| کد خبر: 222333 |

◄ سرمایه‌گذاری صاحبان معادن؛ راهی برای بهره‌برداری به موقع از راه‌آهن بیرجند-یونسی

با وجود مفید بودن راه آهن بیرجند و همت مسئولان برای اجرای آن، هنوز وضعیت اعتبارات مالی طرح و برنامه احداث آن روشن نیست.

تین نیوز

اگرچه به گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی درصورت تامین به موقع منابع مالی، در چهار سال آینده شاهد بهره‌برداری راه‌آهن بیرجند به یونسی خواهیم بود اما یک کارشناس حمل و نقل معتقد است: با وجود مفید بودن این طرح و همت مسئولان برای اجرای آن، هنوز وضعیت اعتبارات مالی طرح و برنامه احداث آن روشن نیست.

به گزارش تین نیوز، مرتضی ناصریان در بخش نظرهای کاربران این شبکه خبری با بیان این مطلب افزود: مصوبه دولت برای فاینانس خارجی 700 میلیون دلاری این طرح در صورتی عملیاتی می شود که روسیه وام به این طرح بدهد که این موضوع فعلا مبهم و بعید به نظر می رسد.

پیشروی راه‌آهن بیرجند برای تحقق آرزوی دیرینه

وی عنوان کرد: همچنین اعتبارات دولتی سالانه فعلی طرح بسیار کمتر از اعتبارات لازم برای پیشرفت به موقع این طرح است و با روند اعتبارات فعلی ساخت این طرح نه چهار سال بلکه چهل سال طول می کشد.

این کارشناس تاکید کرد: با توجه به آنکه هیئت امنای صندوق توسعه ملی با اختصاص تسهیلات آن صندوق به این طرح موافقت نموده است، مراحل بعدی برای قطعی شدن این تسهیلات در دست پیگیری است و مذاکرات با بانک های عامل برای تشکیل سندیکایی که بتوانند تسهیلات کافی برای این طرح را فراهم کنند در دست اقدام است.

او افزود: ظرفیت مالی هر بانک برای اعطای تسهیلات با توافق بین بانک با صندوق تعیین می شود. یک نگرانی بانک ها اطمینان از بازپرداخت به موقع اقساط تسهیلات است زیرا اقساط به صورت مستقیم برعهده وام گیرنده یعنی گروه مشارکت است و گروه مشارکت باید از محل دریافت اقساط اجاره طرح بتواند اقساط تسهیلات را بپردازد و اگر در دریافت اقساط اجاره تاخیری بروز کند اشکال ایجاد می کند لذا بانکهای عامل خواهان تضمین نمودن بازپرداخت این تسهیلات هستند.

به گفته وی یک نگرانی دیگر افزایش هزینه طرح نسبت به برآورد اولیه و مندرج در مصوب هیئت وزیران برای این طرح می باشد.

ناصریان گفت: اینجانب با اطلاع از وضعیت اعتبارات، راه حل پیشرفت این طرح را مشابه با طرح دوخطه کردن راه آهن بافق-سنگان می‌دانم که در آن طرح صاحبان معادن منطقه سنگان برای دوخطه کردن آن مسیر سرمایه گذاری می کنند.

وی افزود: در این طرح نیز صاحبان معادن مزبور برای امکان دسترسی به منطقه چابهار که قطب آتی صنایع فولاد خواهد شد و همچنین برای صادرات سنگ آهن از این بندر می‌توانند در احداث این طرح سرمایه گذاری کنند و این سرمایه گذاری با ملاحظه منافع آن به صرفه می باشد.

این کارشناس تاکید کرد: البته لازم نیست صاحبان معادن سرمایه گذاری 100 درصدی داشته باشند بلکه اگر 50 درصد هم تقبل کنند تأمین مابقی آن از طریق پیمانکاران و صندوق توسعه ملی شدنی خواهد بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • رامین رازانی 1 0

    با سلام. همانگونه که می دانید پروژه دو خطه سازی محور سنگان-بافق با مشارکت معادن منطقه سنگان در جریان می باشد. این مدل مشارکت می توان در مسیر چابهار تا زاهدان پیاده سازی شود چرا که در صورت صادرات مواد معدنی از بندر چابهار، برای بخش معدنی توجیه پذیر است. لکن برای بخش زاهدان تا یونسی، هنگامی که دو خطه سنگان-بافق احداث شود دیگر توجیه ندارد مجددا هزینه دیگری برای احداث این خط به عمل آید. (حداقل تا زمان بازگشت سرمایه صرف شده در دوخطه سازی محور سنگان-بافق)