استاندار: طرح راهآهن سیستانوبلوچستان یک پروژه راهبردی است
استاندار سیستانوبلوچستان گفت: طرح بزرگ راهآهن یک پروژه بزرگ راهبردی و از مفاخر مهندسی کشور و بزرگترین و پیچیدهترین طرحهاست.
استاندار سیستانوبلوچستان گفت: طرح بزرگ راهآهن یک پروژه بزرگ راهبردی و از مفاخر مهندسی کشور و بزرگترین و پیچیدهترین طرحهاست.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، احمدعلی موهبتی روزپنجشنبه با تشریح وضعیت طرح راه آهن زاهدان- چابهار اظهارداشت: رهبر معظم انقلاب با توجه ویژه و تخصیص اعتبار برای توسعه و پیشرفت سواحل مکران دستورات ویژه دادند و این توجهات منجر به آماده سازی زیرساختهای مهمی همچون راهآهن، توسعه بندر شهید بهشتی و گازرسانی شد.
وی افزود: بر همین اساس در سال گذشته ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق ذخیره ملی به این پروژه اختصاص یافت و این امر در شرایط سخت حاکم بر اقتصاد کشور اجرا شد که نشاندهنده توجه خاص نظام و مسوولان به سیستانوبلوچستان است.
استاندار سیستانوبلوچستان با بیان اینکه راهآهن یک مزیت بسیار موثر درحوزه تجارت و ترانزیت استان است گفت: با اختصاص این اعتبار طرح مورد نظر با شتاب فزایندهای در حال اجراست و با راهاندازی این پروژه اولین بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی متصل میشود.
وی ادامه داد: این پروژه امکان ترانزیت کالا و ترددهای بینالمللی را در کریدور شمال به جنوب فراهم میکند.
موهبتی افزود: با اتصال این مسیر ریلی به چابهار یک تحول در شبکه ریلی داخل کشور ایجاد خواهد شد و تحولات بزرگی در مبادلات کالا علاوه بر افغانستان به کشورهای آسیای میانه به وجود میآورد و عملاً یک بندر بسیار مهم استراتژیک و راهبردی به شبکه داخلی یک کشور اتصال پیدا میکند.
وی تصریح کرد: راه آهن چابهار- زاهدان- میلک به طول ۷۳۰ کیلومتر در هشت قطعه در دولت تدبیر و امید آغاز شد و در حال حاضر با صرف اعتبار ۲۰ هزار میلیارد ریال با ۴۶ درصد پیشرفت فیزیکی درحال اجراست.
استاندار سیستان و بلوچستان افزود: پروژه راهآهن زاهدان- زابل- میلک به طول ۲۶۷ کیلومتر در سال ۹۷ آغاز شد و عملیات قطعه چهارم آن در حال انجام است.
وی بیان کرد: برای اجرای این طرح بزرگ حدود ۶۲۸ کیلومتر مسیر حد فاصل زاهدان تا چابهار ریلگذاری میشود و عملیات زیرسازی این مسیر در حدود ۶۰ درصد انجام شده و بقیه عملیات اجرایی با روند بسیار مناسبی در حال انجام است.
استاندار سیستانوبلوچستان تصریح کرد: در مجموع برای ساخت این مسیر به انضمام ایستگاهها و خطوط فرعی احتیاج به ۷۳۰ کیلومتر مسیر ریلگذاری نیاز است که نشاندهنده یک اقدام بسیار بزرگ است.
وی ادامه داد: در طول این مسیر باید حدود ۳۱ کیلومتر پل و تونل در مناطق کوهستانی و صعب العبور انجام شود که این کار نیز با روند خوبی در حال اجراست.
موهبتی گفت: هم اکنون نیز ۱۸ کیلومتر از این خط در مرحله ریلگذاری قرار دارد.
استاندار سیستان و بلوچستان افزود : حدود سه هزار و ۲۰۰ نفر نیروی مختلف متخصص، مجری، کارگری و عمل کننده در ۱۴۰ جبهه کاری در طول مسیر این پروژهی بزرگ مشغول به کار هستند.
وی خاطرنشان کرد: میزان ظرفیتی که در سال اول برای جابجایی بار بر روی این خط ریلی پیشبینی شده حداقل ۲ میلیون تن و حداکثر هفت میلیون تن است که با بهرهبرداری از این طرح اثرات آن را در حوزههای مختلف معادن، گردشگری، تولید محصولات گرمسیری و کشاورزی شاهد خواهیم بود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.