| کد خبر: 222311 |

جاده‌ای که اصلاح آن از نان شب واجب تر است

بخش ارم دشتستان منطقه‌ای کشاورزی و گردشگری کوهستانی که تنها راه دسترسی آن قدمت ۵۵ ساله دارد و به دلیل پیج‌ها و شیب‌های تند زیاد، عرض کم، نداشتن شانه، فرسودگی آسفالت و نقاط حادثه خیز خطر آفرین است و اصلاح آن برای مردم این منطقه از نان شب واجب تر است.

تین نیوز

بخش ارم دشتستان منطقه‌ای کشاورزی و گردشگری کوهستانی که تنها راه دسترسی آن قدمت ۵۵ ساله دارد و به دلیل پیج‌ها و شیب‌های تند زیاد، عرض کم، نداشتن شانه، فرسودگی آسفالت و نقاط حادثه خیز خطر آفرین است و اصلاح آن برای مردم این منطقه از نان شب واجب تر است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، این جاده که نزدیکترین و اصلی ترین راه دسترسی بخش ارم به مرکز شهرستان دشتستان و استان بوشهر و سایر نقاظ کشور است به طول ۴۵کیلومتری از محلی به نام "نمازگاه" آغاز و تا شهر "تنگ ارم" مرکز این بخش ادامه دارد که بهسازی و تعریض و حذف نقاط حادثه خیز آن از خواسته های دیرینه مردم این بخش است.

هرچند در مقاطع مختلف زمانی کارهای اصلاحی و بهسازی در نقاط حادثه خیز این جاده اجرا شده ولی تاکنون هیچ کدام به سرانجام نرسیده و نیمه تمام رها شده‌است و استاندارد سازی این محور ارتباطی همچنان معطل عملی شدن وعده‌های شفاهی است.

رئیس شورای اسلامی بخش ارم اظهار داشت: مسیر اصلی ارتباطی بخش ارم جاده ۴۵کیلومتری از پل نمازگاه به شهر تنگ ارم که در سال ۱۳۵۴ احداث و در سال ۷۱ آسفالت شد از شمال به جاده اصلی فارس- بوشهر و از جنوب به شهرستان‌های تنگستان بوشهر و فراشبند استان فارس مرتبط است.

ناصر زارعی افزود: این مسیر باعرض پنج متر و بدلیل شرایط کوهستانی دارای شیب‌های تند، پرتگاه‌ها و گردنه‌های خطرناک است و سالانه افرادی بدلیل سوانح رانندگی جان خود را در این مسیر از دست می‌دهند که به طور میانگین هر ۵۰۰ متر تاکنون یک کشته داشته است.

وی اضافه کرد: اهالی منطقه بطور مکرر شاهد تصادفات دلخراش و از بین رفتن افراد و جوانانی از منطقه و یا مسافرانی از سایر نقاط کشور بوده‌اند و این جاده در سال ۹۵ نیز توسط پلیس راهور کشور در اخبار۲۰:۳۰  شبکه دو سیما به عنوان یکی از نقاط حادثه خیز کشور معرفی شد.

زارعی ادامه داد: مردم منطقه بدلیل نبود امکانات لازم در این بخش ناچار به تردد شبانه روزی برای انجام کارهای لازم اداری، بیمارستانی و تهیه مایحتاج ضروری به شهر برازجان مرکز شهرستان دشتستان از این مسیر پرخطر هستند.

به گفته شورای اسلامی بخش ارم، یکی از نقاط حادثه خیز و مرگبار این جاده گردنه "نارمنج" است که حدود ۲۰ فقره واژگونی فقط در این نقطه صورت گرفته‌است که در یکی از این حوادث پنج نفر جان خود را از دست دادند.

زارعی یادآروشد: در سال ۹۳ اداره راه و شهرسازی ۲سال گرفتار بود که یک راه انحرافی در کنار این گردنه احداث کند، هزینه‌های زیادی هم صورت گرفت و مقداری هم کار شد ولی نیمه تمام بصورت خاکی و غیراستاندارد باقی ماند تا اینکه بعد از ادغام راه و شهرسازی و حمل و نقل جاده‌ای بلاتکلیف رها شد.

رئیس شورای اسلامی بخش ارم افزود: یکی از نقاطی که در دهه ۸۰ کار اصلاح آن آغاز شد واریانت ورودی جاده بود که طی چندسال کار، پل، دیوارکشی و آسفالت هم انجام شد اما در جریان کار چهار نفر از عوامل اجرای آن در حادثه ای در آنجا از بین رفتند ولی هیچ گونه بهره‌برداری از آن صورت نگرفت.

