| کد خبر: 222663 |

مشکلات بانکی نفس حمل‌ونقل را گرفته است

انتقاد وزیر راه از بانک‌ها

در گزارش صفحه ریلی شماره 276 هفته نامه حمل ونقل منتشر شده 26 آبان ماه 99 می خوانید: درحالی‌که صنعت حمل‌ونقل کشور همچنان با عواقب دوران کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ مشکلات بانکی برای دریافت تسهیلات ادامه دارد.

تین نیوز

در گزارش صفحه ریلی شماره 276 هفته نامه حمل ونقل منتشر شده 26 آبان ماه 99 می خوانید: درحالی‌که صنعت حمل‌ونقل کشور همچنان با عواقب دوران کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ مشکلات بانکی برای دریافت تسهیلات ادامه دارد.

هفته گذشته وزیر راه‌وشهرسازی بازهم بر این موضوع تأکید کرد. به گزارش «حمل‌ونقل» با حضور وزیر راه‌وشهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و در مرحله ششم و هفتم از تولیدات ناوگان ریلی داخلی، ۱۲۲ دستگاه ناوگان ریلی به ارزش ۳۶۶ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید. در این مرحله ۱۰۷ دستگاه واگن باری نو، ۴ دستگاه لکوموتیو نو، ۹ دستگاه واگن مسافری بازسازی شده و ۲ دستگاه لکوموتیو بازسازی شده به بهره‌برداری رسید که با ورود این تعداد ناوگان به شبکه ریلی درمجموع برای ۵۶۵ نفر اشتغال‌زایی شده و صرفه‌جویی ارزی ۶۰۶ میلیون یورویی به دنبال داشته است. نکته جالب اما در این مراسم اشاره دوباره وزیر راه‌وشهرسازی به موضوع تسهیلات بود.

در این مراسم اسلامی ضمن درخواست از بانک‌ها برای تسریع در پرداخت تسهیلات به شرکت‌های ریلی گفت:‌ «در شرایطی که مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهوری و مصوبات ستاد اقتصادی کشور بر این استوار است که هیچ‌یک از نهاده‌های تولید در گمرکات نماند، شگفت‌انگیز است که چرخ و محور واگن، یک سال در گمرک رسوب می‌کند.

محمد اسلامی ادامه داد: «با رایزنی‌هایی که با بانک مرکزی انجام داده‌ایم و با توجه به تأمین و برآورد خسارت‌ها، امیدواریم این تسهیلات به‌موقع پرداخت شوند.» وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه در حوزه خصوصی‌سازی تصمیمات مهمی گرفته شده است، افزود: «امیدواریم با اخذ تصمیمات درست بتوانیم این مشکلات را رفع کنیم.» به گفته این مقام مسئول برخی از این دستگاه‌ها در حوزه خصوصی‌سازی با مشکلاتی روبه‌رو بوده‌اند که امیدواریم هرچه سریع‌تر اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.

اسلامی با بیان اینکه ما باید بتوانیم گره از تولید برداریم گفت: «در فرآیند خصوصی‌سازی با مشکلاتی روبه‌رو بوده‌ایم که بخشی از کارخانه‌ها از این مشکلات در حوزه خصوصی‌سازی در رنج بودند که امیدواریم بخشی از این مشکلات هرچه سریع‌تر رفع شود.»

یک سال از رسوب پیچ و مهره‌های کارخانه‌های ریلی در گمرک می‌گذرد

اسلامی با بیان اینکه مرحله ششم و هفتم بهره‌برداری از ناوگان ریلی امروز رونمایی شد، گفت: «امروز مراحل ورود ۱۲۲ دستگاه ناوگان ریلی تولید داخلی و تدارک ۱۵ دستگاه لوکوموتیو جرثقیل‌دار با استفاده از تسهیلات مالی خارجی به بهره‌برداری رسید.»

او ادامه داد: «امسال سال کاهش تولید است و با توجه به آنکه دولت از ماه‌های گذشته در جنگ اقتصادی قرار گرفته اجرای چنین پروژه‌هایی نقش بسیار مؤثری در کاهش وابستگی به خارج دارد.» وزیر راه‌وشهرسازی توضیح داد: «تهاجم همه‌جانبه دشمن تمام شریان‌های اقتصادی کشور را تحت‌تأثیر خود قرار داده و بنابراین لازم است که ما در جهت برداشتن موانع تولید اهتمام ویژه داشته باشیم.» اسلامی توضیح داد: «تلاش می‌کنیم با کارگران حوزه حمل‌ونقل ریلی، روان‌تر و راحت‌تر و با اعتمادسازی متقابل در جامعه بتوانیم این برنامه‌ها را با اولویت‌های خود ادامه دهیم.»

