| کد خبر: 221674 |

مدیر آزمایشگاه مکانیک خاک استان اردبیل:

◄ ۹۵ درصد پروژه راه‌آهن میانه – اردبیل با استانداردهای فنی در حال اجراست

اردبیل - مدیر آزمایشگاه مکانیک خاک استان اردبیل گفت: آزمایشگاه مکانیک خاک با حضور در قطعات مختلف راه آهن اردبیل – میانه بر روند کیفی و فنی این پروژه نظارت دارد و حداقل ۹۵ درصد این پروژه با استانداردها و مشخصات فنی در حال اجراست.

تین نیوز

نجفی در گفت‌وگو با تین نیوز، اظهار کرد: از 70 سال پیش آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در کشورمان پایه‌ریزی شد و در این مدت تغییراتی در مالکیت سازمان به وجود آمده و در زمانی زیر مجموعه سازمان برنامه و بودجه و در حال حاضر نیز زیر نظر وزارت راه و شهرسازی فعالیت می‌کند.

وی هدف از تشکیل و تاسیس این شرکت را کنترل کیفی پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی اعلام و خاطرنشان کرد: در اساسنامه شرکت اجازه داده‌اند به سایر پروژه‌های عمرانی وزارتخانه‌ها نیز ورود پیدا کنیم تا کنترل کیفی آنها انجام شود.

مدیر آزمایشگاه مکانیک خاک استان اردبیل افزود: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با سابقه دیرین به عنوان سیستم دولتی  کنترل و نظارت دقیق را با صرف هزینه‌های خرید تجهیزات و هزینه‌های پرسنلی مجرب انجام می‌دهد و در بیش از 95 درصد پروژه‌های عمرانی حضور دارد.

نجفی گفت: قوانین عمرانی کشور اجازه نمی‌دهد کارفرما بدون اسناد کنترل و نظارت ، صورت وضعیت پیمانکاران را پرداخت کنند و از همین روی پروژه‌های عمرانی باید با مشخصات فنی و استاندارد ملی و بین‌المللی کنترل و اجرا شود.

وی به دو نهاد نظارتی در این زمینه اشاره و تصریح کرد: دستگاه‌های ناظر در کنار پیمانکاران به صورت مستند بر روند اجرای پروژه‌ها نظارت دارند و کارفرما با آزمایشگاه مکانیک خاک قرارداد بسته تا روند اجرایی شکل مستند و قانونی به خود بگیرد.

 

مدیر آزمایشگاه فنی و  مکانیک خاک استان اردبیل ادامه داد: اگر آزمایشگاهی نباشد دستگاه‌های نظارتی قادر نیستند به صورت مستند فعالیت خود را انجام دهند و برای اینکه نظارت کننده کار خود را دقیق و درست انجام دهد باید در تمام مراحل روند اجرایی شکل مستند به خود بگیرد که ماهیت آزمایشگاه نیز بر همین مبنا و اساس است.

نجفی اظهار کرد: آزمایشگاه تمام مراحل اجرای پروژه را از تهیه و خرید مصالح گرفته تا اجرای کامل پروژه را تحت کنترل و نمونه‌برداری قرار داده و با تجهیزاتی که در اختیار دارد سعی می‌کند روند نظارت خود را در قالب یک گزارش مستند ارائه کند.

 

دخالت عوامل سیاسی عرصه را بر پروژه ها تنگ کرده است

مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان اردبیل با بیان اینکه آزمایشگاه مکانیک خاک در استان در 95 درصد پروژه‌های عمرانی حضور دارد، خاطرنشان کرد: از پروژه‌های کلان نظیر راه آهن گرفته تا احداث بزرگراهها  پروژه‌های بهسازی و روکش آسفالت، پروژه های جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای و آبفای استان ، شرکت مکانیک خاک ناظر کیفی آنهاست.

نجفی گفت: عوامل متعددی سبب شده تا کیفیت اجرای پروژه‌ها در بخش‌های مختلف رضایت‌بخش نباشد و مردم نیز در این زمینه گله‌مند هستند.

وی یکی از دلایل افت کیفیت در اجرای پروژه‌ها را دخالت عوامل سیاسی به عنوان یک واقعیت تلخ اعلام کرد و افزود: هر چند ما در آزمایشگاه فنی و  خاک تسلیم چنین دخالت‌ها و عوامل فشار بیرونی نمی‌شویم اما پروژه‌هایی وجود دارد که با دخالت عواملی  و یا برخی  مدیر اجرایی سعی بر تکمیل و بهره‌برداری از پروژه در کوتاه مدت است که این شرایط مغایر با اصول کیفی ساخت و ساز است.

مدیر  آزمایشگاه مکانیک خاک استان اردبیل بیان کرد: ما نباید کیفیت را فدای مصلحت‌های مقطعی و سیاسی کنیم بلکه طراحی پروژه‌ها باید به نحوی باشد تا در بلندمدت بهره‌برداری از آنها امکانپذیر شود.

