شروع صنعت خودروسازی تا همین امروز مطرح بوده است.

حالا قیمت لاستیک افزایش پیدا کرده و لاستیک دولتی یک گزینه مهم برای همه است. انگار بیش از قبل باید حواسمان به لاستیک جمع باشد. اما واقعا لاستیک خوب چیست؟

نکته طلایی اما اینجاست که لزوما لاستیک خوب یا بد وجود ندارد. مهم این است که کدام لاستیک برای شما مناسب‌تر است. شرایط آب و هوایی محل زندگی‌تان، نوع تجربه رانندگی خود و قیمت لاستیک هر کدام از دلایلی هستند که در این زمینه تعیین‌کننده‌اند.

به طور کلی، هشت نوع تایر خودرو وجود دارد که هریک دارای عملکردی متفاوت است. اما کدام نوع برای شما مناسب است و چرا؟

۱-  تایر چهار فصل

لاستیک های چهار فصل

ایده پشت این مفهوم، ارائه یک راه حل برای رفع دشواری دو بار تعویض لاستیک در سال برای فصول زمستان و تابستان بود. لاستیک‌های چهار فصل از آج ترکیبی با جنس لاستیک ساخته شده‌اند و در هر شرایط آب و هوایی انعطاف خود را حفظ می‌کنند. آج روی این تایرها به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا در جاده‌های برفی و یا عبور از آب، کشش و فرمانپذیری خودرو را در شرایط ثابت نگاه دارند تا خودرو دچار انحراف نشود.

ممکن است متوجه شده باشید که بسیاری از مدل‌های تایرهای چهار فصل با مارک M + S در بازار موجود هستند. این نماد مخفف Snow (برف) و Mud (گل و لای) است که بر اساس آزمایش‌های صنایع تایر ارائه شده است. در ابتدا، این نماد به معنای تفاوت میان تایرهای دارای سیم‌­های مورب با آج برجسته از تایرهای دارای آج معمولی بود که بیشتر در کامیون‌های سبک و تایرهای رادیال (شعاعی) اتومبیل استفاده می‌شد. با گذشت زمان این علامت برای لاستیک‌های چهار فصل به کار رفته شد.

از اسم «چهار فصل» پیداست که می‌توانید در همه فصل‌ها از این لاستیک استفاده کنید. تا حدود زیادی هم درست است. البته دما باید بالاتر از ۴۵ درجه فارنهایت (۷ درجه سانتیگراد) باشد چون در این دما بهترین کارآیی را دارند.

مزایای لاستیک چهار فصل:

عمر بیشتر آج: تایرهای چهار فصل طوری طراحی شده‌­اند که دوام بیشتری نسبت به تایرهای تخصصی‌تر داشته باشند. اگر از رانندگان بپرسید به شما خواهند گفت که عمر تایرهای چهار فصل دو تا سه برابر بیشتر از تایرهای تابستانی است.

هزینه پایین: تایرهای تخصصی از فناوری پیشرفته‌تری بهره می‌برند و در نتیجه گران‌ترند. در حالی که تایرهای چهار فصل قطعا ویژگی‌های نوآورانه مشابهی دارند، اما پایه طراحی آنها به سمت کاربری‌های معمولی بوده است و به طور معمول قیمت‌های پایین تری دارند.

گارانتی طولانی‌تر: تایرهای چهار فصل  به منظور مقاومت استثنایی خود در مقابل سایش، آج دارند. به همین دلیل، بسیاری از مدل‌های تایرهای چهار فصل با ضمانت‌های طولانی‌تر از تایرهای تخصصی به بازار عرضه می­‌شوند.

سواری نرم و بی صدا: اغلب مدل‌های تخصصی تایر برای کشش در شرایط سخت، مسیرهای خاص و یا کاربری‌های خاص ساخته می‌شوند اما در مقابل آسودگی به هنگام رانندگی در جاده‌های متوسط معیار اصلی برای طراحی تایرهای چهار فصل است.

