| کد خبر: 222405 |

◄ ظرفیت صنعت دریایی کشور در افزایش حجم تجارت با اروپا

برطرف شدن تحریم ها مهمترین مسیر رشد صنعت دریایی است، اما برای تبدیل شدن بنادر ایران به قطب‌های تجاری بالقوه، مخصوصا درمورد بنادری که از تحریم ها معاف هستند مانند چابهار، تسریع در مهیا کردن بنادر تجاری کشور در سواحل جنوبی برای پذیرش کشتی‌های نسل جدید، تشویق صاحبان کالا به استفاده از کانتینر و اعمال تخفیف در حقوق و عوارض بندری برای کشتی‌های کانتینربر از جمله راهکارهای رشد است.

تین نیوز

میزان تولید ثروت سالانه در بخش خدمات ترانزیت و حمل ‌و ‌نقل در کشور تا پیش از تحریم ها رقمی در حدود ۴ میلیارد دلار بوده است که در صورت برنامه‌ریزی صحیح و فعال‌ سازی کریدورهای بین‌المللی و عملیاتی شدن این چشم‌انداز، بیش از ۱۸۰ هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

به گزارش تین نیوز، هم اکنون ارزش تجارت کالا در جهان به ۱۰ هزار میلیارد دلار می‌رسد که در این میان حجم تجارت بین آسیا و اروپا در حدود سه هزار میلیارد دلار است که در این میان بیشترین درآمد کشورمان از رهگذر ترانزیت و حمل این کالاها در بخش حمل‌ونقل دریایی و جاده‌ای و ریلی- به عنوان حمل ونقل ترکیبی- است.

بر اساس معرفی توانمندی‌های ایران در دالان‌های ترانزیتی جهانی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در حضور مقامات و فعالان اقتصادی کشورهای مختلف که در بندر تریسته ایتالیا به منظور برگزاری اجلاس یک کمربند، یک راه گرد هم آمده بودند، ظرفیت های بندری، دریایی و ترانزیتی ایران را تشریح کرده است. محمد راستاد ضمن تشریح قابلیت‌ها و توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در دالان‌های ترانزیتی، اظهار کرد: اهمیت دالان‌های ترانزیتی در برهه زمانی کنونی بر کسی پوشیده نیست و جمهوری اسلامی ایران از قابلیت‌ها و توانمندی‌های بی نظیری در این زمینه برخوردار است.

اگرچه صنعت حمل و نقل دریایی بزرگترین صنعت بین المللی جهان است اما این صنعت طی سال های اخیر با مشکلات عدیده ای مواجه شده است؛ که رشد بسیار کند اقتصاد جهانی، رکود اقتصاد چین، کاهش قیمت نفت، ساخت کشتی های بزرگ و عدم توازن عرضه و تقاضا، رکود صنعت حمل و نقل دریایی و ورشکستگی بسیاری از شرکت های کشتیرانی را به دنبال داشته است. در این بین خطوط برتر کشتیرانی در حال حذف رقبای خود از طریق تصاحب، ادغام تجاری یا تشکیل اتحادهای کشتیرانی هستند.

یک عضو انجمن حمل ونقل بین المللی در گفت و گو با خبرنگار ما مشکلات و موانع توسعه حمل ونقل دریایی در ایران را ورود کم بخش خصوصی بویژه در شرایط فعلی اقتصادی در صنعت حمل‌‌ونقل دریایی، راکد ماندن تعدادی از بنادر و هدر رفتن سرمایه‌های ملی، عدم نظاممند شدن تعرفه‌های بندری، انتظار کشتی‌ها در هنگام بارگیری و تخلیه که اخیرا تلاش های بیشتری برای رفع آن صورت گرفته، مشکلات و نارسایی‌ها در زنجیره پشتیبانی بندری و در نهایت نبود طرح جامع حمل‌ونقل دریایی می داند.

محمد نیک‌پی ضمن اینکه برطرف شدن تحریم ها را مهمترین مسیر رشد صنعت دریایی می داند، بر توانایی تبدیل شدن بنادر ایران به قطب‌های تجاری بالقوه، مخصوصا درمورد بنادری که از تحریم ها معاف هستند مانند چابهار، تسریع در مهیا کردن بنادر تجاری کشور در سواحل جنوبی برای پذیرش کشتی‌های نسل جدید، تشویق صاحبان کالا به استفاده از کانتینر و اعمال تخفیف در حقوق و عوارض بندری برای کشتی‌های کانتینربر تاکید دارد.

وی معتقد است که لازم است ایران هرچه سریع تر به سیاست‌گذاری متمرکز برای فعالیت‌های مرتبط با تجارت الکترونیکی و همچنین ایجاد ارتباط سریع بین دستگاه‌های مرتبط با ترانزیت در کشور و دسترسی شرکت‌های کارگزاری خارجی به شبکه ارتباطی داخلی مجهز شود. این در حالی است که انعطاف‌پذیری قوانین و مقررات حاکم بر بخش جهت رقابت با بنادر منطقه، می تواند یک عامل مهم توسعه ظرفیت های بندری تجاری در ایران باشد.

گفتنی است که بنادر به‌طور کلی و یک‌نواخت به واسطه تکامل بازار و فناوری در حال تغییر شکل هستند. این نیروها در طی قرن‌ها به‌وجود آمده و راه‌های تازه‌ای باید در قبال رونق هرروزه آن‌ها یافت. در اقتصاد جهانی، شرکت‌های زیادی در تکاپوی جهانی برای داده‌هایی با حداقل هزینه هستند و این باعث رقابت محصولات از مرحله ورودی تا نهایی شده و بنابراین یکپارچگی بنادر ایران نیز در سامانه تولید و توزیع ضروری شده است. ضمن اینکه در زیرساخت فیزیکی بنادر کشور نیز باید اطمینان حاصل شود که علاوه بر آمادگی لازم برای دسترسی به عوامل حمل دریایی و پسکرانه، آمادگی جابه‌جایی محموله‌ها با هزینه‌های متعارف منطقه ای و جهانی هم وجود دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.