| کد خبر: 221588 |

استاندار: ۱۰۰ کیلومتر راه روستایی در کردستان آسفالت می‌شود

استاندار کردستان گفت: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، تا پایان امسال ۱۰۰ کیلومتر راه روستایی در استان آسفالت می‌شود و تاکنون ۷۰ کیلومتر آن انجام شده است.

تین نیوز

استاندار کردستان گفت: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، تا پایان امسال ۱۰۰ کیلومتر راه روستایی در استان آسفالت می‌شود و تاکنون ۷۰ کیلومتر آن انجام شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، بهمن مرادنیا روز چهارشنبه در گفت و گوی خبری با بیان اینکه کردستان از لحاظ شاخص راه روستایی از میانگین کشوری پایین‌تر است، اظهار داشت: تا پایان سال جاری و قبل از شروع فصل سرما، ۳۰ کیلومتر دیگر راه روستایی در استان آسفالت می‌شود.

وی به تلاش دولت تدبیر و امید برای ارتقا شاخص راه روستایی در کردستان اشاره و اضافه کرد: تاکنون ۹۰۰ کیلومتر راه روستایی در این استان آسفالت شده است اما هنوز تا رسیدن به میانگین کشوری فاصله زیادی داریم.

استاندار کردستان به آغاز ریل‌گذاری راه آهن همدان - سنندج از محدوده شهر همدان اشاره کرد و گفت: این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهد رسید و با پیگیری‌های انجام شده، اتصال این خط آهن از سنندج به مرز باشماق هم در دست اجرا است و هفته گذشته مشاور مطالعاتی برای این طرح انتخاب و به دستگاه‌های متولی معرفی شد.

مرادنیا با بیان اینکه عملیات ساخت پروژه جاده جدید سنندج - مریوان هم از سال ۸۳ شروع شد، افزود: این طرح به دلیل عدم تخصیص به موقع اعتبارات با کندی پیش می‌رفت اما اکنون حدود سه درصد آن( ۶ کیلومتر) باقی مانده و قرار است تا قبل از فصل سرما و دو سه ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

وی اعتبار هزینه شده برای این پروژه را تاکنون ۶۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: یکی از مشکلات و موانع سر راه این پروژه به ویژه در محدوده تونل باغان، وجود معارض بود که پیشرفت کار را سخت کرد که انتظار داریم مردم منطقه برای اجرای سریعتر این پروژه ما را یاری دهند، چراکه به نفع توسعه استان است.

استاندار کردستان به پروژه در دست اجرای کریدور شمال، جنوب در محدوده این استان اشاره کرد و یادآور شد: امسال تعهد داریم ۳۰ کیلومتر از این طرح را در چند نقطه از استان از جمله در مسیر سنندج - دیواندره(پل قصابان) و در مسیر کامیاران انجام دهیم که پیشرفت کار سریعتر شود.

مرادنیا یکی از پروژه‌های مهم راه‌سازی را در استان، طرح چهار بانده کردن گردنه صلوات آباد سنندج اعلام کرد و گفت: از ۲۱ کیلومتر این پروژه تا پایان امسال ۱۷ کیلومتر آن پایان می‌یابد و چهار کیلومتر باقی مانده نیز در قالب سه تونل کوتاه از ابتدای سال آینده آغاز خواهد شد.

وی اشاره‌ای هم به طرح اقدام ملی مسکن در کشور و مشکل تامین زمین در کردستان به ویژه در سنندج برای ساخت مسکن داشت و یادآور شد: ۲ هفته پیش در قالب این طرح و همزمان با سراسر کشور، عملیات ساخت حدود یک هزار و ۲۵ واحد مسکن در شهرهای مختلف کردستان آغاز شد.

استاندار کردستان با بیان اینکه در سنندج به دلیل وجود تپه‌های زیاد، مشکل تامین زمین در حوزه ساخت و ساز بیشتر است، اضافه کرد: مرتفع‌سازی و بازندگری در طرح تفصیل شهری جزو برنامه‌ها است که امیدواریم با پیگیری آن در سطح ملی، شاهد تحولاتی در این حوزه باشیم.

مرادنیا یادآور شد: میانگین فضای ورزشی کردستان قبل از دولت تدبیر و امید، ۴۰۰ هزار مترمربع بود که با افتتاح سالن ۶ هزار نفری سنندج و چند سالن دیگر، اکنون این رقم به ۹۰۰ هزار مترمربع افزایش یافته که از میانگین کشوری بالاتر است.

کردستان از لحاظ تخت بیمارستانی از میانگین کشوری بالاتر است

وی به بخش بهداشت و درمان هم اشاره و با بیان اینکه کردستان از لحاظ تعداد تخت بیمارستانی از میانگین کشوری بالاتر است، اظهار داشت: میانگین تخت بیمارستانی در کشور ۲۰۶ تخت برای هر ۱۰۰ هزار نفر است در حالیکه این رقم در کردستان با افتتاح بیمارستان سقز به ۲۱۶ تخت افزلیش یافته است.

استاندار کردستان بحث کرونا را چالش اصلی کشور و استان اعلام کرد و افزود: اکنون چند شهر استان در وضعیت قرمز قرار دارد، به همین خاطر محدودیت‌هایی را برای کار ادارات و دستگاه‌های خدمات رسان و منع تردد اعمال کردیم که امیدواریم با همکاری مردم از این وضعیت عبور کنیم.

مرادنیا خواستار همکاری مردم در بحث رعایت پروتکل‌ها، استفاده از ماسک و عدم برگزاری مجالس و تجمع شد و گفت: اکنون که در شرایط بحرانی قرار داریم شایسته نیست با بی‌تفاوتی به دستورالعمل‌های بهداشتی، برای کادر درمان و سلامتی دیگران مشکل درست کنیم.

وی با بیان اینکه بیماری نداریم که به دلیل نبود تجهیزات در بیمارستان‌ها درمان نشده باشد، افزود: اوایل شیوع کرونا، در زمینه کپسول اکسیژن‌ساز و تخت آی سی یو دچار کمبود بودیم که با کمک وزارت بهداشت این کمبودها رفع شد، بنابراین در بحث تجهیزات مشکل جدی نداریم.

استاندار کردستان به کسب رتبه ۳۵۰ دانشگاه علوم پزشکی کردستان در رنکینگ تایمز در سال گذشته اشاره کرد و افزود: این رتبه از بین یک هزار و ۵۰۰ دانشگاه جهان بدست آمد، ضمن اینکه در رتبه‌بندی کشوری هم علوم پزشکی کردستان عنوان اول را بدست آورد، همچنانکه دانشگاه کردستان هم رتبه ۶۰۰ جهان و ۲۰ کشوری را در همین رنکینگ کسب کرد.

مرادنیا در خصوص پرداخت پاداش بازنشستگان استان هم اظهار داشت: در ۲ روز آینده، ۱۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان مطالبات بازنشستگان سال ۹۸ پرداخت می‌شود و اعتبارات این کار تخصیص یافته و به دستگاه‌ها هم ابلاغ شده است.

طول شبکه راه‌های استان حدود هشت هزار کیلومتر است که این میزان شامل حدود ۶ هزار کیلومتر راه روستایی، ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه، ۴۰۰ کیلومتر راه اصلی و یک هزار و ٣٠٠ کیلومتر راه فرعی است.

کردستان با ۲۸ هزار کیلومتر مربع در حاشیه جنوبی رشته کوه زاگرس قرار گرفته و یکی از مناطق سرسیر کشور است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.