معایب لاستیک چهار فصل:

برای زمستان سخت مناسب نیستند: نترسید! در هوای نسبتا سرد توام با برف، باران یا یخ، تایرهای چهار فصل، فرمانپذیری مناسبی را ارائه می دهند. اما اگر قرار است در برف و یخ سنگین برانید، توصیه اکید می شود که لاستیک‌های مخصوص برف را خریداری کنید.

برای تابستان داغ هم مناسب نیستند: اگر شما در آب و هوای  بسیار گرم زندگی می کنید، تایرهای چهار فصل تنها سطح متوسطی از کشش را فراهم می‌کنند. آج و ترکیبات تشکیل دهنده آنها نرمی و انعطاف پذیری تایرهای تابستانی را برای فرمانپذیری عالی در روزهای گرم و بارانی  ندارند.

نتیجه : به سادگی می‌بینید که نقاط قوت تایرهای چهار فصل در شرایط خاص تبدیل به نقاط ضعف می‌شود. آنها ساخته‌ شده‌اند تا  همه کاره باشند اما قرار نیست در شرایط خاص یا تخصصی هم کاربرد داشته باشند. پس اگر در شرایط آب‌وهوایی شدید زندگی‌ می‌کنید لاستیک چهارفصل گزینه مناسبی نیست اما برای بقیه جاها گزینه مناسبی است.

در نتیجه، اشکالات تایرهای چهار فصل به مکان و مسیری که در آن رانندگی می‌­کنید بستگی دارد. اگر محل کار و زندگی شما در شرایط آب و هوایی شدید است لاستیک‌های چهارفصل ممکن است مناسب‌ترین انتخاب نباشند.

 

۲- تایر بزرگراه

اسمش رویش است. عمدتا برای جاده‌های آسفالت شده استفاده می‌شوند. آنها مخصوص حمل و نقل جاده‌‌ای و معمولا در پیمودن مسافت­‌های طولانی با دوام هستند. برای سواری نرم و آرام و برای فرمان‌پذیری قابل پیش بینی در اتومبیل‌ها، کامیون‌ها و خودروهای شاسی بلند طراحی شده‌اند. اکثر تایرهای مناسب بزرگراه دارای بلوک‌های مستقل آج و ریزشیارهای چند گانه در اطراف تایر هستند تا به این طریق عملکرد بهینه‌ای در جاده با شرایط آب و هوایی متوسط داشته باشند. تایرهای بزرگراه بیشتر با نماد M + S عرضه می‌شوند و قادر به تطبیق همه جانبه در شرایط چهار فصل هستند.

مزایای لاستیک بزرگراه:

عمر بیشتر آج: تایرهای بزرگراهی به طور معمول با الگوهای خاص آج طراحی شده‌اند که سر و صدا را کاهش می دهند و گرما را از بین می برند، که به نوبه خود سبب تضعیف سایش و عمر طولانی تر تایر می شود.

کشش بهتر در جاده‌های مرطوب: اکثر مدل ها به ریزشیارهایی برروی آج (اغلب در یک الگوی موجی یا زیگزاگ) مجهز هستند که به سرعت آب را از بین کانال آج­ها عبور می‌­دهد و باعث افزایش کشش در جاده‌های مرطوب می شود.

مصرف سوخت بهتر: تایرهای بزرگراه برای رفت و آمد طولانی و عملکرد در جاده های آسفالت با سرعت بالا طراحی شده‌اند. یکی از ویژگی‌های اصلی این مدل ها ارائه یک سواری نرم و آرام با مصرف سوخت بهینه است. این تایرها به خصوص برای کامیون‌ها و خودروهای شاسی بلند، سودمند است.

ترمز گیری و پیچیدن بهتر: طراحی آج در تایرهای بزرگراه به گونه‌ای است که در مقایسه با انواع دیگر تایر ترمزگیری و پیچیدن عالی را امکان پذیر می‌کند.

