| کد خبر: 221806 |

◄ کاهش الزامی 60درصدی آلاینده‌های محیط زیست دریایی تا 2030

براساس مصوبه نمایندگان پارلمان اروپا در ماه گذشته، باید میزان آلاینده‌ها تا سال ۲۰۳۰ حداقل ۶۰ درصد کاهش یافته و در سال ۲۰۵۰ به صفر درصد برسد. این در حالی است که در داخل کشور محققانی از دانشگاه تربیت مدرس و پژوهشگاه صنعت نفت موفق به سنتز ترکیبی متشکل از سوخت دیزل و نقاط کربنی شدند که استفاده از آن در موتور دیزل در انواع ریلی و دریایی و... موجب افزایش کارایی موتور، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی آن می‌شود.

تین نیوز

براساس مصوبه نمایندگان پارلمان اروپا در ماه گذشته، باید میزان آلاینده‌ها تا سال ۲۰۳۰ حداقل ۶۰ درصد کاهش یافته و در سال ۲۰۵۰ به صفر درصد برسد.

به گزارش تین نیوز، براساس این قانون جدید، کشور‌های مختلف با تعهد الزام‌آور وادار می‌شوند که برنامه‌ریزی لازم را برای تحقق این هدف انجام دهند.

این در حالی است که در داخل کشور محققانی از دانشگاه تربیت مدرس و پژوهشگاه صنعت نفت موفق به سنتز ترکیبی متشکل از سوخت دیزل و نقاط کربنی شدند که استفاده از آن در موتور دیزل در انواع ریلی و دریایی و... موجب افزایش کارایی موتور، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی آن می‌شود.

این تلاش ها بدان جهت صورت می گیرد، چون امروزه مبحث انرژی به محوری‌ترین مساله‌ جهان تبدیل شده‌است. از یک سو منابع سوخت فسیلی در جهان در حال اتمام است و از سوی دیگر استفاده از سوخت‌های فسیلی موجب بروز آلودگی‌های زیست‌محیطی و به‌خصوص آلودگی هوا می‌گردد. از این‌رو امروزه محققان به دنبال راه‌حل‌هایی جهت غلبه بر مشکلات به‌وجود آمده هستند. فناوری نانو در این راه نقش مهمی را ایفا می‌کند.

ازآنجایی‌که طبق گزارش دانشگاه تربیت مدرس در سال 97، نانو ذرات فلزی و اکسید فلزی و همچنین الاینده های نفتی ممکن است بر ارگانیسم‌های زنده دریایی آثار سمی باقی بگذارند، استفاده از نانو ذرات کربنی زیست‌تخریب‌پذیر می‌تواند تا حدودی این‌گونه مشکلات را کاهش دهد.

در طرح حاضر با به‌کارگیری نقاط کربنی در ترکیب سوخت موتورهای دیزلی، تلاش شده تا مصرف سوخت این موتورها کاهش یابد اما جهانی شدن مفهوم زیست متمدنانه، منجر شده تا کشورهای مختلف از جمله کشور ما برای تولید سوخت کم سولفور دریایی تلاش کنند و به دنبال دستورالعمل جهانی به اهداف مهمی نیز در این زمینه دست یابند.

همچنین استفاده از ترکیب سنتز شده در این طرح دانشگاه تربیت مدرس که متشکل از سوخت دیزل، بیودیزل، آب و نقاط کربنی است، علاوه بر کاهش مصرف سوخت موجب افزایش کارایی موتور و همچنین کاهش قابل‌توجه گازهای آلاینده خروجی از جمله اکسیدهای نیتروژن و هیدروکربن‌های نسوخته می‌گردد.

حال انکه بهره مندی از نتیجه تحقیقات داخلی و با استفاده از دانش بومی در این زمینه نیز می تواند کارآمد باشد تا میزان آلاینده های دریایی اینبار زودتر از دستورالعمل های احتمالی[P1]  IMO با کمک تکنسین های داخلی از آلودگی های دریایی جلوگیری به عمل آید.

لازم به ذکر است که قانون جدید (براساس مصوبه نمایندگان پارلمان اروپا) قصد دارد کشور‌های مختلف را با تعهد الزام‌آور وادار کند که با پیش‌بینی‌های به عمل آمده برنامه‌ریزی لازم را برای تحقق اهداف بلند پروازانه انجام دهند و همه کشور‌های عضو باید متعهد شوند انتشار آلاینده‌های صفر درصد را دنبال کنند.

به گفته یکی از اعضای پارلمان، دستورالعمل‌ها و قوانین  لازم باید  تا ۳۱ ماه می‌ سال ۲۰۲۳ تدوین  و ابلاغ شود همچنین قوانین به شکلی تنظیم شود که همه کشور‌ها متعهد به اجرای آن باشند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.