| کد خبر: 221199 |

◄ پدافند غیرعامل و ارتباط غیرقابل‌انکار آن با مفاهیم هوانوردی

راهکارهای پدافند غیرعامل نسخه اثربخش برای کاهش خسارات در بحران‌ها است و اجرای ضابطه‌مند آن، می‌تواند از وارد شدن آسیب‌های جدی به تجهیزات، تأسیسات حیاتی و تلفات انسانی جلوگیری کند.

تین نیوز

علی لطفی* زیرساخت‌ها، محور فعالیت‌ها در بخش‌های مختلف کشور هستند و مراقبت از آن‌ها نیز از مهم‌ترین وظایف مدیران برای استمرار فعالیت‌ها و خدمات‌دهی است. این وظیفه به ویژه در شرایطی که تهدیدات پیچیده‌تر و متفاوت‌تر از همیشه است، بیشتر اهمیت خود را نشان می‌دهد و تلاش برای افزایش تحمل و تاب‌آوری زیرساخت‌ها در مقابل خسارات احتمالی رویدادها، راهبردی موفق برای مدیران محسوب می‌گردد.

یقیناً، نگرش نسبت به این موضوع بر افزایش ساختارها اولویت دارد و آموزش این مفاهیم، مدیریت بحران‌های احتمالی را نیز تسهیل می‌نماید.

 باید باور عمومی برای مصون سازی دارایی ها در هر سیستمی اتفاق بیافتدکه نقش و سهم مدیران نیز بیش از هر زمان دیگری در این زمینه نمود یابد و بهترین ابزار برای توسعه این مفاهیم در مدیران و کارشناسان، آموزش و آگاهی دادن است تا جاییکه عباراتی مانند؛ رصد و پایش، هشدار دهی، تشخیص و تصمیم، کنترل، محافظت، پیشگیری، بازیابی و باز توانی منابع، بیشترین کاربری را در محاورات روزمره اداری مورداستفاده قرار گیرند.

 راهکارهای پدافند غیرعامل نسخه اثربخش برای کاهش خسارات در بحران‌ها است و اجرای ضابطه‌مند آن، می‌تواند از وارد شدن آسیب‌های جدی به تجهیزات، تأسیسات حیاتی و تلفات انسانی جلوگیری کند. این راهکارها، بدون استفاده از اقدامات نظامی و صرفاً با بهره‌گیری از فعالیت‌های فنی و مدیریتی است. مکان‌یابی، اعلام خبر، پیشگیری، سازه‌های امن، واحدهای پشتیبان، آموزش، مانور و آمادگی و ... شاخصه‌های تلاش‌هایی به ظاهر کوچک، اما بسیار مهم و حیاتی برای بقاء زیرساخت‌ها در مواقع بحران هستند.

 در پدافند غیرعامل همه نیروهای سازمان‌ نقش مؤثری ایفا می‌کنند و مشارکت عمومی، ضریب اطمینان سیستم‌ها را در رعایت اصول پدافند غیرعامل بالا خواهد برد.

 کسب امنیت پایدار در توسعه، تولید علم و ارتقاء دانش، کاهش آسیب‌پذیری‌ها در تهدیدات، دستیابی به زیرساخت‌های امن، ایجاد ساختار و عملیات تداوم خدمات‌رسانی در شرایط بحران، ارتقاء بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها، از مهم‌ترین دستاوردهای رعایت الزامات پدافند غیرعامل می‌باشند.

 پرواضح است که هوانوردی با مفاهیم پدافند غیرعامل سازگاری دیرینه دارد و بسیاری از الزامات پدافند غیرعامل در ایجاد سامانه‌های هوانوردی، لحاظ گردیده‌اند. طرح‌های اضطراری در پروازها و فرودگاه‌ها، سامانه‌های پشتیبان، تعدد سیستم‌ها و حتی حضور کمک‌خلبان در پروازها و برخی موارد دیگر، مصادیق پدافند غیرعامل هستند که در هوانوردی رعایت می‌گردند. لیکن، تنوع تهدیدات در انواع بحران‌های احتمالی سایبری، کالبدی، زیستی، شیمیایی، تروریستی، اقتصادی و ... مدیران و مسئولان بخش‌های مختلف این صنعت را برای ایجاد زیرساخت‌های ایمن با هدف خدمت‌رسانی پایدار، ناگزیر به رعایت همه الزامات پدافند غیرعامل در اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها می‌نماید که این، تفکر راهبردی برای بقاء در همه شرایط است.

*جانشین رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در مدیریت بحران و پدافند غیرعامل

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.