معایب لاستیک بزرگراه:

ضعف در شرایط زمستانی: در حالی که بسیاری از مدل‌های بزرگراه می‌توانند در جاده‌‌های مرطوب ودر برف سبک خوب عمل کنند اما الگو‌های آج آنها برای برف سنگین و یا در شرایط یخ‌­زدگی جاده طراحی نشده‌‌اند.

عملکرد ضعیف در خارج از جاده: گفتیم که مخصوصا آسفالت هستند و در نتیجه با توجه به الگوهای تهاجمی کمتر آج تایر (به معنای صرفا برای جاده های آسفالته)، تایرهای بزرگراه در خاک، شن، ماسه و گل کشش مطلوبی ندارند.

 

۳- تایر مناسب برای تمام سطوح

این لاستیک‌ها از اسمشان معلوم است که حد وسطی از دو مدل قبلی هستند. سطح بالایی از کشش را در انواع جاده‌ها و سطوح تامین ‌می‌کنند. مدل‌هایی که در زیرمجموعه این نوع از تایر قرار می‌‌گیرند دارای طراحی آج‌­های باز هستند که برای رانندگی خارج از جاده و همچنین در خیابان‌های آسفالت مناسب هستند. مهمترین نکته که باید در مورد تایرهای تمام سطوح در ذهن داشته باشید این است که این نوع تایرها چند منظوره استفاده می‌شوند. بنابراین، اگر فقط در جاده‌ها و بزرگراه‌های آسفالت شده حرکت می‌کنید این تایرها گزینه خوبی به حساب نمی‌­آیند.  تایرهای تمام سطوح برای کامیون‌های سبک، وانت‌های پیکاپ، خودروهای شاسی بلند و خودروهای چهار چرخ محرک ایده‌آل هستند.

مزایای تایرهای مناسب برای تمام سطوح:

قابلیت کار در کل سال: به دلیل اینکه این نوع تایر برای دوام در شرایط سخت، هم در جاده و هم خارج از جاده طراحی شده اند انتظار می‌رود که در شرایط برف و یخ و یا در شرایط گرم و بارانی نیز کشش و چسبندگی خوبی را ارائه ­دهند اما در واقع لاستیک‌های زمستانی و تابستانی در شرایط مخصوص خود نسبت به این نوع تایر بهتر عمل می‌کنند.

دیواره‌‌های تقویت شده: در بسیاری از مدل‌های تایرهای تمام سطوح، دیواره‌ای تقویت شده را در طرفین خواهید دید. هدف اصلی از این کار افزایش تحمل بار در شرایط مختلف جاده‌ای است. این مدل‌ها برای وسایل نقلیه سنگین‌تر که بیشتر در خارج از جاده‌ها استفاده می‌شوند بسیار خوب عمل می‌کنند.

طراحی باز آج‌ها: الگوی آج‌­های باز چیزی است که باعث می شود تایرهای تمام سطوح در خارج از جاده کارآمد باشند. عناصر آجدار چند منظوره با قفل شدن در یکدیگر باعث می شوند تا این تایرها بتواند در سنگ، گل و همچنین جاده‌های آسفالت از کشش و چسبندگی خوبی برخوردار باشند.

معایب تایرهای مناسب برای تمام سطوح:

صدای بلند: با توجه به طراحی آج که برای رسیدن به حداکثر کشش استفاده می شود، تایرهای تمام سطوح صدای بلندتری نسبت به تایرهای ساخته شده برای جاده‌های آسفالت ایجاد می‌­کنند. تایرهای‌های تمام سطوح به طور معمول دارای شیارهای متقارن هستند که هوا را از طریق آنها عبور می دهند و در نتیجه سر و صدای بلندتری به خصوص در بزرگراه‌ها و خیابان‌ها ایجاد می کنند.

عمر کوتاه تر آج: تایر تمام سطوح  با لاستیک نرم‌تر ساخته شده است که می تواند برای ارائه عملکرد خوب در سطوح متنوع منطبق شود. متاسفانه، عارضه جانبی این امر، فرسایش سریعتر آج در این نوع تایر نسبت به انواع دیگر است.