خستگی مردم از پیگیری‌های بی نتیجه  

زارعی اظهارداشت: سال‌های سال است که یکی از خواسته های مهم مردم بخش ارم اصلاح این جاده است و در دوره‌های مختلف همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان این موضوع و خواسته مردم بوده‌اند.

وی با بیان اینکه اهالی این بخش دیگر خسته شده‌اند و نمی دانند داد خود را به کجا ببرند گفت: همه مدیران کل راه و شهرسازی، استانداران و فرمانداران دوره‌های مختلف در استان بوشهر و شهرستان دشتستان نامه‌ها، تومارها و درخواست‌های مردم، شوراها و جوانان این منطقه برای اصلاح این جاده را دریافت کرده‌اند و در دروه اخیر نیز توماری با امضای همه شوراهای اسلامی بخش ارم در این زمینه برای استاندار بوشهر تهیه و رونوشت آن به وزارت راه و شهرسازی و این اداره کل در استان بوشهر و نماینده مردم دشتستان در مجلس ارسال شده‌است.

رئیس شورای اسلامی بخش ارم بیان کرد: در سفر معاون پارلمانی رئیس جمهوری به بخش این امر نیز مردم این منطقه و استاندار نیز به عنوان اولین و مهمترین خواسته مردم این بخش بر اصلاح و بهسازی این جاده تاکید کردند.

زارعی ادامه داد: این موضوع به کرات در سایت‌ها، خبرگزاری‌ها و رسانه ملی بطور مفصل منعکس شده‌است ولی هنوز اقدام موثری در این ارتباط صورت نگرفته‌است.

تمدن تاریخی فراموش شده در کوره راه بی‌مهری   

یکی از معتمدان شهر تنگ ارم گفت: بنا به شواهد، قرائن و اسناد و بناهایی از زمان ساسانیان، سازه‌های آبی هخامنشیان،کنده کاری، سنگ کاوی و وجود قنات‌هایی که از بناهای سنگی عبور کرده و وجود سدهایی نیز از دوره اسلامی نشان از وجود تمدن در این منطقه است.

حیدر نیکنام افزود: مردم این منطقه معتقدند که این منطقه از مناطق "تنگ رم" بوده که برگرفته از همان "رم و ذیوان" که در گذشته جزو تقسیمات جغرافیایی مهم که در حکم یک استان بوده است.

وی اضافه کرد: این بخش بنا به اهمیت و ارزش تاریخی، فرهنگی و اقتصادی باید بیش از این مورد توجه قرار گیرد که اما فراموش شده طوریکه این مسیر اصلی از اپلیکیشن راهنمای جاده‌های ایران حذف شده‌است و این امر موجب ناراحتی مردم بخش را بیش از پیش فراهم نموده است.

نیکنام ادامه داد: اگر این مسیر حذف شده شاید یکی از دلایل آن حادثه خیز و مرگبار بودن آن است و این بسیار دردناک است چرا باید این منطقه اینهمه مورد بی مهری قرار گیرد در صورتی که در استانهای خوش آب و هوا و گردشگرپذیر که چیزی فراتر از این بخش زیبا ندارند فرعی ترین مسیر آنها مورد توجه باشد.  

این شهروند تنگ ارمی خاطرنشان کرد: این بخش با دارا بودن مناظر بکر و طبیعی، تفرجگاه ها و بناهای تاریخی و باستانی و دیدنی کوشک اردشیر، گوردختر، انواع قنات‌ها و بناهای سنگی که هر گردشگری را به سمت خود می‌کشاند در ایام مختلف سال بویژه بهار پذیرای ایرانگردان زیادی است.

اصلاح جاده واجب تر از نان شب 

نیکنام گفت: از سویی دیگر تولید انواع محصولات کشاورزی در سطحی وسیع بویژه محصولات خارج از فصل مانند گوجه فرنگی که این بخش قطب تولید آن در کشور است، خیارسبز و بادمجان توسط کشاورزان موجب شده که خریداران و کامیون‌های زیادی در این مسیر تردد داشته باشند.

