| کد خبر: 222076 |

هجوم دلالان به اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی/ تملی ۲۰۶ هزار تومان!

با توجه به عدم اعمال محدودیت زمانی برای خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی، نوسان گیران و دلالان با سفارش‌گذاری‌های متعدد، قیمت هر برگه را به بالای ۲۰۰ هزار تومان رسانده اند.

تین نیوز

با توجه به عدم اعمال محدودیت زمانی برای خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی، نوسان گیران و دلالان با سفارش‌گذاری‌های متعدد، قیمت هر برگه را به بالای ۲۰۰ هزار تومان رسانده اند.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرنگار مهر، مدیر عملیات فرابورس ایران در بیانیه‌ای از عدم تأیید معاملات برخی نمادهای معاملاتی زیرمجموعه تملی (اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی) در تاریخ چهارشنبه ۲۱ آبان خبر داد.

اگرچه فرابورس علتی برای لغو این معاملات ذکر نکرد، اما به نظر می‌رسد عدم رعایت قوانین و مقررات اعلام شده، علت لغو معاملات این نمادها باشد.

در اطلاعیه مدیریت عملیات بازار فرابورس آمده:

«به اطلاع می‌رساند معاملات امروز چهارشنبه مورخ ۱۳۹۹/۰۸/۲۱ در نمادهای معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی (تملی ۷۰۶۱)، (تملی ۷۰۳۱)، (تملی ۷۰۸۱)، (تملی ۸۰۴۱)، (تملی ۷۰۴۱)، (تملی ۷۰۱۱)، (تملی ۸۰۲۱)، (تملی ۷۱۱۱)، (تملی ۷۱۲۱)، (تملی ۷۰۷۱)، (تملی ۸۰۱۱)و (تملی ۷۱۰۱) مورد تأیید قرار نگرفت.»

اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی در معاملات امروز با افزایش قیمت مواجه شد و در یکی از نمادها (تملی ۷۰۴: اوراق تسیلات مسکن صادره در تیرماه سال ۹۷) به ۲۰۶ هزار تومان رسید این نماد در آخرین معامله هفته گذشته ۱۹۶ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش رسیده بود.

سایر نمادهای زیرمجموعه اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی نیز افزایش قیمت داشتند؛ تملی ۷۰۱، ۱۳۹ هزار و ۸۷۰ تومان؛ تملی ۷۰۳، ۱۰۵ هزار و ۱۰۰ تومان؛ تملی ۷۱۰، ۱۰۳ هزار و ۲۰۶ تومان.

این در حالی است که وام مسکنِ بانک ملی به دلیل پیچیدگی‌هایی که دارد و همچنین نیاز به سپرده گذاری در بانک مذکور، با استقبال کمتری از سوی وام گیرندگان مواجه می‌شود؛ بسیاری از متقاضیان دریافت وام مسکن ترجیح می‌دهند به دلیل بالا بودن رقم وام مسکن بانک عامل بخش مسکن و همچنین ساده بودن روند دریافت آن، این بانک را برای دریافت تسهیلات مربوطه انتخاب کنند.

همچنین حجم معاملات اوراق تملی در مقایسه با اوراق تسه، نشان می‌دهد که از تملی برای دریافت تسهیلات مسکن، کمترین استفاده صورت می‌گیرد؛ به عنوان مثال در معاملات امروز اوراق تسهیلات مسکن، صرفاً از نماد تسه ۹۹۰۷ (اوراق مسکن صادره در مهر امسال) ۷۸ هزار برگه فروخته شد؛ در سایر نمادهای زیرمجموعه تسه نیز بین هزار تا ۸ هزار برگه به فروش رسید؛ مجموع معاملات نیز حدود ۳ هزار فقره بود.

حال آنکه در اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی، در حدوداً ۱۰ نماد زیرمجموعه تملی، بین یک برگه تا ۷۰ برگه و مجموعاً کمتر از ۲۰ فقره معامله دست به دست شد.

به گفته کارشناسان، علت بالا بودن قیمت اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی، زیر بار نرفتن شورای عالی بورس و شورای پول و اعتبار برای اعمال محدودیت زمانی فروش برگه‌های تسهیلات مسکن تملی است؛ مشابه محدودیت‌هایی که برای اوراق تسهیلات مسکن بانک عامل بخش مسکن (تسه) وجود دارد و خریدار تسه نمی‌تواند تا ۴ ماه از زمان خرید این برگه‌ها، اقدام به فروش کند که درنتیجه از میزان جولان سفته بازان و دلالان در این ابزار فرابورسی کاسته می‌شود.

اما خرید و فروش اوراق تملی بدون محدودیت بوده و همین موضوع سبب می‌شود تا سفته بازان این اوراق را هدف نوسان گیری و دلالی‌های خود قرار دهند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.