| کد خبر: 221829 |

ایرلاین‌ها به مسافران روی خوش نشان می‌دهند؟

از اواخر مهر ماه بود که دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از افزایش نرخ پروازهای داخلی خبر داد که بر اساس این دستور العمل قرار بر این شد تا به صورت میانگین قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی ۵۰ تا ۸۰ درصد افزایش یابد.

تین نیوز

از اواخر مهر ماه بود که دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از افزایش نرخ پروازهای داخلی خبر داد که بر اساس این دستور العمل قرار بر این شد تا به صورت میانگین قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی ۵۰ تا ۸۰ درصد افزایش یابد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، این تصمیم در شرایطی اتخاذ شد که قیمت بلیت هواپیما در خرداد ماه سال جاری نیز افزایش یافت، اما با این وجود مجددا انجمن شرکت های هواپیمایی با انتشار جدول نرخنامه ای جدید قیمت بلیت هواپیما را از آبان ماه افزایش داده و براساس این جدول؛ نرخ پروازهای داخلی از حداقل ۴۹۱ هزار تومان تا حداکثر دو میلیون و ۶۷۴ هزار تومان تعیین شد.

انجمن شرکت های هواپیمایی رعایت پروتکل های ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر استفاده حداکثر ۶۰ درصد از ظرفیت هواپیماها به منظور رعایت فاصله گذاری اجتماعی در میان مسافران پرواز را یکی از دلایل افزایش قیمت بلیت هواپیما تلقی کرد. از سوی دیگر افزایش نرخ ارز تا حدود ۳۰ هزار تومان و تامین تجهیزات هواپیما از دیگر دلایلی بود که به منظور افزایش قیمت بلیت ایرلاین ها به میان آمد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه اعضای کمیسیون عمران مجلس از همان روز اول مخالفت خود را با این تصمیم اعلام کرده و قول ورود جدی مجلس به منظور جلوگیری از اجرای این تصمیم را دادند.

غلامرضا شریعتی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن ابراز مخالفت با اجرای این تصمیم ،بیان کرد: کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یقینا مخالف افزایش قیمت بلیت هواپیما می‌باشد و تاکنون بحث‌هایی که در این حوزه در کمیسیون صورت گرفته است همه اعضاء مخالفت خود را اعلام کرده‌اند، چرا که افزایش قیمت بلیت پروازها هیچ مبنای منطقی ندارد. در طول سال‌های گذشته نرخ بلیت ایرلاین‌ها سالی یکبار و در چارچوب قانون و با مجوزهای لازم صورت گرفته است و در سال جاری نیز یکبار افزایش قیمت داشته‌ایم و لذا اکنون هیچ مبنای منطقی برای افزایش مجدد قیمت‌ها وجود ندارد.

نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: این‌که به بهانه‌های مختلف نظیر به حداقل رساندن ظرفیت هواپیما برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی یا تامین هزینه‌های دلاری نگهداری از هواپیماها، تقاضای مجدد افزایش قیمت‌ها مطرح شود قابل قبول نیست. کماکان نظارت‌ها نشان می‌دهد که ظرفیت هواپیماها پر است و توجهی به پروتکل‌ها نیز در این حوزه نمی‌شود. هیچ توجیه منطقی برای افزایش قیمت‌ها وجود ندارد. اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اجازه افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها را بدون هیچ مبنای منطقی نمی‌دهد. امروز همه کسب‌ و کارها تحت تاثیر ویروس کرونا لطمه دیده‌اند. نمی‌توان ضرر و زیان ایرلاین‌ها را نیز از جیب مردم جبران کرد.

اسماعیل حسین زهی از دیگر اعضای کمیسیون عمران مجلس در واکنش به این تصمیم در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: افزایش قیمت ‎بلیت هواپیما اقدامی نامعقول و به دور از مبنای منطقی است؛ ‎کمیسیون عمران مجلس در خصوص این موضوع ورود جدی خواهد داشت.