گزارش‌های قابل‌تأمل مپنا

وزیر راه‌وشهرسازی در ادامه به صحبت‌های شرکت راه‌آهن در اراک و مپنا اشاره کرد و گفت: «گزارش‌هایی که شرکت اراک مپنا ارائه کرده‌اند در جای خود قابل‌تأمل است که باید هرچه سریع‌تر مدیرعامل شرکت راه‌آهن به این موضوع رسیدگی کند و با اقدامات به هنگام بتوانند در حوزه ریلی همچنین برداشتن موانع اقدام کنند.» اسلامی تأکید کرد: «در شرایط پرالتهاب کنونی که کشور ما جنگ اقتصادی را تجربه کرده، در این زمینه باید به سازوکارها توجه کنیم تا بتوانیم اقداماتی در حوزه گره‌گشایی برداریم.» او با اشاره به اینکه زمانی که دستورات از سوی مقام معظم رهبری و همچنین رئیس‌جمهوری و همچنین دستگاه‌های مختلف اعلام‌شده انتظار می‌رود که گمرک در بحث ترخیص کالا اقدامات متناسب را انجام دهد،  تصریح کرد: «نباید کالای موردنیاز دستگاه‌های مختلف در گمرکات ازجمله چرخ و پیچ و مهره‌های ریلی باقی بماند و در یک سال گذشته ترخیص نشدن این کالاها در گمرکات شگفت‌انگیز است و باید هرچه سریع‌تر اقدامات لازم برای ترخیص آن صورت گیرد.» او ادامه داد: «ما امروز با همت مهندسان و پژوهشگران داخلی از یک ترمز داخلی رونمایی کردیم که نشانگر پیشرفت در حوزه حمل‌ونقل ریلی است.»

اسلامی تصریح کرد: «در این راه ما نیازمند مراقبت‌های ویژه هستیم و باید سازوکار برای شرایط کنونی که مورد تحریم‌های ظالمانه قرارگرفته‌ایم صورت گیرد. همچنین در بحث زیرساخت‌ها از ظرفیت تولید ملی استفاده شده و برای اولین بار در تمامی خطوط ریلی از این ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم.» وزیر راه‌وشهرسازی توضیح داد: «هر جا که خطوط ریلی ایجاد شده زیرساخت‌های آن را هم متناسب با آن توسعه می‌دهیم و با حمایت از تولید داخل از این بخش و فرصت‌ها استفاده می‌کنیم؛ و با استفاده از نیروی انسانی حرفه‌ای گام‌های بزرگی در این بخش برمی‌داریم.» وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به تجهیز، نوسازی و روزآمدسازی در بخش ناوگان ریلی، گفت: «در بخش زیرساخت از ظرفیت تولید ملی بهره‌مند بوده‌ایم، برای اولین بار است که امسال زیرساخت ریلی را توسعه می‌دهیم و در کنار آن نیروی انسانی به‌عنوان بالاترین ارزش ما در شرکت راه‌آهن در قالب سامانه‌ای اطلاعات آنها بررسی می‌شود تا سازمانی هوشمند و کارآمد در راه‌آهن داشته باشیم.»

لازم به توضیح است که شرکت‌های تجارت کوشش سپاهان، پویا ترابر پیشتاز، آذرکیا تجارت، جنرال مکانیک، توکاریل، ریل پرداز نوآفرین، حمل‌ونقل ریلی رجا و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران هشت شرکت سرمایه‌گذار این ناوگان هستند که در شرکت‌های واگن پارس، واگن سازی کوثر، فولاد درخشان، مپنا، کارخانه‌های بازسازی لکوموتیو کرج، ریل پرداز سیستم، کلاهدوز و نوین صنعت رجا تولید و یا بازسازی شده است.

امسال در سال جهش تولید و درمجموع هفت مرحله، ۴۵۱ دستگاه ناوگان ریلی به ارزش ۹۳۳ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۱۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. مدیرعامل شرکت راه‌آهن نیز در مراسم ششمین و هفتمین مراحل بهره‌برداری از ناوگان جدید ریلی در سال جهش تولید گفت: «امروز اولین سیستم ترمز ملی واگن‌های باری کشور که تا پیش‌ازاین ۱۰۰ درصد وارداتی بود، به همت تولیدکنندگان داخل، بهره‌برداری می‌شود.» سعید رسولی ادامه داد: «این واگن‌ها شامل واگن‌های لوکوموتیو، باری و مسافری است و امیدواریم با حمایت‌های وزیر راه‌وشهرسازی و مساعدت‌های کارخانه‌های تولیدی ناوگان ریلی، با ارائه و اعتقاد در سال جهش تولید بتوانیم این تولیدات را ادامه دهیم.»

معاون وزیر راه‌وشهرسازی اظهار کرد: «تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا حداکثر تولید را داشته باشیم و بتوانیم تا پایان سال تعداد قابل‌توجهی از آن‌ها را به شبکه ریلی اضافه کنیم.» مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه نهضت نوسازی و بهسازی ناوگان ریلی از سال گذشته همواره در دستور کار ما بوده است، افزود: «از سال گذشته با تأکید وزیر راه‌وشهرسازی سرعت اجرای این پروژه‌ها افزایش یافته است.» رسولی بیان کرد: «ما تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم که ناوگانی شایسته و درخور مردم در خدمت‌رسانی به آنها ارائه شود.»

این گزارش را در سایت هفته نامه حمل ونقل بخوانید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.