مصرف سوخت غیربهینه: از لحاظ مصرف سوخت هنگام مقایسه تایرهای تمام سطوح و  تایرهای بزرگراه، تایرهای بزرگراه برنده می‌شوند. تایرهای تمام سطوح برای حداکثر کشش طراحی شده‌اند که به نوبه خود باعث مصرف سوخت غیر بهینه می شوند. با این حال، به دلیل اینکه این لاستیک‌ها برای رانندگی در جاده‌ها و همچنین خارج از جاده مورد استفاده قرار می گیرند اکثر مدل‌های آن به نسبت لاستیک‌هایی که به طور خاص برای خارج از جاده ساخته می شوند مصرف سوخت کمتری به ازای مسافت پیموده شده دارند.

 

۴- تایر ورزشی

لاستیک های تابستانی

تایرهای ورزشی در کامیونت‌­ها و وانت‌­های پیکاپ سبک استفاده می‌شوند و برای فرمان­پذیری و عملکرد عالی و البته متناسب با ظاهر آنها طراحی شده‌اند. تایرهای ورزشی با توجه به تماس بیشتر در جاده‌های آسفالته چسبندگی عالی را ارائه می‌­کنند. این تایرها معمولا با رینگ‌های بزرگتر استفاده می­‌شوند و با نسبت ارتفاع به عرض کم، که معمولا ۵۵ درصد یا کمتر هستند، به بازار ارائه می‌شود. تایرهای ورزشی معمولا با شماره‌هایی مانند ۵۵/۲۲۵ (۵۵ نسبت ابعاد) عرضه می‌­شوند. این اعداد نسبت ارتفاع تایر به عرض آن را به صورت درصد نشان می‌دهند. به عنوان مثال، در ۲۲۵/۷۵ ارتفاع تایر ۷۵% از ۲۲۵ میلیمتر = ۱۶۹ میلی متر خواهد بود.

مزایای لاستیک ورزشی:

مصرف سوخت بهینه: به دلیل اینکه این تایرها برای جاده های آسفالته طراحی شده‌اند در اکثر مدل‌ها با توجه به مصرف سوخت بهینه تولید می‌شوند.

عملکرد بهتر: معیارهای تولید تایرهای ورزشی این است که برای خودرو هنگام پیچیدن، ترمز، هدایت و… برتری و رقابت ایجاد می‌­کنند. سطح تماس گسترده‌تر و دیواره محکم تایر، نیروهای جانبی و گریز از مرکز بهتری را در سرعت بالا تحمل می‌­کنند.

ظاهر عالی: تایر مناسب برای ماشین‌های ورزشی پر زرق و برق باید متناسب با ظاهر آن‌ها باشند. تایرهای ورزشی با الگوهای جذاب برای تکمیل خودروهایی که در آنها استفاده می شود تولید شده‌­اند.

معایب لاستیک ورزشی:

مستعد آسیب: تایرهای ورزشی برای استفاده در جاده‌های خشن تولید نمی‌­شوند.  بنابراین افتادن در چاله به طور بالقوه باعث می‌شود که لبه رینگ دیواره تایر را بریده یا باعث آسیب به چرخ شوند.

فرسایش سریع: این تایرها ها با ترکیبات نرم‌تر برای چسبندگی و کشش بهتر طراحی شده‌اند که به این معنی است که  بیشتر در معرض سایش قرار می‌گیرند.

سواری سفت: با توجه به کوتاه و سخت بودن دیواره جانبی، تایرهای ورزشی دارای قدرت جذب ضربه کمتری هستند که باعث می شود سواری با وسیله نقلیه حسی خشن داشته باشد. این امر به خصوص در جاده‌های آسیب دیده و ناهموار مشهودتر است.