رحمت‌الله فیروزی پوربادی نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اتخاذ این تصمیم بیان کرد: قطعا کمیسیون عمران با حضور نمایندگان وزارت راه و شهرسازی و انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی افزایش قیمت بلیت هواپیما را بررسی خواهند کرد. افزایش قیمت هیچ خدماتی در شرایط کنونی قابل قبول نیست. انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادعا می‌کنند که افزایش نرخ دلار دلیل افزایش قیمت بلیت هواپیماست، چرا که عمدتا قطعات هواپیما و هزینه‌های نگهداری آن به دلار می‌باشد و دولت نیز تسهیلات لازم را اتخاذ نداده و آنها چاره‌ای جز افزایش قیمت ندارند.اما این تصمیم به نفع آنها نخواهد بود و قطعا مجلس شورای اسلامی این موضوع را با حضور دستگاه‌های ذیربط بررسی خواهد کرد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز بلافاصله در واکنش به اتخاذ این تصمیم با انتشار توئیتی در صفحه شخصی خود در توئیتر، اعلام کرد:هفته آینده ‎وزیر محترم ‎راه شهرسازی را به‎ کمیسیون عمران دعوت خواهیم کرد تا مخالفت مجلس و نارضایتی مردم از افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی را اعلام کنیم. نرخ های جدید نه تنها راهگشا نیست بلکه منجر به محرومیت قشر زیادی از مردم از خدمات پروازی و زیان بیشتر شرکت های هواپیمایی خواهد شد.

اعضای کمیسیون عمران مجلس از ابتدا تاکید داشتند که اتخاذ این تصمیم هیچ جایگاه قانونی نداشته و اجازه جبران ضرر و زیان ایرلاین ها از جیب مردم را نخواهند داد.

پس از انتشار این اخبار در رسانه ها رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: بر اساس جلسات برگزار شده، قرار است افزایش قیمت بلیت هواپیما تا هفته آینده متوقف شود و در طول این روزها بررسی‌های بیشتری داشته باشیم. مقرر شده تا ایرلاین‌ها در جلسه‌ای با حضور وزیر راه و شهرسازی، اعضای کمیسیون عمران شرکت کنند و ضمن ارائه صورت‌های مالی شان در بازه زمانی سال‌های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و نیمه سال جاری درباره هزینه‌های افزایش یافتهشان صحبت کنند.

تورج دهقان زنگنه تاکید کرد: در جلسات پیش رو مقرر شده بررسی بیشتری درباره هزینه‌هایی که ایرلاین‌ها از نظر ارزی صرف می‌کنند انجام شده و راهکاری برای جبران آن‌ها بیندیشیم.

وزیر راه و شهرسازی نیز در واکنش به این تصمیم درجلسه هم‌اندیشی با مدیران‌عامل شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد که پروازهای چارتر از ۲۵ مهر لغو شده است و ادامه نخواهد داشت و شرکت‌های هواپیمایی از اول آبان‌ماه، موظف به رعایت ظرفیت ۶۰ درصدی هواپیماها هستند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به رد درخواست افزایش قیمت بلیت هواپیماها؛ برای تعیین نرخ نهایی افزایش قیمت‌ها با توجه به لزوم رعایت حداکثر ۶۰ درصدی ظرفیت هواپیماها از اول آبان ۱۳۹۹ و نوسان‌های قیمتی و اقتصادی، خواستار ارائه صورت‌های مالی حسابرسی‌شده در سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ و شش ‌ماهه نخست ۱۳۹۹ به سازمان هواپیمایی کشوری شد تا بر اساس بررسی‌های مالی دقیق، تصمیمات لازم برای حمایت از ایرلاین‌ها گرفته شود و تسهیلات لازم برای برون‌رفت از شرایط حاکم اتخاد شود.

وی در این جلسه خاطر نشان کرد: با بررسی‌هایی که سازمان هواپیمایی کشوری با همکاری انجمن شرکت‌های هواپیمایی انجام می‌دهد به‌زودی نرخ‌های جدید با رد نرخ اعلامی روزهای گذشته اعلام خواهد شد.

علی رغم مخالفت وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با گذشت حدود ۱۵ روز از آبان ماه ، بررسی های میدانی نشان می دهد که نرخ بلیت ایرلاین ها در مسیر های داخلی افزایش یافته است.