نجفی عدم برداشت منطقی از قوانین را یکی دیگر از آفت‌ها اعلام کرد و گفت: هر چند اصل 44 قانون اساسی به کاهش تصدی‌گری دولت تاکید دارد اما ضرورت دارد بخش‌های نظارتی از این مقوله مستثنی باشند چرا که حوزه نظارت بسیار حساس و دقیق است و بخش خصوصی در این حوزه کارآمدی چندانی ندارد.

وی تصریح کرد: شهرداری‌ها و برخی ادارات و ارگانهای دولتی ، باید کارهای اجرایی را به بخش خصوصی واگذار کنند اما جالب اینکه برخی از آنها  کار را به صورت امانی و با پیمانکاری خود انجام می‌دهند که این مغایر اصل 44 قانون اساسی است.

مدیر  آزمایشگاه مکانیک خاک استان اردبیل گفت: متاسفانه در یک دهه گذشته با عدم شناخت مجریان قانون از جایگاه نظارتی و حاکمیتی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ، این شرکت در جرگه شرکتهای قابل واگذاری  قرار گرفت لیکت در سال‌های اخیر با همت و دلسوزی برخی مسئولین رده بالای نظام و آگاه به حساسیت قضیه و جایگاه حاکمیتی آزمایشگاه ، تلاش شده تا آزمایشگاه مکانیک خاک در قالب اصل 44 واگذار نشود چرا که همچون پزشکی قانونی و قوه قضائیه واگذاری کار نظارتی شرکت آز مایشگاه به صلاح نیست.

 

سختگیری آزمایشگاه مکانیک خاک تنها به نیت کیفی‌سازی پروژه‌هاست

نجفی اظهار کرد: یکی از انتقاداتی که به شرکت آزمایشگاه مکانیک خاک مطرح می‌کنند، سختگیری‌های ما در اجرای پروژه‌های عمرانی با مشخصات فنی است در حالی که این سخت‌گیری‌ها را به نفع پروژه‌ها و بهره‌برداران می‌دانیم و معتقدیم اجرای دقیق و قانونی پروژه‌ها طبق استانداردهای ملی و بین‌المللی به نفع همه است.

وی به رشد قارچ‌گونه آزمایشگاه‌های متعدد بخش خصوصی اشاره و خاطرنشان کرد: تنها حوزه‌ای که آزمایشگاه مکانیک خاک ورود پیدا نکرده حوزه نظام مهندسی و ساخت و ساز مسکن است در حالی که مسکن با جان و سرمایه مردم عجین شده و ما باید بیشترین تاکید نظارتی را در این حوزه داشته باشیم. و دلیل آنرا را ضعف قانون نظام مهندسی و عدم درک از جایگاه آزمایشگاه مکانیک خاک است ، مثل آن به این ماند که بگوییم قوه قضائیه صلاحیت قضاوت و اعمال قانون را ندارد و صرفا چند نفر وکیل حقوق دان که دفتر حقوقی تشکیل داده اند باید قضاوت و اعمال قانون کنند !!

مدیر آزمایشگاه مکانیک خاک استان اردبیل از کارشناسان آزمایشگاه خاک به عنوان قاضی نظارت و کنترل کیفی در اجرای پروژه‌های عمرانی یاد کرد و گفت: در این مجموعه در کنار خودکنترلی نظارت‌ها دقیق است و نظر کارشناسان نیز صائب به نظر می‌رسد.

نجفی به مشکل نقدینگی در کشور و مسایل اقتصادی و تاثیرگذاری آن بر پروژه‌های عمرانی اشاره و تصریح کرد: حاکم شدن این شرایط کار را سخت کرده و عمر بهره‌دهی سازه‌های عمرانی را پائین آورده است.

وی دید مردم را به پروژه‌های عمرانی یک دید ملموس و عینی توصیف کرد و افزود: همین شرایط سبب شده تا یک مسئول ارشد و مدیر بالادستی بر اجرای سریع پروژه‌های عمرانی نظیر آسفالت راه‌ها و روکش آن فشار آورده و گاه با کیفیت پائین پروژه شکل عملیاتی به خود می‌گیرد.

مدیر آزمایشگاه فنی مکانیک خاک استان اردبیل با انتقاد از نگاه جزیره‌ای به عملکرد عمرانی حوزه‌های مختلف بیان کرد: حوزه عمرانی باید یک متولی و مرجع رسمی در بخش نظارتی و اجرا داشته باشد تا پراکندگی‌ها را در این حوزه شاهد نباشیم.

 

3 برابر کشورهای ثروتمند هزینه دود می‌کنیم

نجفی کیفیت اجرای پروژه‌ها را بسیار مهم و اساسی اعلام کرد و گفت: متاسفانه طول عمر بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی ما پائین است و موسسه قیر و آسفالت ایران عمر آسفالت را در کشور پنج سال اعلام کرده در حالی که در بسیاری از کشورهای اروپائی و ثروتمند دنیا عمر آسفالت 15 سال است.

