| کد خبر: 221905 |

بازار مسکن با ریزش قیمت‌ها مواجه است

واسطه‌های ملکی در اغلب مناطق پایتخت از شکست حباب قیمت مسکن و کاهش قیمت‌های پیشنهادی فروشندگان می‌گویند. موضوعی که وزیر راه و شهرسازی ماندگاری آن را مشروط به تداوم کاهش قیمت ارز و مداخله در بازار می‌داند.

تین نیوز

واسطه‌های ملکی در اغلب مناطق پایتخت از شکست حباب قیمت مسکن و کاهش قیمت‌های پیشنهادی فروشندگان می‌گویند. موضوعی که وزیر راه و شهرسازی ماندگاری آن را مشروط به تداوم کاهش قیمت ارز و مداخله در بازار می‌داند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، هفته گذشته بود که رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران به ایرنا گفت: در صورتی که کاهش ارزش دلار در بازار ادامه‌دار باشد، قیمت خانه سقوط می‌کند.

«مصطفی‌ قلی‌خسروی» گفته بود: مدت‌های زیادی است که ارزش ملک در کشور به وضعیت قیمت دلار وابسته شده و به همین دلیل، اکنون قیمت ملک در کشور با حباب بسیار زیادی همراه است.

وی گفت: به‌محض افزایش قیمت دلار قیمت آپارتمان نیز افزایش می‌یابد، اما کاهش قیمت دلار بلافاصله منجر به کاهش قیمت مسکن نمی‌شود، زیرا انتظار بازگشت قیمت دلار به مدار صعودی منجر به مقاومت بازار در کاهش قیمت‌ها خواهد شد. با این حال رصد وضعیت بازار مسکن حاکی از این است که در صورت تدوام کاهش قیمت دلار و ماندگاری دلار روی قیمت متعادل به‌طور حتم با سقوط قیمت‌ها در بازارمسکن همراه هستیم.

برپایه این گزارش، پیش‌بینی این مقام صنفی محقق شد و کاهش ١٠ هزار تومانی قیمت دلار در یک ماه گذشته منجر به کاهش قیمت مسکن در بسیاری از محلات تهران شد، اما نه آنطور که از کاهش قیمت ١٠ هزار تومانی دلار نتظار می‌رفت.

برای مثال منطقه دو پایتخت که ستارخان و محله دریان نو بخشی از آن است، در چند روز گذشته قیمت مسکن از ۵۲ میلیون تومان در هر متر مربع به ۴۸ میلیون تومان کاهش یافته است، اما حباب قیمت مسکن در این محله از ستارخان حدود هشت میلیون تومان در هر مترمربع است که انتظار کاهش و تثبیت نرخ را روی ۴۳ میلیون تومان در هر مترمربع ایجاد می‌کند.

در غرب تهران در منطقه پنج محله صادقیه نیز همین وضعیت حاکم است، بسیاری از فروشندگان ملک از قیمت‌های هفته گذشته کوتاه آمده اند و حاضر هستند ملک خود را تا متری سه میلیون کمتر از هفته‌های گذشته به فروش برسانند.

یک واسطه ملکی در منطقه غرب تهران به خبرنگار ایرنا گفت: اوایل هفته گذشته و همین هفته شاهد کاهش قیمت پیشنهادی آپارتمان‌های مسکونی مناطق مختلف پایتخت بودیم. بازار مسکن به تاثیر روانی بازارهای اقتصادی واکنش نشان داد و فروکش کردن بازارهای اقتصادی مثل سکه و دلار در بازار مسکن هم بازتاب داشت، اما نکته مهم این است که به محض افزایش قیمت دلار مجددا شاهد تغییر رفتار فروشندگان هستیم.

وی گفت: اکنون جو بازار مسکن ریزشی است و شاهد عجله برای فروش هستیم، در فضای جامعه انتظار بهبود روابط با آمریکا وجود دارد و همین امر بسیاری از فروشندگان واقعی و سوداگران مسکن را به یاد شکست قیمت‌ها بعد از امضای برجام انداخته و به همین دلیل عرضه فایل‌ها با قیمت کمتر، بیشتر شده است.

این فعال بازار مسکن افزود: حجم فایل‌ها در برخی استارت‌آپ‌های ملکی نیز افزایش یافته و قیمت پیشنهادی فروشنده‌ها در مناطقی از شهر بین ۱۵ تا بیش از ۲۵ درصد نسبت به هفته گذشته ریزش کرده است.

کارشناسان معتقدند: در صورت تداوم قیمت ارز در کانال قیمت ٢٢ هزار تومانی، بازار مسکن نیز با شکست حباب قیمت‌ها مواجه می شود اما اکنون بسیاری از فروشندگان از ترس افزایش دوباره قیمت دلار حاضر به کاهش بیشتر قیمت‌ها نیستند.

«محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی نیز روز دوشنبه با اشاره به کاهش چشمگیر قیمت ارز در بازار و تاثیر آن بر قیمت مسکن به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: ریزش نرخ ارز و طلا به‌طور طبیعی کالا و خدمات و از جمله مسکن را متاثر می‌کند.

وی ادامه‌داد: اگرچه قیمت‌ها با رشد ارز و طلا افزایش می‌یابد، اما هنگامی که با کاهش قیمت ارز در بازار مواجه هستیم بازگشت قیمت‌ها به راحتی ممکن نیست.

وزیر راه و شهرسازی تصریح‌کرد: اکنون و با وجود کاهش چشمگیر قیمت ارز ، بازار در برگشت قیمت‌ها از خود سرسختی نشان می‌دهد و چسبندگی دارد که باید برای حل این مشکل مداخله شود.

آخرین قیمت مسکن به روایت بانک مرکزی

برپایه این گزارش، متوسط قیمت مسکن در تهران برای مهرماه امسال بر اساس اعلام بانک مرکزی، ۲۶ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان در هر مترمربع بود. این شاخص در مقایسه با ماه گذشته (شهریور ۹۹) رشد ۱۰ و نسبت به ماه مشابه سال قبل (مهرماه ۹۸) رشد ۱۱۰.۱ درصدی داشته است.

تعداد معاملات مسکن نیز در مهر ماه امسال هشت هزار و ۶۵۶ فقره بود که نسبت به ماه گذشته که هشت هزار و ۴۶۳ فقره بود، رشد ۲.۳ درصدی و نسبت به ماه مشابه سال گذشته (مهرماه ۹۸) که سه هزار و ۴۰۱ فقره معامله ثبت شده بود، افزایش ۱۵۴.۵ درصدی نشان می‌دهد.

بیشترین تعداد واحدهای معامله شده در تهران به تفکیک عمر بنا به واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۳۷ درصد از کل معاملات مسکن مهرماه اختصاص داشت. واحدهای ۱۶ تا ۲۰ سال ساخت با ۱۹ درصد کل معاملات در رتبه بعدی قرار داشتند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.