| کد خبر: 221855 |

تلاش‌های برای تعطیلی حداقل دو هفته‌ای تهران برای فروکش کردن موج کرونا کماکان ادامه دارد

◄ سررشته کلاف سردرگم تعطیلی تهران در کجاست؟

پس از صعودی شدن آمار ابتلا و فوت ناشی از کرونا بسیاری از شخصیت ها و مجامع علمی در کنار بخش قابل توجهی از مسئولین در پایتخت خواستار تعطیلی حداقل دو هفته‌ای تهران هستند، خواستی که بعد از مخالفت استانداری حال به نظر می‌رسد وزارت بهداشت پیگیر تصویب آن در ستاد ملی مقابله با کرونا شده است.

تین نیوز

مدت‌ها است که کووید 19 در ایران رکورد میزند و پایتخت یکی از کانون‌های پیشرو در این رکورد شکنی است. از چندین هفته پیش با صعودی شدن آمار ابتلا و فوت ناشی از کرونا، شورای شهر تهران و بعدتر مجمع نمایندگان و ستاد فرماندهی مقابله با کرونای تهران خواستار تعطیلی حداقل دو هفته‌ای تهران هستند، خواستی که بسیاری از اعضای کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران نیز بر لزوم انجام آن تاکید دارند و حال به نظر می‌رسد وزارت بهداشت پیگیر تصویب آن در ستاد ملی مقابله با کرونا شده است. این‌ها در شرایطی است که پس از اصرار فراوان و طرح چندین باره این موضوع، صبح روز گذشته استاندار تهران اعلام کرده که «تعطیلی تهران فعلاً منتفی است.» او گفته این نوع طرح‌ها «خیلی اثر بخشی ندارد و این گونه بحث‌ها بررسی شده است و نکات مثبت آن‌ها کمتر از نکات منفی در کنترل شیوع ویروس کرونا است.»

نظر وزارت بهداشت درباره تعطیلی ۲ هفته‌ای تهران

به گزارش تین نیوز، سخنگوی وزارت بهداشت امروز 19 آبان ماه بابیان اینکه افزایش بروز موارد بستری و فوت ناشی از کرونا منجر به خستگی کادر بهداشت و درمان شده است، گفت: موضوع تعطیلی دو هفته‌ای از سوی بسیاری از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی مطرح‌شده و وزیر بهداشت این درخواست را در ستاد ملی مقابله با کرونا پیگیری خواهد نمود.

سیما سادات لاری درباره نظر وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا در زمینه پیشنهادات مطرح‌شده مبنی بر تعطیلی دو هفته‌ای پایتخت، گفت: در حال حاضر تصمیمی در زمینه تعطیلی دو هفته‌ای تهران از طرف ستاد ملی مقابله با کرونا گرفته نشده است.

وی افزود: البته در نشست اخیر روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی با وزیر بهداشت، که به صورت غیرحضوری برگزار شد، موضوع تعطیلی دو هفته‌ای از طرف روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی مطرح‌شده است. باید توجه کرد که به جز تهران، بسیاری از بیمارستان‌ها در شهرهای بزرگ کشور نیازمند بازیابی توان خود هستند. کادر بهداشت و درمان پس از گذشت بیش از هشت ماه از مقابله با کرونا در مراکز بهداشتی و درمانی و ابتلای بسیاری از نیروها به ویروس کرونا و حتی شهادت نیروهای ارزشمند نظام سلامت، دچار خستگی شده‌اند.

لاری ادامه داد: این خستگی بیش از حد می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در کیفیت ارائه خدمات شود. هرچند نیروهای بهداشت و درمان در مراکز درمانی همه تلاش خود را برای بیماران انجام می‌دهند، اما افزایش بروز موارد بستری و فوت به علت کرونا باعث خستگی و بروز آسیب به نیروهای نظام سلامت شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: بسیاری از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی این تقاضا را دارند که تعطیلی دو هفته‌ای برای بازیابی توان نظام سلامت اجرایی شود. به هر حال این درخواست به وزیر بهداشت جهت طرح در ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه شده و در این زمینه باید ستاد ملی تصمیم گیری کند.

از سوی دیگر نادر توکلی معاون درمان ستاد فرماندهی مقابله با کرونا تهران نیز در ابتدای صبح 19 آبان ماه درباره پیشنهاد درخصوص تعطیلی دو هفته‌ای تهران، گفت: برای انجام برنامه‌ریزی‌های بعدی و اینکه بتوانیم در حوزه بهداشت با تمرکز بر قرارگاه وزارت کشور و اقدامات منسجمی که برای افزایش تست‌ها صورت گرفته است، موفق عمل کنیم، باید یک فاز موقت تعطیلی دو هفته‌ای در تهران را داشته باشیم تا موج بیماری اندکی کنترل شود تا وارد برنامه‌ریزی شویم.

