| کد خبر: 222240 |

چه کسی قرار است ثبات در بازار خودرو ایجاد کند؟

◄ کلاف سردرگم بازار قطعات یدکی

مشکل کجاست و چه زمانی قرار است تا بازار قطعات یدکی خودرو به ثبات برسد؟

تین نیوز

داستان کمبود قطعات یدکی خودرو و افزایش قیمت آنها سر دراز دارد و گویا قرار نیست به این زودی ها پایان داشته باشد. از سال گذشته و البته تشدید تحریم ها موضوع افزایش قیمت و کمبود قطعات یدکی مورد نیاز بازار خودرو به یکی از چالش های جدی و اساسی این صنعت تبدیل شد. با این حال کاهش قطعات دربازار لوازم یدکی خودرو، امسال بیش از پیش محسوس‌ بود به‌گونه‌ای که کمبود قطعات منجربه افزایش ۳ برابری قیمت برخی قطعات در بازار شد. اما این تمام ماجرا نبود حالا ما با معضلی به نام قطعات تقلبی و بدون کیفیت روبه رو هستیم. درواقع افزایش هزینه‌های قطعات خودروها ناشی از نوسان دلار است که به طور مستقیم روی بها قطعات یدکی خودروها تاثیر گذاشته است.

اما مشکل کجاست و چه زمانی قرار است تا بازار قطعات یدکی خودرو به ثبات برسد؟ تولیدکنندگان و فعالان بازار لوازم یدکی خودرو مشکلات این بازار را مربوط به کمبود قطعه و نوسان نرخ ارز می‌دانند. آنها همچنین معتقدند که گمرکات کشور نیز با همراهی خود که ترخیص کالاها در گمرک است، می تواند بخش بزرگی از این معضل را حل کند.

*دولت و گمرکات می توانند ناجی بازار باشند

مهدی کاظمی،  سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو در گفت و گو با «تین نیوز» می گوید: ما بارها درباره عوامل مربوط به کمبود قطعات یدکی و افزایش قیمت آنها در بازار بارها صحبت کرده ایم. اما متاسفانه تا به حال دولت و متولیان این حوزه تصمیمی برای حل و رفع این معضل نگرفته اند.

وی با بیان اینکه ما پیش از این پیش بینی کرده بودیم که با چنین معضلی روبه رو خواهیم شد، گفت: در اسفندماه سال گذشته به دولت و تصمیم گیرندگان هشدار دادیم که با شیوع کرونا و همچنین بسته شدن گمرکات کشورهای همسایه مانند امارت، عراق و ترکیه که قطعات مورد نیاز ما را فراهم می کردند، به طور کلی دست ما برای وارادت بسته شد. ما انتظار داشتیم که وزارت خارجه با همراهی خود و استفاده از قدرت دیپلماسی تاحدودی این مشکل را برطرف کند تا همچنان واردات را از سوی این کشورها در شرایط تحریم داشته باشیم اما متاسفاته این امر محقق نشد.

کاظمی در ادامه افزود: این پیشنهاد ها در شرایط تحریم و شیوع کرونا بود حالا که ما با افزایش روز افزون نرخ دلار مواجه هستیم و نوسانات ارزی سردرگمی را در بازار ایجاد کرده است شاهد چنین وضعیتی هستیم که نه تنها افزایش قیمت ها هر روز بیشتر می شود بلکه حالا دیگر کالایی برای عرضه وجود ندارد.  درواقع از اردیبهشت ماه سال جاری که دلار روند رو به رشد خود را شروع کرد ما دیگر اطمینان نداشتیم که وقتی کالا را وارد کردیم دوباره قیمت دلار افزایش پیدا نکند. بنابراین نوسانات ارزی درکل معادلات را برهم می زند شاهد این اتفاق و سردرگمی در بازار می شویم.

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو خاطرنشان کرد: ما این آمادگی را داریم که حتی با دلار قیمت روز کالا و قطعات مورد نیاز را وارد کنند اما از آن سو خواهان این تضمین هستیم که حداقل سه الی چهارم ماه قیمت دلار ثابت نگه داشته شود تا اگر دوباره قیمت دلار کاهش پیدا کرد واردکنندگان قبلی متضرر شوند. درواقع این غیرثبات بودن قیمت ارز و نوسانات ارزی بازار قطعات یدکی را به بن بست رسانده است. بالا بودن نرخ ارز و عدم همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت در واردات کالاهای مورد نیاز بازار از جمله دلایل عمده این وضعیت کنونی است.

وی در پایان افزود: تمام قطعات مورد نیاز بازار در حال حاضر در گمرکات کشور موجود است و حتی امکان دارد نیاز یک سال و حتی بیشتر بازار را نیز فراهم کند به شرطی که گمرکات اجازه ترخیص این کالا را صادر کنند. در این شرایط تا حدود زیادی بازار به تعادل می رسد. اگر این همراهی از سوی گمرکات اتفاق بیافتد اتفاق قول می دهیم حداقل 20 درصد قیمت ها کاهش پیدا کرده و کمبودها رفع شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.