وی ادامه داد: با در نظر گرفتن این شرایط ما در ایران سه برابر کشورهای ثروتمند هزینه بر باد می‌دهیم و از آنجایی که عمر مفید پروژه‌های عمرانی ما بسیار پائین است، در حقیقت این کار اتلاف انرژی و منابع کشور است.

مدیر آزمایشگاه مکانیک خاک استان اردبیل اظهار کرد: در پروژه‌های عمرانی باید حاکمیت را باید به شرکت آزمایشگاه مکانیک خاک بدهند تا به عنوان ناظر عالی بر همه پروژه‌ها نظارت داشته باشیم. در این حالت است که آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک بجای کنترل کیفیت میتواند تضمین کیفیت کند و خیال کارفرما را راحت کند .

 

طرح جامع نظارت بر آزمایشگاه‌های خصوصی در دستور کار است

نجفی به موضوع تضمین کیفیت در اجرای پروژه‌ها در سایه نظارت عالی از سوی آزمایشگاه مکانیک خاک اشاره و خاطرنشان کرد: شورای فنی استان ما را موظف کرده تا طرح جامع نظارت

 بر آزمایشگاه‌های بخش خصوصی را تهیه و تدوین کنیم.

وی گفت: در این سند جامع دست ما باز خواهد بود تا هر کجا که نیاز باشد نمونه‌برداری های تصادفی از مصالح و اجرای پروژه ها و نحوه کنترل کیفی آزمایشگاههای خصوصی  انجام داده و نتیجه آن را به صراحت اعلام کنیم.

مدیر آزمایشگاه مکانیک خاک استان اردبیل اضافه کرد: تاکنون سازه‌ای را ندیده‌ایم که بخاطر کیفیت پائین تخریب شود ولی امیدواریم با اجرایی شدن این طرح به تخریب سازه‌های بی‌کیفیت و همچنین تنبیه و تشویق پیمانکاران متخلف و درستکار اقدام کنیم.

نجفی بیان کرد: اگر پیمانکاری بخاطر سهل‌انگاری جریمه شود قطعا برای بار دوم تخلف نخواهد کرد و کیفیت اجرای پروژه‌ها با تضمین مورد نظر به دست خواهد آمد.

وی تصریح کرد: آزمایشگاه‌های خصوصی باید تحت نظارت آزمایشگاه مکانیک خاک قرار گیرند که این امر در حقیقت احترام به جایگاه دولتی و حاکمیتی ، نظر کارشناسی و سابقه 70 ساله ماست که یک سروگردن از سایر آزمایشگاه‌ها در حوزه علمی و تخصصی بالاتر بوده و کار را با دقت و کیفیت انجام می‌دهیم.

 

استقرار 11 آزمایشگاه در 7 قطعه راه آهن اردبیل – میانه

مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان اردبیل با بیان اینکه آزمایشگاه مکانیک خاک در پنج شهر پارس‌آباد، خلخال، سرعین، گرمی و مشگین‌شهر نمایندگی دارد، گفت: ما در حال حاضر به 23 پروژه بزرگ استان با استقرار واحد های آزمایشگاهی مقیم ،  خدمات ارائه می‌کنیم و در پروژه عظیم راه آهن نیز در هفت قطعه ما 11 آزمایشگاه را مستقر کردیم ، بطور مثال در پل بزرگ آرپا چای راه آهن میانه اردبیل ، با استقرار واحد آزمایشگاهی مختص پروژه ، از تمام  تراک میکسرهای بتن، نمونه‌برداری انجام می‌شود.

نجفی بیان کرد: البته این کنترل‌ها و نظار‌ت‌ها در همه مراحل اجرایی این پروژه دلیل بر تضمین کیفیت نیست ولی مدعی هستیم که ۹۵ درصد پروژه راه آهن براساس استانداردها و مشخصات فنی در حال اجراست.

وی مسیر اجرای این پروژه را مناسب و با در نظر گرفتن کاهش محسوس مسافت و زمان سفر  و در حوزه سیاحت و گردشگری مطلوب عنوان کرد و گفت: در بخش حمل و نقل بار و مسافر راه آهن اردبیل – میانه یکی از پروژه‌های خوب کشور محسوب می‌شود.

مدیر آزمایشگاه مکانیک خاک استان اردبیل افزود: در حوزه راه و توسعه بزرگراه‌ها همکاران ما در محور اردبیل – مشگین‌شهر، مشگین‌شهر به اهر، گرمی به بیله‌سوار، پارس‌آباد به سربند و محور اردبیل – سرچم  حضور فعال داشته و کیفیت اجرای پروژه‌ها را مورد سنجش قرار می‌دهند.

نجفی در پایان اظهار کرد: همچنان بر این باوریم که با رعایت الگوهای کیفی در سخت و ساز و اصول فنی می‌توان عمر ساختمان‌ها را افزایش داده و بیش از هر زمان دیگر رضایت مردم را فراهم کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.