وی در توضیح این برنامه‌ریزی، اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای این است که افزایش تست‌ها را انجام دهیم و به نظر می‌رسد تعطیلی دو هفته‌ای تهران می‌تواند کمک کننده باشد. پیرو تصمیم هفته گذشته مبنی بر بستن خروجی شهرها و کنترل رفت و آمدها، پیشنهادی هم در خصوص تعطیلی دو هفته‌ای تهران از سوی ستاد کنترل بیماری در کلانشهر تهران به ستاد ملی داده شده و در اوایل هفته آینده این موضوع مجدداً در دستور کار قرار خواهد گرفت. ما نسبت به اعمال تعطیلی دو هفته‌ای تهران تا پیش از آذرماه بسیار امیدوار هستیم زیرا بسیار کمک کننده خواهد بود.

مواضع انتقادی در برابر مخالفت استاندار تهران با تعطیلی پایتخت

نوع مواجهه استانداری تهران با موضوع تعطیلی کرونایی پایتخت واکنش‌هایی در پی داشته که در یک مورد مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا گفت: «عدم تعطیلی تهران فاجعه است. آیا می‌خواهند وضعیت از این بدتر شود؟»

او افزود: «رئیس‌جمهوری دستور تعطیلی تهران را صادر کرده است اما استانداری موافقت نمی‌کند؛ مگر همه ارگان‌ها زیر نظر ریاست جمهوری نیست؟»

این عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا خاطرنشان کرد: «نمی‌توانم بفهمم که چرا با تعطیلی تهران مخالفت می‌کنند. همیشه کشورهایی که در خصوص کرونا گوش به حرف مسئولین بهداشت خود نداده‌اند دچار عارضه شده‌اند که نمونه بزرگ آن آمریکا است.»

در نمونه دیگری ای این انتقادها پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، در واکنش به آنچه دراین‌ارتباط از سوی استاندار مطرح‌شده، گفته است: تا دیروز همه می‌گفتند که لازم است این اتفاق رخ بدهد، حتی خود آقای استاندار می‌گفتند باید تعطیل بشود ولی احتمالاً یک ملاحظاتی وجود داشته که این اتفاق رخ نداده است.

او در واکنش به این صحبت که گفته‌شده بود این نوع طرح‌ها اثربخشی ندارند؛ عنوان کرده: تعطیلی که جاده‌ها و همه‌جا باز باشند فایده‌ای ندارد، اما یک تعطیلی کامل که همه در خانه بنشینند و بیرون نیایند، صددرصد به کاهش انتقال کمک می‌کرد.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری درباره پیامد این تصمیم گفته: وضع الآن خیلی بد است، در بدترین شرایط هستیم. معمولاً در ۸ هفته اوج‌گیری کرونا تمام می‌شد اما این بار این اتفاق رخ نداد و ویروس از موج خودش هم بیشتر رفته است. هرچه هوا هم سردتر شود بدتر می‌شود، انشاالله که متوقف شود، اما به نظر نمی‌رسد این اتفاق رخ بدهد و فعلاً باید شاهد بالا رفتن آمار باشیم تا ببینیم چه اتفاقی رخ می‌دهد.

طبرسی ادامه داده: دو هفته تعطیلی مسکن است، باید دو هفته تعطیل می‌کردند بعد بازگشایی‌ها را با دقت انجام می‌دادند. دیروز دیدم آقای وزیر کشور به دانشگاه‌های علوم پزشکی دستور دادند که موارد و مرگ‌ومیر کم شود، این اصلاً دست دانشگاه علوم پزشکی نیست. دانشگاه علوم پزشکی که وظیفه‌اش محدود کردن مردم نیست.

او گفته: هم‌اکنون تنها راهکار همین مسکن است، باید این کار انجام می‌شد و بعد می‌دیدیم چه راهکاری وجود دارد که متأسفانه این اتفاق رخ نداد.

این انتقادها در حالی مطرح می‌شود که ابتدای هفته محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نیز بابیان این‌که هیچ شهری در جهان مانند تهران مرگ‌ومیر ندارد، از ثبت رکورد 176 مرگ در طی یک روز در شهر تهران خبر داد و گفت: «ظاهرا مسئولین تصمیم‌گیرنده جسارت و اراده لازم را برای این اقدام ضروری که موجب شکستن زنجیره ابتلا و ایجاد یک فرصت حداقلی برای بازسازی توان سیستم سلامت و کارکنان خدوم بخش‌های خدماتی در این حوزه می‌شود را ندارند.»

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.