وی بیان کرد: مسیر باریک و پرپیچ و خم و گردنه‌های زیاد باعث شده که حوادث ناگواری هم برای اهالی و هم مسافران و رانندگان رخ دهد به نحوی که چند روز گذشته یک کامیون حامل گوجه فرنگی واژگون شد.

نیکنام اضافه کرد: همه این عومل باعث شده که علاوه بر به خطر افتادن جان مردم این بخش به پیشرفت و توسعه آن در هر حوزه ای بویژه اقتصادی لطمه وارد شود.

وی گفت: امروز مسیر دسترسی رکن اصلی توسعه است هر منطقه ای بخواهد وارد تولید شود، پیشرفت کند و جوانان را به زندگی امیدوار کند باید ابتدا راه و مسیر دسترسی آن با مراکز تجاری و شهری مطلوب باشد.

نیکنام افزود: این مسیر و اصلاح آن حتی از نان شب مردم هم واجبتر است مردم دیگر به تنگ آمده‌اند تا کی باید شاهد پرپرشدن عزیزان یا سایر مهمانان و هموطنان خود باشند.

کمبود اعتبار پروژه‌های راهسازی بخش ارم را ناتمام گذاشت

بخشدار ارم گفت: این بخش با ۳۶روستا و یک شهر، ۲۰هزار نفر جمعیت دارد که در منطقه کوهستانی شرق شهر برازجان مرکز شهرستان دشتستان در دامنه رشته کوه‌های زاگرس با ارتفاع ۹۵۲متر از سطح دریا است واقع شده است.

علی بهرام نژاد با بیان اینکه این بخش ظرفیت‌های مهم از جمله کشاورزی، دامپروری، زنبورداری و گردشگری دارد افزود: در این بخش انواع محصولات زراعی و باغی تولید می‌شود که بیشترین آن جو و گندم به میزان ۴۰هزارتن و  گوجه فرنگی۳۰هزارتن است.

وی ادامه داد: بخش ارم به عنوان قطب تولید عسل استان بوشهر ۴۵۰ زنبوردار بومی و غیربومی دارد که مشغول تولید عسل مرغوب هستند.

بهرام نژاد بیان کرد: راه دسترسی این بخش یک جاده کوهستانی، پرپیچ و خم و کم عرض است که جدای از تردد ساکنان بخش سالانه شمار زیادی مسافر، گردشگر و تاجر به دلایلی چون موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی، قدمت باستانی و فرهنگی و ترانزیت محصولات کشاورزی در آن رفت و آمد می‌کنند.

بخشدار ارم اضافه کرد: این بخش با یک پایگاه اورژانس جاده‌ای، وسعت زیاد بخش و فاصله ۸۵ کیلومتری با بیمارستان مرکز شهرستان و از دورترین نقطه بخش که رونی و پشت پر با ۱۳۰کیلومتر فاصله است مشکلات زیادی دارد.

بهرام نژاد با اشاره به اینکه اصلاح این جاده اعتبارات ملی می‌طلبد بیان کرد: در این بخش در حوزه راه باید کار شود ولی مدتی است بدلیل کمبود اعتبارات پروژه‌ها معطل مانده و در زمان حاضر پنج کیلومتر از مسیر تنگ ارم - دهرود نیز نیمه تمام هست.

گنجاندن اعتبار اصلاح جاده بخش ارم در بودجه ۱۴۰۰ 

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر در این باره گفت: جاده فرعی نمازگاه - تنگ ارم - دهرود – سراهی بوشکان به طول ۹۲ کیلومتر چندین سال است که در دست پیگیری برای اصلاح است.

فرزاد رستمی افزود: کار اصلاح این مسیر با توجه به موقعیت جغرافیایی و کوهستانی بودن بسیار سخت است و اعتبارات استانی جوابگو نیست.

وی بیان کرد: بتازگی به همراه نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی پیگیری‌هایی برای اصلاح این جاده صورت گرفته و مطالعات این طرح در هفته‌های اخیر به روز شده‌است..

 رستمی اضافه کرد: در این پیگیری‌ها قرار شد این پروژه در لایحه اعتبارات سال ۱۴۰۰ گنجانده شود.

 مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر ادامه داد: کار تعریض و بهسازی۱۴ کیلومتر از این مسیر حدفاصل تنگ ارم- دهرود که بیشترین تصادف منجر به فوت را داشت با اعتبار استانی انجام شد.

رستمی ادامه داد: بقیه مسیر نیز مطالعات آن صورت گرفته که با اعتبارات ملی انجام خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.