۵- تایر مناسب گل و لای

لاستیک گل و لای

در حالی که تایرهای تمام سطوح برای رانندگی خوب در هر دو حالت جاده و خارج از جاده ساخته شده‌اند، تایرهای گل و لای، همانطور که از نامشان مشخص است، به طور خاص به عنوان تایرهای خارج از جاده طراحی شده‌اند. تایرهای گل و لایی می‌توانند بر روی هر سطح از گل تا ریگ‌زار و تپه‌های شن و ماسه‌ای غیر هموار حرکت کنند.

در تایرهای گل ولای، بلوک‌­های آج بزرگتر و فاصله بین آنها بیشتر از تایرهای تمام سطوح است. این تفاوت‌ها برای پاک کردن گل و همچنین گرفتن و رها کردن سطح زمین به طور موثر برای ایجاد حداکثر تماس لاستیک با زمین برای کشش بهتر طراحی شده است.

مزایای لاستیک مناسب گل و لای:

کشش فوق العاده در شرایط دشوار: تایرهای گل و لای دارای آج‌های عمیقی هستند که به حفظ کشش در انواع جاده‌های سخت کمک می‌کنند.

مقاوم در برابر برش، تکه­ شدن و ضربه: به طور پیش فرض، لایه سطحی محافظ روی تایرهای گل و لای باید بسیار با دوام باشد. تایرهای گل و لای طوری طراحی شده‌اند که ناهمواری‌های جاده‌­ای را تحمل کنند. همچنین این تایرها در برابر برش، تکه شدن و سوراخ شدن بسیار مقاوم هستند.

طراحی چند لایه‌­ای: اکثر تایرهای گل و لای دارای دیواره جانبی ۳ لایه هستند. دیواره جانبی قوی علاوه‌بر دوام اضافی به تایر اجازه می‌دهد تا با استفاده از فشار باد کم، عملکرد خارج جاده­‌ای را بهبود دهد.

معایب لاستیک مناسب گل و لای:

صدای بلند در جاده‌ها: با توجه به الگوهای آج و حفره‌های عمیق‌تر بین آنها، رانندگی در جاده‌های آسفالته با تایرهای گل و لای صدایی بسیار بلند ایجاد می­‌کند.

کاهش فرمان­‌پذیری در آسفالت: در حالی که هدایت تایرهای گل و لای در مسیرهای خارج جاده‌­ای خوب است، کنترل و هدایت آن در جاده‌های آسفالته کیفیت خوبی ندارد.

۶- تایر با کارایی بالا یا بسیار بالا

لاستیک های با عملکرد بالا

تایرهای دارای کارایی بالا همانند تایرهای ورزشی که عموما از آنها به عنوان لاستیک تابستانی یاد می‌شود برای فرمانپذیری و کشش برتر در جاده‌های آسفالته و هموار برای شرایط مرطوب و همچنین برای شرایط خشک طراحی شده‌اند. این نوع تایرها برای افرادی که به دنبال یک تجربه رانندگی هیجان‌انگیز هستند و برای رانندگی با خودرویی با عملکرد بالا در حداکثر ظرفیت آن، ضروری است. تایر‌های با کارایی بالا معمولا دارای دیواره‌های جانبی محکم، کوتاه، بلوک های آجی بزرگ، و پوشش نایلونی روی کمربندهای فولادی تایر هستند که تا وقتی با سرعت‌های بالا حرکت می‌کنند  اجزاء تایر را در کنار هم نگه دارند.

مزایای لاستیک با کارایی بالا:

فرمانپذیری بهتر: تایرهای با کارایی بالا باعث می شوند راننده‌ها هدایت دقیقی داشته باشند. افزایش چسبندگی در این تایرها نقش زیادی در بهبود فرمان­‌گیری دارد و همچنین اکثر الگوهای آجی، به طور خاص برای کنترل بهینه در سرعت های بالا روی سطوح خشک طراحی شده است.

