| کد خبر: 222218 |

محدودیت خرید 3 سال یک‌بار خودرو

طرح تولید و ساماندهی عرضه خودرو توسط اعضای کمیسیون صنایع مجلس مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید. در این راستا مقرر شده عرضه همه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا صورت گیرد

تین نیوز

طرح تولید و ساماندهی عرضه خودرو توسط اعضای کمیسیون صنایع مجلس مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید. در این راستا مقرر شده عرضه همه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا صورت گیرد و فقط خودروهایی که تیراژ تولید محدود دارند یا شرکت‌هایی که تولیدشان بسیار محدود است، از این قاعده مستثنی می‌شوند.

به گزارش تین نیوز، در گزارشی روزنامه اعتماد نوشت: مطابق پیش‌بینی انجام شده از سوی نمایندگان مجلس، در صورت عرضه خودرو در بورس کالا امکان اعمال نظام قیمت‌گذاری ممنوع خواهد داشت، به عبارتی قیمت نهایی خودرو در اثر رقابت در فرایند حراج تعیین خواهد شد. مطابق طرح مجلس، به هر خودرو توسط بورس یک شناسه یا کد تعلق می‌گیرد که به این شکل خرید و فروش خودرو قابل ردیابی خواهد بود و هر شخص می‌تواند هر ۳ سال یک بار با یک کد ملی، یک خودرو در بورس کالا خریداری کند و قبل از پایان سه سال مقرر نمی‌تواند اقدام به فروش خودرو کند.

اگر شخصی قبل از پایان ۳ سال، اقدام به فروش خودرو کند، باید ۸۰ درصد از مابه‌التفاوت قیمت پایه و قیمت فروش بازار را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کند و این موضوع برای از میان برداشتن دلالی است.

جواد فلاح، مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران پیش از نهایی شدن کلیات این طرح در مجلس گفته بود: قرار بر این است تا شورای رقابت از مصرف‌کننده فرمولی را برای تعیین قیمت پایه‌ طراحی و تدوین کند و براساس آن قاعده، قیمت‌ پایه برای هر مدل خودرو مشخص شود و این قیمت در بازار فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شود. به‌عبارت ‌دیگر قیمت پایه تعیین شده به عنوان قیمت پیشنهادی عرضه‌کننده در تابلوی معاملاتی بورس نمایش داده می‌شود و متقاضیان خرید خودرو باید با مهیا ساختن شرایط (از قبیل اخذ کد معاملاتی) و با ارایه قیمت پیشنهادی خود در فرایند حراج شرکت کنند، سپس براساس قیمتی که در فرایند حراج کشف می‌شود، خودرو را خریداری کنند. مسلما در اثر برگزاری حراج، خودروهای عرضه شده به خریدارانی تعلق خواهد گرفت که قیمت پیشنهادی بالاتری را در فرایند حراج ارایه کنند و هر فردی که بخواهد خودرو در بازار سرمایه معامله کند، ابتدا باید احراز هویت شود و کد معاملاتی از کارگزاری‌های دارای مجوز اخذ کند.

در این میان کوتاه شدن دست دلالان، شفاف شدن معامله هر دستگاه خودرو در سامانه معاملاتی بورس کالا و قابلیت کشف قیمت و تضمین‌های خرید و فروش از طریق سازوکارهای قانونی بین خریدار و فروشنده، از فواید عرضه خودرو در بورس کالا عنوان شده است. این در حالی است که کارشناسان خودروساز بر این باورند که در حال حاضر صنعت خودرو به دلیل قیمت‌گذاری‌ غلط، در حال سقوط است، از سوی دیگر بازار هم از کنترل خارج شده است؛ لذا تنها راه نجات این صنعت و بازار به صورت همزمان، آزادسازی قیمت‌ها است.

قرعه‌کشی خودرو را نمی‌پسندم

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان در خصوص تصویب کلیات طرح عرضه خودرو در بورس کالا در کمیسیون صنایع مجلس به «اعتماد» گفت: این طرح با موافقت ۴۰ نفر از نمایندگان مجلس تصویب شده است؛ اما یکسری ایرادات دارد که باید اصلاح شود و در جلساتی که با کمیسیون صنایع مجلس یازدهم داشتیم اشکالات طرح را عنوان کردیم که هنوز برخی از آنها اصلاح نشده است.

دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به اختلاف قیمت خودرو بین بازار آزاد و کارخانه معتقد است؛ قیمت دستوری کارخانه باعث زیان خودروسازان شده به گونه‌ای که در گزارش ۶ ماهه شرکت ایران خودرو ۹۵۰۰ میلیارد تومان زیان شناسایی کرده و همه این زیان به دلیل نرخ‌گذاری از سوی شورای رقابت بوده است. نعمت‌بخش با انتقاد از سیاست‌های مربوط به نرخ‌گذاری خودرو در کشور ادامه داد: نرخ‌گذاری از سوی شورای رقابت و پس از آن سازمان حمایت مشکلاتی را به همراه داشت ضمن آنکه ما در انجمن خودروسازان به هیچ عنوان فروش خودرو به صورت قرعه‌کشی را هم نمی‌پسندیم.

اختلاف قیمت پایه و قیمت فروش در بورس

این فعال حوزه خودروسازی با اشاره به سیاست جدید فروش خودرو در بورس کالا افزود: آن‌طور که گفته شده قرار بر این است تا اختلاف قیمت پایه و قیمت نهایی فروش در بورس را برای بخش حمل و نقل عمومی و کیفیت خودرو در نظر بگیرند و بخشی از آن را برای وام مد نظر قرار دهند. دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه کارخانجات خودروساز در کشور انحصاری نیستند و این موضوع به صنایعی از جمله فولاد بیشتر ارتباط پیدا می‌کند، گفت: در انجمن خودروسازان حدود ۲۵ تا ۲۶ خودروساز از جمله (مدیران‌خودرو، کرمان‌خودرو، دیارخودرو....) مشغول به فعالیت هستند اما زمانی که موضوع انحصار مطرح می‌شود خودروسازان را مثال می‌زنند. نعمت‌بخش با تاکید بر اینکه این طرح مجلس قابلیت اجرا ندارد، گفت: از نمایندگان مجلس درخواست شد تا طرح عرضه خودرو در بورس کالا به صورت آزمایشی و برای یک‌سال انجام شود تا مشکلات آن برطرف شود اما متاسفانه پذیرفته نشد.

دبیر انجمن خودروسازان تصریح کرد: تجربه ما در دهه ۷۰ نشان داد که عرضه خودرو در بازار و نرخ‌گذاری در حاشیه بازار می‌تواند موفق باشد اما این موضوع هم مورد قبول واقع نشد این در حالی است که قیمت هر کالایی در بازار را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند به عنوان مثال برای چند سال پیاپی قیمت پژو ۴۰۵ در بازار در محدوده ۱۲ میلیون تومان بود.

دلال‌ها با هر روشی در بازار ورود می‌کنند

این عضو انجمن خودروسازان با اشاره  به روند غلط ثبت‌نام و قرعه‌کشی‌ها در فروش خودرو گفت: پس از گذشت چند ماه از خرید خودروهای ثبت نامی توسط افراد از شرکت با آنها تماس گرفته می‌شود که آیا در سرویس اولیه خودرو به مشکلی برنخورده‌اید و چه میزان از کیفیت خودروی خریداری شده رضایت دارید که حدود ۸۰ درصد این افراد می‌گویند خودروها را فروخته‌اند و این موضوع نشان می‌دهد که تنها ۲۰ درصد آنها متقاضی واقعی خرید خودرو برای مصرف بوده‌اند و دلال‌ها با هر روشی به این بازار ورود می‌کنند.

بر اساس این گزارش؛ شرایط پرالتهاب این روزهای کشور خودرو را به کالایی برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده و در این میان نبود بازاری شفاف برای قیمت‌گذاری سبب رشد شدید نرخ خودرو در کشور شده است اما بر اساس این طرح مجلس که قرار است تمامی خودروهای تولید داخل صرفا از طریق بورس کالا عرضه شوند و هرکس در سال فقط یک خودرو از یک مدل می‌تواند از بورس خریداری کند این سوالات مطرح می‌شود که تکلیف نمایندگی‌های فروش خودرو در کشور چه خواهد شد؟

و آیا همه افرادی که قصد خرید خودرو دارند با ساز و کار بورس کالا برای خرید آشنایی دارند؟ برای پاسخ به این سوالات با روح‌الله ایزدخواه، مسوول کارگروه خودرو کمیسیون صنایع مجلس تماس گرفتیم که به دلیل مشغله کاری پاسخی به سوالات ما ندادند اما اینکه این طرح چقدر می‌تواند عملیاتی شود و زیرساخت‌های آن چقدر مهیاست زمان مشخص خواهد کرد.

رضا محتشمی‌پور، معاون بورس کالا نیز در این مورد می‌گوید: خودرو را می‌توان در بورس کالا عرضه کرد، اما این عرضه در بورس مزیت ویژه‌ای ندارد، البته قیمت را شفاف می‌کند، اما اگر قرار باشد، عرضه خودرو در بورس همراه با کنترل قیمت باشد، فایده‌ای ندارد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.