| کد خبر: 221136 |

◄ توسعه هوانوردی عمومی، منطقه‌ای و حمل و نقل هوایی با هواپیماهای کوچک

آرمان بیات* سیستم حمل و نقل هوایی هواپیماهای کوچک در دو بخش تجاری و غیر تجاری ، اصلی ترین ارکان صنعت هوانوردی در حوزه تصدی گری است که خود موجب شکل گیری کسب و کارهای کوچک ، توسعه ناوگان ، افزایش فرصت های شغلی و فعال شدن زنجیره تامین می شود.

تین نیوز

آرمان بیات* سیستم حمل و نقل هوایی هواپیماهای کوچک در دو بخش تجاری و غیر تجاری ، اصلی ترین ارکان صنعت هوانوردی در حوزه تصدی گری است که خود موجب شکل گیری کسب و کارهای کوچک ، توسعه ناوگان ، افزایش فرصت های شغلی و فعال شدن زنجیره تامین می شود.

فقدان این بخش مهم ، ضمن ایجاد آسیب های بنیادی ، حیات اقتصاد فرودگاهی را به چالش کشانده و درآمدهای هوانوردی در فرودگاه ها را تحت تاثیر قرار داده است.

لذا در راستای برنامه توسعه هوانوردی عمومی، از مهمترین اقدامات ، آسیب شناسی گسترده و شناسایی عوامل بازدارنده توسعه آن بود که یکی از اصلی ترین آنها ، هزینه بالای مربوط به تعرفه های فرودگاهی و ناوبری این بخش ، شناخته شد که خود مسبب افزایش هزینه های عملیاتی و کاهش ترافیک فرودگاه ها بود. 

سند پشتیبان تعرفه های فرودگاهی و ناوبری ، آئین نامه اجرایی ماده ۶۳ قانون برخی از درآمدهای دولت در بخش هوانوردی و فرودگاهی است که نظام تعرفه ای در دو بخش ناوبری و  فرودگاهی در آن دیده شده است. پیش از این در بخش توضیحات جداول آئین نامه، تنها هواپیماهای کمتراز ۲۰۰۰ کیلوگرم با یک تعرفه ثابت ۱۵ دلاری در نشست و برخاست و ناوبری دیده شده بود و تعرفه پارک هواپیما و T&G نیز درصدی از آن بود.

بنابراین در اولین اقدام اجرایی با شکل‌گیری کمیته توسعه هوانوردی عمومی در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، هوانوردی عمومی ، منطقه ای و مشخصا ناوگان کوچک ، به‌عنوان «هر فعالیت تجاری و غیرتجاری، آموزشی ، شخصی و ویژه با هواپیماهای حداکثر وزن برخاست تا ۹۰۰۰ کیلوگرم و حداکثر ۱۹ صندلی ظرفیت"، تفسیر و تعریف گردید.

در مرحله دوم فرودگاه‌ها بر حسب ترافیک پروازی به سه گروه فرودگاهی به ترتیب زیر تقسیم شد.

۱. فرودگاه‌های گروه یک (ترافیک بیش از ۶۰۰ پرواز ماهانه) شامل ۱۰ درصد فرودگاه‌ها

۲. فرودگاه‌های گروه دو (ترافیک بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ پرواز ماهانه) شامل ۲۰ درصد فرودگاه‌ها

۳. فرودگاه‌های گروه سه (ترافیک کمتر از ۳۰۰ پرواز ماهانه) شامل ۷۰ درصد فرودگاه‌ها

 

سپس ناوگان هوانوردی عمومی و منطقه ای با  حداکثر وزن برخاست تا ۹۰۰۰ کیلوگرم ،  به‌صورت تفکیک وزنی در سه رده به صورت زیر تقسیم گردید.

۱. هواپیماهای تا ۲۵۰۰ کیلوگرم حداکثر وزن برخاست (CAT1)

۲. هواپیماهای بیش از ۲۵۰۰ تا ۵۷۰۰ کیلوگرم حداکثر وزن برخاست (CAT2)

۳. هواپیماهای بیش از ۵۷۰۰ تا ۹۰۰۰ کیلوگرم حداکثر وزن برخاست (CAT3)

 

پیش از این مدیران فرودگاهی ، هیچ ابزاری برای بازاریابی و جذب متقاضیان در اختیار نداشتند ، لذا برای این بخش به پیشنهاد مدیر فرودگاه و تصویب هیئت مدیره شرکت فرودگاه ها ، تعرفه های فرودگاهی تا ۳۰ درصد میتواند کاهش یابد.

همچنین برای حمایت از فعالیت های آموزشی ، پروازهای آموزشی در بخش ناوبری تا ۵۰ درصد معافیت خواهند داشت.

بنابراین متناسب با تقسیم‌ بندی‌های فوق، نظام تعرفه‌ای از ۷۵ تا ۹۰ درصد در فرودگاه های تحت مالکیت شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران ،  کاهش یافته است. این سیاست ، کاهش نرخ با ایجاد انگیزه برای افزایش پایه بهره‌برداری متناسب با گروه فرودگاهی و وزنی بوده است و در آیین‌نامه اجرایی ماده ۶۳ قانون وصول درآمدهای دولت ، به‌ صورت یک جدول مستقل اصلاح گردید که هفته گذشته پس از ۱۵ ماه اقدامات علمی و عملیاتی ، به تصویب هیئت محترم وزیران رسید.

این رخداد اولین گام جدی توسعه سیستم حمل و نقل هوایی هواپیماهای کوچک و یا SATS و هوانوردی عمومی است که میتواند موجب باز آفرینی این فعالیت ها گردد. 

سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران نیز برنامه توسعه را با رویکرد مقررات زدایی ، رفع موانع بازدارنده و تسهیل گری فرآیندها ، در دستور اقدامات خود ، قرار داده اند تا فرصت شکل گیری کسب و کارهای جدید و توسعه ناوگان کوچک ، فراهم شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس حمل و نقل هوائی 0 0

    آقای بیات!!!!
    General Aviation در کشوری که شصت میلیون از هشتاد میلیون ساکنانش یارانه دریافت می کنند و عملا فقیرند ،معنی دارد؟در کشوری که مالکیت هواپیمای خصوصی برای شهروندان عادی مجاز نیست،هواپیمائی عمومی چگونه قانونی است؟
    گویا جنابعالی نمی دانید هواپیما خلبان،قطعات یدکی،نگهداری،ایمنی،سوخت،محل توقف و.... لازم دارد!!! آیا اینها فراهم شده اند و کشور فقط محتاج هواپیمائی عمومی است؟
    البته بعنوان یک جوان کم تجربه و علاقمند به پرواز ،شما را درک می کنم،ولی جوان ، بهتر است به کشور دیگری برای این بازی مرفهین بی درد و بدور از جامعه بروید ،یا یک Model Drone خریده و در بیابانهای خشک ایران بازی نموده و مردم را آزار ندهید!!!!