| کد خبر: 221236 |

کمیته ملی «گردشگری خوراک» تشکیل شد

مدیرکل دفتر همکاری و توافق‌های ملی گردشگری از آغاز به کار «کمیته ملی گردشگری خوراک» خبر داد.

تین نیوز

مدیرکل دفتر همکاری و توافق‌های ملی گردشگری از آغاز به کار «کمیته ملی گردشگری خوراک» خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط‌عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، با برگزاری ویدئو کنفرانسی با ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در استان‌ها با موضوع معرفی و تشریح آغاز به کار کمیته ملی گردشگری خوراک، لیلا اژدری گفت: گردشگری خوراک یکی از انواع گردشگری است که می‌تواند ضمن تنوع بخشیدن به سبد محصولات گردشگری کشورمان سبب شناسایی و احیای دامنه وسیعی از انواع و اقسام غذاهای محلی و نوشیدنی شود که می‌توانند به عنوان محصولی جذاب به گردشگران داخلی و خارجی ارائه شوند.

او با بیان این‌که کمیته ملی گردشگری خوراک به پیشنهاد اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان راه‌اندازی شده است، به برخی از اقدامات انجام‌شده در این زمینه اشاره کرد و افزود: انجام مطالعه در مورد گردشگری غذا در کشورهای دیگر، برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان گردشگری غذا و کسب تجارب آن‌ها، نشست با اتحادیه‌های مرتبط با حوزه غذا، مذاکره با برخی از دانشگاه‌ها برای تدوین برنامه راهبردی، تهیه برنامه چشم‌انداز و پلن‌های اجرایی یک‌ساله و  سه‌ساله، نهایی کردن گام پژوهشی با مرکز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، مذاکره با دستگاه‌ها و نهادها برای همکاری و حمایت از  طرح، هماهنگی با جامعه آژانس‌داران برای ایجاد بسته سفر تخصصی گردشگری غذا و نیز هماهنگی و برنامه‌ریزی با جامعه بوم‌گردی برای برگزاری رویدادهای غذا و آیین‌های مرتبط از جمله اقدامات صورت‌گرفته در این زمینه است.  

اژدری تهیه اطلس خوراک ایرانی را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اجرایی کمیته ملی گردشگری خوراک برشمرد و افزود: اطلس خوراک ایرانی که اجرای فاز دوم آن آغاز شده، یک فرهنگ جامع از انواع خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های مناطق مختلف ایران است که افزون بر پیشینه، تنوع و روش‌های تهیه، خواص و فواید آن‌ها را سازگار با جغرافیای پهناور ایران معرفی می‌کند.

وی ادامه داد: علاوه بر تهیه اطلس خوراک ایرانی به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی کمیته ملی گردشگری خوراک، تلاش برای تهیه برنامه تلویزیونی گردشگری خوراک، استارت‌آپ غذایی، ثبت میراث ناملموس و همچنین برگزاری تورهای گردشگری غذا از دیگر برنامه‌های کوتاه‌مدت این کمیته به شمار می‌آید.

مدیرکل دفتر همکاری و توافق‌های ملی گردشگری گفت: گردشگران بسیاری هستند که از تجربه غذاهای سنتی کشورها و شهرهای دیگر به مثابه شناخت ذائقه فرهنگی آن جامعه لذت می‌برند و از دریچه غذا به احساسات فرهنگی و دانش سنتی مردم می‌نگرند. غذاهای ایرانی بخشی از فرهنگ اصیل مردم ایران است که از درون ساختار فرهنگی و الگوهای اجتماعی و اقتصادی قومیت‌های مختلف آن نشأت گرفته است، از این‌رو شناسایی و احیای سنتی طبخ غذاهای ایرانی در هر منطقه و ترویج فرهنگ غذاهای بومی از منظر ملی و بین‌المللی از جمله اهداف اطلس خوراک ایرانی است.

 او یادآور شد: هر نقطه کشورمان سفره غذایی خاص خود را دارد، از این رو باید تمام ظرفیت های غذایی ایران با تحقیقات میدانی مشخص شود؛ چرا که بسیاری از غذاها در آستانه انقراض هستند و انتظار می‌رود در این اطلس غذایی تفاوت‌های غذایی و تنوع غذایی از نقاط مختلف کشور شناسایی و سپس تجاری‌سازی و برندسازی شود.

مدیرکل دفتر همکاری و توافق‌های ملی گردشگری با بیان این‌که غذاهای بومی و سنتی در یک متن فرهنگی تولید می‌شوند و شیوه طبخ آن‌ها، برآمده از فضای جغرافیایی و تاریخی یک منطقه است و همانند دیگر مصنوعات فرهنگی، بیانگر هویت قومی، نژادی و ملی مردم آن منطقه به شمار می‌آید، افزود: این میراث ناملموس فرهنگی، حافظ تنوع فرهنگی و ضامن توسعه پایدار است و این ظرفیت را دارد تا در کنار میراث‌فرهنگی ملموس، یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری هر منطقه‌ای باشد.

وی گفت: هم‌اکنون افراد علاقه‌مند اعم از بخش خصوصی و دولتی و نیز ادارات کل استانی می‌توانند با مراجعه به سایت foodatlas.ir برای عضویت و ثبت خوراک‌ها و نوشیدنی‌های بومی منطقه خود و رویدادهای مرتبط اقدام کنند.

اژدری افزود: تشکیل «شورای راهبری و سیاست‌گذاری گردشگری خوراک» با حضور فعالان صنعت گردشگری و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط و ذی‌مدخل در دستور کار است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.