رده بالای سرعت: به دلیل اینکه این تایرها در ابتدا برای مسابقه ساخته شده­‌اند، می‌توانند سرعت بسیار بالاتری نسبت به تایرهای معمولی را تحمل کنند.

همخوانی با سیستم ABS: از این تایرها انتظار فرمانپذیری بیشتری می‌­رود بنابراین تایرها با عملکرد بالا به سیستم‌های ضد قفل مدرن، و نیز فرمان و تعلیق حساس واکنش مناسب نشان می‌­دهند.

معایب لاستیک با کارایی بالا:

نامناسب بودن در شرایط خطرناک رانندگی: اکثر تایرهایی با کارایی بالا در درجه اول برای شرایط جاده خشک طراحی شده و برای جاده‌های یخی و برفی ایده آل نیستند.

از دست دادن چسبندگی: هنگام خرید لاستیک و استفاده از آن، رانندگان باید از رده سرعت تایر آگاه باشند و مراقب باشند تا  سرعت خودرو بیش از یک ساعت از محدوده مجاز تایر فراتر نرود. اگر فشار روی تایر برای مدت طولانی بیش از حد مجاز باشد، تایر می‌تواند شروع به از دست دادن چسبندگی کرده و به طور بالقوه منجر به یک تصادف مرگبار شود.

۷- تایر برفی – زمستانی

لاستیک های زمستانی

تایرهای برفی – زمستانی همانطور که از نامش نیز مشخص است به طور خاص برای مواجهه با شرایط آب و هوایی سرد و همراه با برف‌های سنگین و جاده‌ای یخ زده طراحی شده‌اند. این تایرها را می توان از طریق آج لاستیکی انعطاف پذیر که در دماهای پایین‌تر همچنان منعطف باقی می‌مانند، شناخت. این امر باعث می‌شود که در جاده‌های لغزنده چسبندگی بهتر شود. طراحی عمیق آج و الگوهای منحصر به فرد آن در تایرهای زمستانی به پرتاب برف و آب از بین آج‌ها برای کشش بهتر کمک می‌کنند.

یکی دیگر از ویژگی‌های کلیدی تایرهای برفی – زمستانی لبه‌های درگیر شونده تایر است که برای کشش بیشتر بر روی جاده‌های یخی به کار می‌­رود. بهتر است برای اینکه از لاستیک‌های برفی – زمستانی بهترین نتیجه را بگیریم، آنها را تنها در مناطقی استفاده کنیم که درجه حرارت به طور منظم به زیر نقطه انجماد می‌رود.

مزایای لاستیک برفی و زمستانی:

بهبود چسبندگی: هنگامی که شما باید در برف و یا یخ سنگین رانندگی کنید هدف اصلی تایرها ایجاد چسبندگی بهتر است و این همان کاری است که تایرهای زمستانی انجام می‌­دهند. این تایرها دارای لاستیک نرم و آج عمیق هستند که بهترین کشش ممکن را ایجاد می­‌کنند. بعضی از مدل‌ها از میخ‌هایی برروی آج برای کنترل بیشتر در شرایط آب و هوایی بسیار شدید استفاده کرده‌­اند.

ترمز بهتر: در جاده‌های نرم و صاف زمستانی، ترمز همه چیز است. بر خلاف تایرهای تمام فصل که می‌تواند به آسانی قفل شود و بر روی سطوح لغزنده لیز بخورد، آج تایرهای برفی / زمستانی در برف و یخ فرو می‌­رود تا اطمینان حاصل شود که در صورت نیاز می‌توانید به سرعت متوقف شوید.

معایب لاستیک برفی و زمستانی:

تایرهای زمستانی میخ­دار به جاده‌ها آسیب می‌زند و هدایت ضعیف‌تری به دنبال دارد: تایرهای برفی/ زمستانی با توجه به طراحی خاصشان نسبت به همتایان تمام فصل خود فرمان­پذیری ضعیف‌تری در جاده های خشک و نیمه زمستانی ارائه می‌دهند.