افزایش نرخ بلیت هواپیما به بهانه جبران ضرر و زیان ایرلاین ها از جیب مردم در شرایطی که اکثر مشاغل تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا و تحریم های اقتصادی دچار ضرر شده اند، غیر قابل قبول بوده و منجر به انتقاد اقشار مختلف جامعه شده است. از سوی دیگر این افزایش قیمت در کنار ضررهایی که با شیوع ویروس کرونا به صنعت گردشگری کشور وارد شده، ضربه ای دیگر را به این حوزه وارد کرده است. وزیر گردشگری و میراث فرهنگی نیز در طی نامه ای به وزیر راه و شهرسازی خواستار لغو اجرای این تصمیم شده است.

افزایش قیمت بلیت هواپیما ها علی رغم مخالفت های مسئولان امر از سوی ایرلاین ها در حال اجرا بوده و به گفته کارشناسان اجرای این تصمیم نوعی اجحاف در حق اقشار متوسط محسوب شده و نوعی انحصار در خدمت رسانی به اقشار ثروتمند در جامعه به شمار می رود.

مجتبی یوسفی از دیگر اعضای کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اقدامات مجلس برای لغو اجرای این تصمیم، بیان کرد: مجلس به هیچ عنوان در حیطه نظارتی خود کوتاهی نخواهد کرد و در شرایط کنونی افزایش قیمت بلیت ایرلاین‌ها بدون هیچ دلیل منطقی قابل قبول نیست. متاسفانه علیرغم این که برخی از مسئولان وزارت راه و سازمان هواپیمایی کشوری مدعی هستند که افزایش قیمتی صورت نگرفته است اما ما که روزانه از هواپیما برای تردد استفاده می‌کنیم و یا بعضا قیمت‌ها را چک می‌کنیم حداقل با افزایش ۱۲۰ درصدی مواجه هستیم.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تاکنون کمیسیون عمران سه جلسه در این زمینه تشکیل داده است و جلسه بعدی قرار است با متولیان امر یعنی نمایندگان سازمان هواپیمایی کشوری، ایرلاین‌ها و نمایندگان دفاتر مسافرتی و گردشگری برگزار شود و گزارش نهایی در این زمینه آماده خواهیم کرد. ما این موضوع را در سطح وزارت خانه مطالبه خواهیم کرد و افزایش لجام گسیخته قیمت بلیت هواپیما به هیچ وجه قابل قبول نیست.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه اظهار کرد: معمولا با سوءمدیریت‌ها در هر دستگاهی به نوعی برخورد می‌شود که کوتاه ترین راه یعنی گران کردن را پیش می‌گیرند تا در نهایت هزینه‌ها از جیب مردم گرفته شود. در بحث بلیت هواپیما نیز افزایش قیمت را به نرخ ارز و تحریم‌ها ارتباط می‌دهند در حالی که براساس نظرات کارشناسی تنها ۲۰ درصد از نرخ ارز تاثیر می‌پذیرد. از سوی دیگر مصوبه ستاد کرونا به منظور استفاده ۶۰ درصدی از ظرفیت هواپیما را برای گرانی بلیت مطرح می‌کنند در حالی که در ۸ ماه گذشته در خیلی از مسیرها ظرفیت هواپیما نیز پر نمی‌شد. در مجموع کمیسیون عمران این موضوع را با جدیت دنبال خواهد کرد و اجازه افزایش قیمت را نخواهد داد.

 روز یکشنبه بر اساس آخرین جلسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به منظور پیگیری این موضوع مشخص شد که افزایش قیمت بلیت ایرلاین‌ها هیچ مجوزی ندارد و سازمان هواپیمایی کشوری مکلف شد تا با صدور حکمی قیمت‌ها را به قبل از آبان ماه بازگرداند.

بر اساس مصوبات این جلسه اگر بناست افزایش قیمتی صورت بگیرد باید در شورای عالی هوانوردی با حضور وزیر راه و شهرسازی و نمایندگان عضو نرخ گذاری جدید صورت گیرد. مجداد در این جلسه نیز تاکید شد که این بهانه قابل قبول نیست که به دلیل افزایش نرخ ارز و یا مصوبه ستاد کرونا مبنی بر استفاده حداکثر ۶۰ درصد از ظرفیت پروازها قیمت بلیت هواپیما افزایش یابد.

امید است با وجود مخالفت وزارت راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و پیگیری های کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی جلوی افزایش قیمت مجدد ایرلاین ها در سال جاری گرفته شده و نرخ ایرلاین ها به نرخ قبل از آبان ماه بازگردد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.