شکننده هستند: به دلیل اینکه تایرهای برفی / زمستانی با لاستیک نرم‌تری نسبت به لاستیک‌های معمولی ساخته شده‌اند سریعتر به سایش تمایل دارند. با این حال رانندگان می­‌توانند برای رانندگی با تایرهای برفی در شرایطی که برای آن ساخته نشده‌اند سریعا آج و چسبندگی تایر را از بین ببرند.

۸- تایر کامیون و ماشین شاسی بلند

لاستیک کامیون / شاسی بلند در تمامی اشکال و اندازه‌ها تولید شده است. همانطور که از نامش نیز بر می‌آید این تایرها برای نصب بر روی وسایل نقلیه مسافری و شاسی بلند طراحی شده‌اند. برای کسانی که نیاز به حمل بار سنگین یا تریلر دارند این تایرهای کامیون سبک بهترین انتخاب هستند اما برای علاقمندان به رانندگی خارج از جاده تایر تمام سطوح یا گل و لای  مناسب کامیون/شاسی بلند می تواند راه حل ایده آل‌­تری باشد. تقریبا هر نوعی از تایرهای فصلی و یا تمام سطوح، بسته به نیاز و کاربرد مورد نظر، می تواند بر روی یک کامیون یا شاسی بلند سوار شده و کارآیی داشته باشد.

مزایای لاستیک کامیون و شاسی بلند:

ارتفاع از زمین: بسیاری از رانندگان برای رانندگی در خارج از جاده تصمیم به انتخاب تایرهای کامیون / شاسی بلند بزرگتر برای ایجاد ارتفاع بیشتر در زمین­های سنگلاخی می­گیرند. تایرهای بزرگتر خودرو را در برابر موانعی که می تواند به طور بالقوه به موتور یا قطعات شاسی آسیب برساند محافظت می کنند.

کشش بهتر: از آنجا که تایرهای کامیون / شاسی بلند جرم بیشتری نسبت به تایرهای وسایل نقلیه کوچکتر دارند با سطح جاده تماس بیشتری خواهند داشت.

بهبود عملکرد در شرایط مرطوب: صرف نظر از نوع تایر کامیون/ شاسی بلندی که دارید باید بدانید داشتن این تایرها مزیت بزرگی است چون در مسیرهای مرطوب بسیار خوب عمل می­‌کنند و برای جلوگیری از سرخوردن روی آب به ویژه مدل‌های پهن‌تر بسیار کارامد هستند. به طور کلی تایرهای کامیون / شاسی بلند دارای بلوک های آج و کانال‌های آب بزرگتر برای بهبود سطح تماس هستند.

معایب لاستیک کامیون و شاسی بلند:

فشار بر سیستم ترمز: هنگام رانندگی با یک تایر بزرگتر قدرت بیشتری برای توقف نیاز دارید. حتی با استفاده از تایرهای کامیون/ شاسی بلند کمی بزرگتر از تایر عادی لنت ترمز به سرعت فرسوده می شود.

تایر بزرگتر مصرف سوخت را افزایش می­دهد: تایر بزرگتر از نوع تمام سطوح یا گل­و­لای برای کامیون / شاسی بلند وزن بسیار بیشتری نسبت به لاستیک‌های معمولی دارد. اگر شما اندازه لاستیک کامیون / شاسی بلند را افزایش داده­‌اید نتیجه این است که موتور باید سخت تر کار کند و سوخت بیشتری بسوزاند.

 

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری:

نتیجه اینکه تصمیم‌گیری درباره انتخاب لاستیک اصلا ساده نیست. اصل طلایی این است که شما نیاز خود را در رانندگی بشناسید و بر اساس آن نوع لاستیک خود را انتخاب کنید. درک این نکته که کدام نوع لاستیک برای شما بهتر است می‌تواند کیفیت رانندگی و عملکرد خودروی شما را بهبود ببخشید و همچنین باعث صرفه‌جویی در هزینه های شما شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.